اروپا با 33.8میلیون تن و 40.3درصد از سهم صادرات جهانی اولین صادرکننده لبنیات است و پیش بینی میشود ایران با 16.5درصد افزایش صادرات نسبت به 2022 به اولین صادرکننده لبنیات در آسیا تبدیل شود.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، بر اساس سیاست گذاریهای انجام شده قرار است امنیت غذایی در ایران به حدود 95 درصد برسد؛ اما چالشهایی مانند خشکسالی، فرسایش خاک و… سبب شده تا مسیر دستیابی به این امر مهم به سهولت انجام نشود.
لبنیات و بازار فرآوردههای لبنی بخشی از بازار کالاهای اساسی بوده که کارخانجات داخلی کل نیاز بازار را پوشش میدهند. نیاز سرانه انواع شیر در انواع بسته بندی در ایران حدود 2 میلیون و 250 هزار تن است که تولید و به بازار عرضه میشود. در این راستا هر چه بازار کشش داشته باشد کارخانجات لبنی انواع شیر اعم از UHD (
ماندگاری بالا بدون نیاز به یخچال)
، ESL
و پاستوریزه تولید و عرضه میکنند. در دو سال اخیر تقریباً 25 درصد شیرها تحویل بازار برگشت میشود. در ادامه این مازاد تولید در کارخانجات تبدیل به انواع صنایع لبنی از جمله شیر خشک میشود.
سال گذشته با افزایش 50 درصدی قیمت شیر خام از هر کیلو 6 به 12 هزار تومان 80 درصد قیمت صنایع لبنی افزایش یافت و این امر سبب شد تا 16.3 درصد از آمار تقاضا کشور ریزش کند. امسال نیز با افزایش 25 درصدی قیمت شیر از 12 به 15 هزار تومان آمار تقاضا با کاهش بیشتر همراه شده است.
آمار تولید جهانی
بنا بر گزارش واحد پژوهش انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، طبق آمار منتشرشده سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی میشود تولید جهانی شیر در سال 2023 میلادی تقریباً به 950 میلیون تن برسد که 2.8 درصد نسبت به میانگین تولید در سالهای 2020 و2021 و 1.3 درصد نسبت به تولید در سال 2022 افزایش یافته است. این رشد تولید ناشی از افزایش تولید در آسیا به ویژه هند (2.5 درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل) و چین (6.5 درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل) است. بخش عمدهای از افزایش مورد انتظار در تولید جهانی شیر در سال 2023 ناشی از بهبود عملکرد و افزایش مداوم تعداد گاوهای شیری، به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی است؛ به عنوان مثال بلاروس 4.8 درصد افزایش تولید شیر در سال جاری را نسبت به سال قبل به ثبت رسانده است.
همچنین پیشبینی میشود در آمریکای جنوبی که به دلیل افزایش تعداد گلههای لبنی، عملکرد بالاتر و هزینههای کمتر نهاده، تولید بهویژه در برزیل کمی افزایش یابد. در اقیانوسیه، با وجود افزایش هزینههای نهاده و کاهش قیمت لبنیات که سبب کاهش حاشیه سود عملیاتی است پیش بینی میشود که تولید به دلیل آب و هوای مساعد نسبتاً افزایش یابد. در مقابل، پیشبینی میشود که تولید شیر در آفریقا به دلیل دسترسی محدود خوراک و علوفه، شرایط بد مراتع و مشکلات موجود در دامداریها روند کاهشی داشته باشد.
سهم آسیا در بازار جهانی
سال 2023 قاره آسیا با 431 میلیون تن تولید شیر 45.4 درصد از سهم تولید جهانی شیر را به خود اختصاص داده است و پس از آن قاره اروپا و آمریکا در جایگاه دوم و سوم به ترتیب با 234 و 113 میلیون تن تولید شیر به ترتیب 24.7 درصد و11.9 درصد از سهم تولید جهانی شیر را به خود اختصاص دادهاند و قاره اقیانوسیه با 29.6 میلیون تن تولید شیر فقط 3.1 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.
تجارت جهانی لبنیات در سال 2023
پیش بینی میشود تجارت جهانی محصولات لبنی سال 2023 به 84 میلیون تن (معادل شیر) برسد که 1.0 درصد نسبت به سال 2022 کاهش داشته است. این کاهش در تجارت جهانی لبنیات عمدتاً به دلیل کاهش پیشبینیشده واردات از سوی آسیا، به ویژه چین، به دلیل افزایش تولید داخلی و افزایش ذخایر محصولات لبنی وارداتی است. کاهش واردات از سوی چندین واردکننده پیشرو لبنیات دیگر از جمله فیلیپین، اندونزی و مالزی احتمالاً به دلیل رشد کمتر از حد انتظار در فروش محصولات لبنی و کاهش ارزش پول است.
با این حال واردات بیشتر محصولات لبنی برای چندین کشور به ویژه برزیل، مکزیک، الجزایر و عربستان سعودی پیشبینی میشود که ناشی از قیمتهای رقابتی بینالمللی لبنیات توسط شرکای تجاری آنها، عرضه ناکافی داخلی و فروش بیشتر محصولات لبنی است. در همین حال، کاهش احتمالی تقاضای واردات جهانی همراه با قیمتهای رقابتی پایینتر، میتواند چشماندازی نزولی برای صادرات را از چندین صادرکننده مانند آمریکا، استرالیا و آرژانتین نشان دهد.
قاره آسیا با 47.7 میلیون تن و 56 درصد از سهم واردات جهانی اولین واردکننده لبنیات و پس از آن اروپا با 11.8 میلیون تن 13.9 درصد از حجم واردات را به خود اختصاص داده است. در آسیا 18.6 درصد از حجم واردات (15.8 میلیون تن) مربوط به کشور چین است.
قاره اروپا با 33.8 میلیون تن و 40.3 درصد از سهم صادرات جهانی اولین صادرکننده لبنیات و پس از آن اقیانوسیه با 22.3 میلیون تن 26.6 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده است.
قاره آسیا با 8.5 میلیون تن صادرات، 10.2 درصد از سهم صادرات جهانی لبنیات را به خود اختصاص داده است، ایران با 1.8 میلیون تن صادرات لبنی (بر اساس میزان مصرف شیر معادل) اولین صادرکننده لبنیات در آسیا است که بالاتر از کشورهایی نظیر ترکیه قرار دارد و 2.2 درصد از سهم صادرات لبنیات جهان در سال 2023 را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب بر اساس پیش بینی فائو و آمار منتشر شده از سوی این سازمان جهانی، ایران با 16.5 درصد افزایش صادرات نسبت به 2022 و 65.4 درصد نسبت به 2021 به اولین صادرکننده لبنیات در آسیا تبدیل خواهد شد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
هم اکنون با ارتباطی که بین ایران و ترکیه ایجاد شده است، امکان تبادل برق با اروپا از لحاظ... 18 فروردین 1403
بررسی وضعیت تولید انواع محصولات فولادی در دومین سال فعالیت دولت سیزدهم نشانگر رشد 5.8... 14 فروردین 1403
طبق اعلام سازمان بینالمللی وسایل نقلیه موتوری، تولید خودرو در ایران در سال 2023 یک... 11 فروردین 1403
«اگر اعداد ذکر شده را در هم ضرب کنیم در سال 1402، در محدوده بین 28 تا 29 میلیارد دلار و در خوش... 11 فروردین 1403
هفتمین نشست سران جیئیسیاف در حالی دیروز به کار خود پایان داد که ایران بارها بر... 14 اسفند 1402
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که روسها هیچگاه شریک مطمئنی برای ایران... 9 اسفند 1402
مدیرعامل ایرانخودرو در نامهای به سازمان بورس، ضمن تاکید بر اینکه، افزایش زیان این... 6 اسفند 1402
ضرورت توسعه هیدروژن به عنوان یک منبع اولیه سوخت در نشستی تخصصی ایرانپتروکم مطرح شد،... 27 بهمن 1402
نظرات شما