دیگر خبری از عرضههای انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و سامانه نیز دیگر بسته نمی شود.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از مهر، طی 8 ماهه امسال خودروسازان بخش خصوصی با 80 درصد افزایش، توانستند 205 هزار دستگاه خودرو تولید کنند؛ با این حال پس از عرضه محصولات مونتاژکاران در سامانه یکپارچه مشخص شد که متقاضیان تمایل چندانی به خرید این محصولات ندارند چراکه به گفته مهدی تقدسی مدیر سامانه مذکور، فقط 5 درصد از ثبت نام کنندههای خودروی تیگارد نسبت به تکمیل وجه اقدام کردهاند؛ در محصولات مدیران خودرو نیز فقط 25 درصد، کرمان موتور 15 درصد و آرین موتور 40 درصد نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده اند.
بنابراین با توجه به ظرفیت خالی شرکتها، طبق سیاست اتخاذ شده به تدریج خودروسازان محصولات خود را از محل افزایش ظرفیت در سامانه عرضه خواهند کرد و مشتریان بدون بلوکه کردن پول میتوانند خرید خود را انجام دهند.
از سویی دیگر نیز مشتریان علاوه بر خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه، میتوانند با مراجعه به نمایندگی مورد نظر برای خرید خودرو اقدام کنند که ثبتنام در نمایندگیهای فروش نیز از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.
طبق اعلام تقدسی، احتمالاً از هفته جاری دو خودروساز داخلی -ایران خودرو و سایپا- نیز عرضههایی را بر اساس ظرفیت خالی و مازاد خود خواهند داشت و نکته مهمتر آنکه با توجه به ظرفیتهای خالی، سامانه یکپارچه بسته نمیشود و به صورت مستمر عرضه خودرو در آن انجام میشود.
فروش دستوری به خط پایان رسید
بر این اساس، دیگر خبری از عرضههای انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و حتی در صورت فراهم شدن زمینهها و خالی بودن ظرفیت، امکان فروش قسطی نیز وجود خواهد داشت.
عدم فروش دستوری خودرو به این معناست که در مدل جدید، هر خودروساز میتواند در صورت دارا بودن توان لازم و کافی و نداشتن تعهد معوق، اقدام به اجرای طرح فروش به میل و سلیقه خود کند.
همچنین طبق اعلام تقدسی این سامانه دیگر بسته نمیشود و مشتریان میتوانند در صورت وجود خودرو برای عرضه، تقاضای خود را در هر زمانی ثبت کنند.
گفتنی است، پس از حدود 3 سال که از عمر قرعه کشی خودرو (خودروسازان ایرانی برای فروش خودرو با قیمت کارخانه، پس از ثبت نام از متقاضیان هر بار از بین میانگین 5 میلیون نفر ثبت نام کننده به 10 تا 20 هزار نفر خودرو میفروختند) میگذشت، از پاییز سال 1401 استفاده از سازوکار بورس برای عرضه خودرو به کار گرفته شد منتهی با توجه به مخالفت شورای رقابت و البته عدم تمایل وزارت صمت به استفاده از بورس و همچنین حذف بند عرضه خودرو در بورس در مجلس، روش جدیدی تحت عنوان «نوبت دهی» ابداع شد.
شیوه نوبت دهی نیز با بلوکه کردن 100 میلیون تومان برای خودروهای داخلی و 500 میلیون تومان برای خودروهای وارداتی کار خود را آغاز کرد که برای خودروهای وارداتی یک بار در اسفند 1401 سامانه یکپارچه باز شد و برای خودروهای داخلی و مونتاژی نیز یک بار بهمن 1401 و یک بار اردیبهشت 1402 سامانه بازگشایی شد که در هر دور عرضه خودرو به صورت یکچارچه و انبوه صورت گرفت که در نهایت حدود 2 میلیون نفر برای خرید خودروهای داخلی اقدام کردند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رییس اتحادیه خودروی تهران گفت: با ورود به سال جدید قیمتها با توجه به افزایش نرخ دلار... 20 فروردین 1403
سامانه یکپارچه خودروها در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که علاوه بر خودروهای داخلی و... 29 مهر 1402
در حالی که همه منتظر آغاز مرحله سوم طرح یکپارچه بودند معاون وزیر صمت ، خبر از حذف سامانه... 7 مهر 1402
قیمت کیا سراتو وارداتی و مونتاژ طی روزهای گذشته 50 میلیون گران شده است اما با اینحال هنوز... 20 شهریور 1402
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از فرصت محدود ترخیص برای خودرو و موتور... 19 شهریور 1402
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 50 درصد ظرفیت... 25 مرداد 1402
بازار خودرو همچنان در دام رکود و روند نزولی اسیر است و تا به این لحظه هنوز عاملی یافت... 21 تیر 1402
رییس شورا و مرکز ملی رقابت در نامهای خطاب به مدیرعامل بهمنموتورز اخطار داد که عرضه... 28 خرداد 1402
نظرات شما