عضو هیئت مدیره انجمن سیانجی کشور گفت: عدم توجه دولتها به ایجاد توسعه پایدار در صنعت سیانجی و خارج شدن آن از کانون توجه آنها، یکی از مهمترین دلایل مصرف بالای بنزین و تبدیل شدن مجدد کشور به واردکننده بنزین است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، رضا نیکزاد در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره چالشهای استفاده از سوخت سیانجی در کشور اظهار داشت: توسعه کمی و کیفی آنگونه که در حوزه عرضه سوخت سیانجی با احداث حدود 2500 جایگاه در کشور مورد اهتمام و توجه دولتها بوده، متاسفانه در حوزه تقاضا مورد توجه قرار نگرفته چنانکه مصرف این سوخت پاک و ملی بنا بر آمارهای موجود از سال 1392 تاکنون و پس از قریب به 10 سال تغییری نداشته، حال آنکه مجاری عرضه سیانجی کشور با کمتر از نیمی از ظرفیت نامی عرضه خود در حال فعالیت است.
وی افزود: متاسفانه در حوزه تقاضا شاهد هیچگونه پیشرفتی در 10 سال اخیر نبودهایم چه اینکه این حوزه هم نیازمند توسعه کیفی با تبدیل ناوگان توسط سیستمهای بهروز نسل 4 به جای سیستمهای منسوخ فعلی نسل 1 بوده و هم نیازمند توسعه کمی سالانه در تعداد کل تبدیل ناوگان است.
عضو هیئت مدیره انجمن سیانجی کشور تصریح کرد: علیرغم وجود این عدم توازن شدید و نگرانکننده در حوزه عرضه و تقاضا و هشدار چندین مرتبهای فعالان این صنف به مسئولین ذیربط، متاسفانه کماکان شاهدیم که اقدام موثری برای رفع این عدم توازن صورت نمیگیرد.
وی گفت: در وضعیتی که مشکل اصلی این صنعت بایستی در حوزه تقاضا جستجو شود، در آخرین اصلاحیه مصوبه شورای اقتصاد حدود 82 میلیون دلار بودجه جهت احداث 400 جایگاه سیانجی جدید اختصاص یافته است که با عقد تفاهم بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی کشور و قرارگاه خاتمالاوصیا (ع) و شرکت صنایع هواپیماسازی (هسا) در حال پیگیری جهت اجراست و همانطور که پیشتر عنوان شد، جایگاههای سیانجی موجود با کمتر از نیمی از ظرفیت نامی خود در حال سرویسدهی هستند. در حالی که برای ایجاد توسعه پایدار در صنعت ملی سیانجی، بسیار بهتر خواهد بود احداث جایگاههای جدید از دستور کار خارج و بودجه آن صرف ایجاد توسعه کمی و کیفی در حوزه تقاضا شود.
نیکزاد تاکید کرد: جالبتر آنجاست که نسخه اول مصوبه شورای اقتصاد در سال 1398، صرفا مختص ایجاد توسعه در حوزه تقاضا بود ولی متاسفانه با تغییراتی که در آن اعمال شد سقف تبدیل ناوگان به میزان قابل توجهی کاهش یافت و به ازای این کاهش، احداث جایگاههای جدید به مصوبه اضافه شد. انجمن صنفی سیانجی کشور طی مکاتبات متعدد با ارگانهای ذیربط مراتب اعتراض خود را نسبت به نحوه اجرای مصوبه مذکور اعلام داشته و امید است در ویرایشهای بعدی آن نسبت به اعمال اصلاحات مدنظر فعالان صنف اقدام شود و ضمن جلوگیری از هدر رفتن بیتالمال، زمینههای موثر ایجاد توسعه پایدار کمی و کیفی در صنعت سیانجی علیالخصوص در عرصه تقاضا، بیش از پیش فراهم شود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
توزیع بنزین سوپر در برخی جایگاههای سوخت تهران،افزایش 10 هزار مگاواتی مصرف برق در... 5 مهر 1403
مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس از تولید بیش از 10 میلیارد لیتر فرآورده نفتی (بنزین... 27 مرداد 1403
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از تولید 44درصد بنزین و تمامی نفتگاز... 15 مرداد 1403
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه 75 درصد بنزین تولیدی دارای استاندارد یورو 4 و 5 است، گفت:... 23 خرداد 1403
یکی از مشکلات کنونی کشور ناترازی سوخت به خصوص بنزین است که روند مصرفی آن نیز در حال... 8 اردیبهشت 1403
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تأکید بر الزام قانون بودجه سال 1403... 21 فروردین 1403
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد که میانگین توزیع روزانه بنزین کشور تا 12... 14 فروردین 1403
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: فعلا در حوزه سه نرخی شدن بنزین مصوبه... 15 بهمن 1402
نظرات شما