عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نیرو تا به امروز تقریبا به آنچه که به عنوان برنامه در زمان رای اعتماد به مجلس ارائه کرد، عمل کرده و عملکرد موفقی در کنترل خاموشی‌ها داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد وزارت نیرو به ویژه در مدیریت خاموشی ها در فصل تابستان، بیان کرد: به طور کلی در مقایسه با گذشته از نظر بنده وزارت نیرو موفق‌ترین وزارتخانه دولت سیزدهم است. بعد از گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم، بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در مجموع می توان گفت که وزارت نیرو موفق‌ترین وزارتخانه دولت است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: وزارت نیرو تاکنون نظم دقیقی در پیشبرد کارها داشته است و وزیر نیرو تقریبا به آنچه که به عنوان برنامه در زمان رای اعتماد به مجلس اعلام کرد، عمل کرده است. در بخش هایی به ویژه در حوزه انرژی های تجدید پذیر وزارت نیرو عقب ماندگی هایی دارد که وزیر نیرو قول داده است که آنها را نیز مرتفع کند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته نیاز به تامین منابع مالی نیز دارند که لازم است صندوق توسعه ملی حمایت کند اما در مجموع وزارت نیرو در کنترل خاموشی ها موفق بوده است.
 
این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه احداث نیروگاه ها در دولت قبل متوقف شده بود و ما نیز ظرفیت جدیدی برای تولید برق چه در حوزه نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی و چه در حوزه تجدید پذیر ایجاد نکرده بودیم، متاسفانه وضعیت تولید ما مطابق احکام برنامه ششم پیش نرفت. برنامه در حوزه تولید زیر 30 درصد تحقق داشته و در بخش تجدیدپذیر زیر 15 درصد محقق شده است.
 
وی در ادامه تاکید کرد: دولت سیزدهم هم تعمیر و بازسازی نیروگاه‌های فعلی و هم تکمیل نیروگاه هایی که بخش بخار آنان تکمیل نشده بود و هم نیروگاه های جدید الاحداث توسط صنایع بزرگ کشور را آغاز کرده است. در قانون مانع زدایی از صنعت برق کشور نیز این موضوع قانون دائمی شد که صنایع بزرگ باید برق مورد نیاز خود را تامین کنند. اقداماتی شروع شده است و حدود 3 الی 5 سال زمان می برد تا نیروگاه ها بر روی مدار تولید بیایند. امیدوار هستیم بتوانیم از این طریق تا حدودی ناترازی برق را جبران کنیم.
 
این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: بخش مهمتر این موضوعات، بهینه سازی مصرف انرژی است که افزایش راندمان نیروگاه ها باید در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد. در برنامه هفتم ما تکلیف کردیم که در پایان برنامه راندمان نیروگاه ها باید حداقل 4 درصد افزایش پیدا کند، راندمان نیروگاه های جدید نیز نباید زیر 50 درصد باشد. این هم تکلیف قانون برنامه هفتم و هم تکلیف قانون مانع زدایی از صنعت برق کشور است.
 
شریعتی خاطرنشان کرد: ماده 10 قانون مانع زدایی از صنعت برق کشور نیز تکلیف کرده که یارانه سوخت نیروگاهی در طول زنجیره حذف و به آخر زنجیره و مصرف کننده نهایی داده شود. بر اساس  نظام افزایش پلکانی نیز 75 درصد مشترکان باید از تعرفه یارانه ای استفاده کنند و بالاتر از الگوی مصرف نیز به صورت تصاعدی تعرفه ها افزایش پیدا کند. ما پیگیر هستیم این موضوع اجرایی شود. اگر هم بحث تولید و هم بحث بهینه سازی در وزارت نیرو تکمیل شود، امیدوار هستیم ظرف مدت اجرای برنامه هفتم بتوانیم بر وضعیت ناترازی غلبه کنیم.

لینک کوتاه
وزارت نیرو وزارت‌خانه دولت کنترل خاموشی‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما