مجری طرح احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع از احداث و بهره‌برداری از 5 واحد نیروگاهی از سوی صنایع کشور به ظرفیت 871 مگاوات تا کنون خبر داد و گفت: این میزان تا تابستان آینده به 1700 مگاوات خواهد رسید.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از توانیر، سید زمان حسینی با اشاره به ناترازی قابل‌ملاحظه تأمین برق در ابتدای دولت سیزدهم و امضای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت در مهر 1400 مبنی بر احداث حداقل 10 هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین از سوی صنایع افزود: این تفاهم‌نامه شامل احداث حداقل 9 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است که در ماده 4 قانون مانع‌زدایی از صنعت برق از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
 
وی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی این تفاهم‌نامه تدوین شده و تاکنون موافقت اصولی برای 43 شرکت متقاضی احداث نیروگاه به ظرفیت حدود 17 هزار و 500 مگاوات صادر شده که در مراحل اولیه و اجرا قرار دارند.
 
ورود 6 هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی
 
مجری طرح نیروگاه‌های خود تأمین صنایع، نیروگاه‌های حرارتی ذکر شده را از نوع چرخه ترکیبی و با راندمان حداقل 55 درصد دانست که در 15 استان احداث می‌شوند.
 
حسینی با اشاره به‌سرعت عمل 11 شرکت متقاضی، از ورود 6 هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی خبر داد.
 
وی گفت: از این میزان تاکنون عملیات اجرایی 5 واحد نیروگاهی شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود 871 مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده است.
 
مجری طرح نیروگاه‌های خود تأمین صنایع ادامه داد: که باتوجه‌به پیشرفت عملیات اجرایی آنها، 7 واحد نیروگاهی صنایع، تا تابستان 1403 ظرفیت متصل شده به شبکه سراسری نیروگاه‌های صنایع به 1700 مگاوات خواهد رسید.
 
حسینی در خصوص صنایع پیشرو در احداث نیروگاه ادامه داد: فولاد مبارکه 1600 مگاوات نیروگاه را در دست احداث دارد که 600 مگاوات خورشیدی و هزار مگاوات حرارتی است و از این میزان یک واحد گازی به ظرفیت 307 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و 307 مگاوات دیگر نیز طی روزهای آینده به شبکه سراسری برق متصل خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های چادرملو یزد، گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم المهدی هرکدام 546 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در دست اجرا دارند که دو واحد گازی چادرملو و گل‌گهر سیرجان و یک واحد گازی آلومینیوم المهدی در تابستان 1403 به بهره‌برداری می‌رسند.
 
این مقام مسئول گفت: برخی دیگر از صنایع نیز مانند پارسیان، فولاد شادگان، فولاد کاوه، جاجرم، جنوب کیش و فولاد هرمزگان در حال برگزاری مناقصه و اخذ مجوز سوخت هستند که امیدواریم تا تابستان 1404، واحدهای گازی این نیروگاه‌ها نیز به مدار بیاید.
 
مجری احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع، هزینه احداث یک نیروگاه 500 مگاواتی چرخه ترکیبی، مشتمل بر 2 واحد گازی و یک واحد بخار را حدود 250 میلیون یورو اعلام کرد که باتوجه‌به ارائه بسته‌های حمایتی از صرفه اقتصادی مطلوبی برخوردار است.
 
حسینی خاطرنشان کرد: صنایع می‌توانند برق مازاد نیاز خود را به قیمت توافقی به سایر صنایع و یا از طریق بازار برق و بورس انرژی به فروش برسانند.
 
وی همچنین از احداث حدود 600 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از سوی صنایع خبر داد و گفت: که تاکنون عملیاتی شده و عمدتاً نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را شامل می‌شود.
 
مجری طرح احداث نیروگاه‌های خود تأمین صنایع افزود: شرکت فولاد مبارکه احداث 600 مگاوات نیروگاه خورشیدی را پیگیری می‌کند که 40 مگاوات آن تا تابستان 1403 به مدار می‌آید همچنین 30 مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز از سوی شرکت ملی مس در تابستان آینده بهره‌برداری می‌شود و باقی نیروگاه‌های مذکور تا سقف هزار مگاوات در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد.
 
 

لینک کوتاه
برق صنایع تابستان نیروگاه‌های حرارتی