دیگر خبری از عرضههای انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و سامانه نیز دیگر بسته نمی شود.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از مهر، طی 8 ماهه امسال خودروسازان بخش خصوصی با 80 درصد افزایش، توانستند 205 هزار دستگاه خودرو تولید کنند؛ با این حال پس از عرضه محصولات مونتاژکاران در سامانه یکپارچه مشخص شد که متقاضیان تمایل چندانی به خرید این محصولات ندارند چراکه به گفته مهدی تقدسی مدیر سامانه مذکور، فقط 5 درصد از ثبت نام کنندههای خودروی تیگارد نسبت به تکمیل وجه اقدام کردهاند؛ در محصولات مدیران خودرو نیز فقط 25 درصد، کرمان موتور 15 درصد و آرین موتور 40 درصد نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده اند.
بنابراین با توجه به ظرفیت خالی شرکتها، طبق سیاست اتخاذ شده به تدریج خودروسازان محصولات خود را از محل افزایش ظرفیت در سامانه عرضه خواهند کرد و مشتریان بدون بلوکه کردن پول میتوانند خرید خود را انجام دهند.
از سویی دیگر نیز مشتریان علاوه بر خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه، میتوانند با مراجعه به نمایندگی مورد نظر برای خرید خودرو اقدام کنند که ثبتنام در نمایندگیهای فروش نیز از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.
طبق اعلام تقدسی، احتمالاً از هفته جاری دو خودروساز داخلی -ایران خودرو و سایپا- نیز عرضههایی را بر اساس ظرفیت خالی و مازاد خود خواهند داشت و نکته مهمتر آنکه با توجه به ظرفیتهای خالی، سامانه یکپارچه بسته نمیشود و به صورت مستمر عرضه خودرو در آن انجام میشود.
فروش دستوری به خط پایان رسید
بر این اساس، دیگر خبری از عرضههای انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و حتی در صورت فراهم شدن زمینهها و خالی بودن ظرفیت، امکان فروش قسطی نیز وجود خواهد داشت.
عدم فروش دستوری خودرو به این معناست که در مدل جدید، هر خودروساز میتواند در صورت دارا بودن توان لازم و کافی و نداشتن تعهد معوق، اقدام به اجرای طرح فروش به میل و سلیقه خود کند.
همچنین طبق اعلام تقدسی این سامانه دیگر بسته نمیشود و مشتریان میتوانند در صورت وجود خودرو برای عرضه، تقاضای خود را در هر زمانی ثبت کنند.
گفتنی است، پس از حدود 3 سال که از عمر قرعه کشی خودرو (خودروسازان ایرانی برای فروش خودرو با قیمت کارخانه، پس از ثبت نام از متقاضیان هر بار از بین میانگین 5 میلیون نفر ثبت نام کننده به 10 تا 20 هزار نفر خودرو میفروختند) میگذشت، از پاییز سال 1401 استفاده از سازوکار بورس برای عرضه خودرو به کار گرفته شد منتهی با توجه به مخالفت شورای رقابت و البته عدم تمایل وزارت صمت به استفاده از بورس و همچنین حذف بند عرضه خودرو در بورس در مجلس، روش جدیدی تحت عنوان «نوبت دهی» ابداع شد.
شیوه نوبت دهی نیز با بلوکه کردن 100 میلیون تومان برای خودروهای داخلی و 500 میلیون تومان برای خودروهای وارداتی کار خود را آغاز کرد که برای خودروهای وارداتی یک بار در اسفند 1401 سامانه یکپارچه باز شد و برای خودروهای داخلی و مونتاژی نیز یک بار بهمن 1401 و یک بار اردیبهشت 1402 سامانه بازگشایی شد که در هر دور عرضه خودرو به صورت یکچارچه و انبوه صورت گرفت که در نهایت حدود 2 میلیون نفر برای خرید خودروهای داخلی اقدام کردند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا 20 بهمنماه، برای واردات سه گروه کالاهای اساسی و دارو،... 20 بهمن 1403
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده از اسقاط 237 هزار خودرو فرسوده... 16 آذر 1403
از ابتدای سال تا سوم آذر ماه صنایع حمل و نقل و خودرو 6 میلیارد و 317 میلیون دلار ارز دریافت... 5 آذر 1403
یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با موضوع احتمال عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برای اینکه... 3 آبان 1403
دولت چهاردهم که دیروز اولین بودجه خود را تقدیم مجلس کرد پیشنهاداتی برای نحوه واردات... 2 آبان 1403
پس از وقفهای بالغ بر یکسال و نیم از آخرین عرضه خودرو در بورس کالا و مخالفت شورای رقابت... 28 مهر 1403
صنایع حمل و نقل و خودرو از ابتدای سال جاری تا 4 مهر ماه 4 میلیارد و 299 میلیون دلار ارز... 7 مهر 1403
در فصل بهار امسال، بالغ بر 6926 دستگاه خودرو سواری به ارزش 137 میلیون دلار وارد کشور شده است. 3 تیر 1403
نظرات شما