استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در اوج مصرف برق طی 2 سال گذشته صنعت برق به لحاظ فنی شرایط بهتری نسبت به سال‌های قبل پشت سر گذاشته است، زیرا تجارب گذشته به بهترین نحو آنالیز شده و تصمیمات نیز با توجه به شرایط در این 2 سال اجرا شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، «گیورک باباملک قره پتیان» با اشاره به شرایط تامین برق پایدار طی 2 سال گذشته اظهار داشت: در اوج بار 2 سال گذشته صنعت برق به لحاظ فنی شرایط بهتری نسبت به سال‌های قبل پشت سر گذاشته است، زیرا تجارب گذشته به بهترین نحو آنالیز شده و تصمیمات نیز با توجه به شرایط با اتکا به قدرت اجرایی در این 2 سال پیاده‌سازی شده است.
 
استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: مدیریت شرایط برق با توجه به نرخ غیرواقعی برق و مصرف بسیار بالا، دشوار است.
 
وی افزود: در مسئله برق، کم یا زیاد شدن برق اهمیت ندارد و آنچه که مهم است، تاکید بر این گزاره بوده که «ما به ازای هر کیلووات ساعت برق چه میزان ارزش افزوده برای کشور فراهم می‌کنیم» یا به عبارت دیگر من انرژی را خوب مصرف می‌کنم یا بد.
 
رشد 30 درصدی تامین برق صنایع کشور

 
عضو یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان، با اشاره به افزایش نزدیک به 30 درصدی تامین برق صنایع در 2 سال اخیر گفت: مهمترین مسئله در زمینه انرژی، توجه به این مسئله است که آیا محصول تولیدی کارخانه‌های ایران با قیمت برق یارانه‌ای به صرفه و قابل رقابت با جهان است یا خیر.
 
قره‌پتیان ادامه داد: مثال بارز این مسئله هم در صنعت خودرو است. آیا خودرویی که ما با انرژی رایگان تولید می‌کنیم، قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد یا این انرژی رایگان صرفا برای حاشیه سود کارخانه‌ها داده می‌شود.
 
وی ادامه داد: تامین برق صنایع با حداکثر توان در حال انجام است و صنعت کشور برای توسعه باید به سمت مولدهای خودتامین حرکت کند و بر اساس فضای موجود صنایع این الگو توسعه یافته است.
 
این استاد دانشگاه گفت: باید برای صنایع الگویی را بگذاریم که بسته انرژی یارانه‌ای متناسب با استاندارد هر تن تولید محصول تامین شود و انرژی بیشتر به نرخ واقعی به دست صنایع برسد.
 
تابلوی برق سبز، انرژی را رقابت‌پذیر می‌کند
 
استاد برجسته مهندسی برق کشور با اشاره به اقدام دولت در راه‌اندازی تابلوی برق سبز گفت: اقدام دولت در راه‌اندازی تابلوی برق سبز به رقابت برای تعیین ارزش واقعی برق ختم می‌شود و اقدام مناسبی است که صنایع می‌توانند نیاز خود را از این محل تامین کنند.
 
قره‌پتیان با تمجید از اثرگذاری سیاست‌های قیمیتی از جمله کاهش یارانه پرمصرف‌ها و پاداش صرفه‌جویی برق گفت: مجموع این اقدامات به کاهش مصرف برق خانگی ختم شده که بیانگر تاثیر سیاست‌های قیمتی در این حوزه است.

لینک کوتاه
برق دولت سیزدهم رشد تامین برق صنایع

اخبار مرتبط

نظرات شما