به گفته یکی از نمایندگان مجلس پس از تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، 4 بند آن از سوی دولت تغییر یافت.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، طبق اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید و برای اجرا به دولت فرستاده شد، حال مجدد دولت چهار تغییر مهم در این آییننامه ایجاد کرده است.
پنجم مهر ماه، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را ارسال کرد؛ این آییننامه پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ارسال شد.
تغییرات جدید آییننامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟
در وهله اول قرار بود واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است؛ بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی میتوانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند.
بر این اساس بندی که طی ماههای گذشته واکنشهای زیادی را به همراه داشته و بحث بر سر آن بسیار بوده (هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده)، از آییننامه حذف شده است.
تغییر دوم این آیین در موضوع منشاء ارز واردات خودروهاست؛ طبق آنچه که در آییننامه مصوب شده، آمده بود، ارز موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایهگذاری، ارز منشاء خارجی مورد تایید بانک مرکزی، امکان تامین داشت، اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشاء خارجی موافقت کرده اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته است.
بدین ترتیب با ارز منشاء خارجی میتوان خودرو وارد کرد، اما دارندگان ارز در داخل کشور نمیتوانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند.
دیگر تغییر متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده بر احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی اشاره دارد؛ با توجه به ابراز نگرانی پلیس راهور مبنی بر اینکه خودروهای وارداتی سرقتی باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند، طبق تغییرات حاصل شده در آییننامه مذکور، مسئولیت حقوقی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خودروهای کارکرده وارداتی بر عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.
در نهایت هم آخرین تغییر مربوط به سقف حجم موتور خودروها است. در حالیکه در آییننامه اولیه سقف و محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی اعلام نشده بود، حال در تغییرات جدید تاکید شده که تنها خودروهای تا سقف 2500 سیسی اجازه ورود به کشور دارند.
یادآوری میشود که بر اساس آنچه که از متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده منتشر بوده، شرایطی از جمله عمر حداکثر پنج سال، آماده استفاده عادی توسط کاربر، اعلام درخواست رسمی برای اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاطی، ارائه تعهدنامه متقاضی و ارائه ضمانت خدمات پس از فروش از دیگر بندهای آییننامه واردات خودروهای کارکرده به کشور است.
شهریور ماه سال جاری بود که سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده و لیست برندهای مجاز که میتوانند وارد کشور شوند را منتشر کرده که بر اساس آن، از برندهای بنز، بیامدبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگیانگ امکان واردات خودرو به کشور مجاز دانسته شده است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
بر اساس آنچه که از ابتدا برنامهریزی شده بود، 12 ظهر امروز (سهشنبه 21 اسفند ماه) مهلت... 21 اسفند 1403
همانطور که وعده داده شده بود، لیست خودروهای وارداتی قابل عرضه در آخرین دور از فروش... 20 اسفند 1403
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر ادامه روند عرضه خودروهای... 13 بهمن 1403
افرادی که قصد واردات خودروهای کارکرده دارند، بایستی پول را وارد حساب ارزی کنند. 8 مرداد 1403
در پی انتشار آییننامه واردات خودروهای کارکرده و اعلام شرایط جالب آن، پس از گذشت بیش از... 30 تیر 1403
مرحله جدید عرضه 10 خودروی وارداتی از امروز دوشنبه 7 خرداد ماه آغاز و تا روز چهارشنبه 9... 7 خرداد 1403
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطالبه مجلس از وزارت صمت دنبال... 22 اردیبهشت 1403
حدود یک سال است که از مطرح شدن موضوع واردات خودروهای کارکرده می گذرد؛ مراحلی که این... 28 اسفند 1402
نظرات شما