مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: فعلا در حوزه سه نرخی شدن بنزین مصوبه‌ و ابلاغیه‌ای داده نشده و قیمتی هم اعلام نشده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، جلیل سالاری امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره میزان ناترازی بنزین و راهکارهای رفع این مساله، اظهار کرد: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین 115 میلیون لیتر مصرف و سی‌ان‌جی حدود 20 میلیون تخمین زده شده یعنی 135 میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.
 
وی افزود: نیاز است در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات شایسته‌ای انجام شود که عملا با استانداردهای جهانی اقدام شود، هم در بحث کیفی‌سازی خودروها، خارج‌ کردن خودروهای فرسوده عملا 40 تا 50 میلیون لیتر روزانه مازاد بنزین داریم که می‌توانیم این میزان را در سبد صادرات کشور قرار دهیم لذا باید به موازات بحث تولید بنزین و احداث پالایشگاه جدید و کیفی سازی در حوزه بهینه‌سازی هم اقدام کنیم.
 
او اظهار کرد: طرح‌هایی در سبد سوخت دیده شده، از جمله اینکه بحث‌های هیبریدی را در دستور کار قرار دهیم و موضوعات دیگر در حوزه کیفی سازی و توسعه شرکت‌های پالایشی است که این ظرفیت را به عدد 130 میلیون لیتر تثبیت کنیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره میزان واردات بنزین گفت: در بحث واردات چالش چندانی نداریم و با ظرفیتی که در داخل کشور وجود دارد، کار را پیش می‌بریم و صرفا در شرایطی که برخی از پالایشگاه‌ها تعمیرات اساسی و یا نیاز خاصی دارند، در آن زمان پیش‌بینی و مدنظر قرار می‌دهیم و بر حسب نیازهایی که وجود دارد و با توجه به میزان ذخیره‌سازی در فصولی که اوج مصرف است، به منظور مدیریت به این موضوع توجه می شود.
 
او در پاسخ به این سوال که در چند درصد کلان‌شهرهای بزرگ بنزین و نفت‌گاز یورو 5 توزیع می‌شود، اظهار کرد: در عمده کلان‌شهرهایی که تکلیف شده است، عرضه را انجام می‌دهیم و بخش کیفی‌سازی نیز بر اساس مصوباتی که وجود دارد، در مابقی فراورده‌ها نیز تا سال 1404 اقدامات را انجام خواهیم داد، در نفت‌کوره نیز طرح‌های جامع کیفی‌سازی پیش‌بینی شده که تدریجا اجرایی می‌شود.
 
وی افزود: باتوجه به اینکه ماهیت عمده طرح‌ها زیست محیطی بوده، لازم است صدور مجوزها تسریع شود و این موضوعات زمان‌بر است و لازم است که از سوی دستگاه‌ها کمک شود تا بتوانیم در برخی پروژه‌ها که مطالعات مهندسی آن آغاز شده، عملیات اجرایی را نیز در مابقی شرکت‌ها آغاز کنیم.
 
وی با اشاره به برنامه امروز، گفت: با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت‌های تابعه در قالب تفاهمی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، امروز 5000 نهال را در مجموعه شرکت‌های تابعه هم شرکت خطوط مخابرات، شرکت ملی پخش و مجموعه 10 شرکت پالایشی 500 هزار نهال را خواهیم کاشت و در طول چهار سال آینده این عدد را به پنج میلیون خواهیم رساند.
 
وی با بیان اینکه در همه پالایشگاه‌ها طرح خاموش کردن فلرها را در دستور کار داریم، گفت: در دو پالایشگاه باقی مانده نیز این طرح در حال اجرا شدن است و ما حوزه بازیافت گازهای‌ مشعل در همه شرکت‌های پالایشی انجام شده و آنچه مانده در حوزه بالادست بوده که آن هم در طرح‌های بازیافت در مجموعه وزارت نفت است که آن‌ها هم انجام می‌شود.

لینک کوتاه
بنزین سه نرخی وزارت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما