بهای نفت به دلیل کاهش عرضه جهانی از سوی کشورهای عضو اوپک پلاس از جمله عربستان و روسیه، افزایش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از رویترز، بهای نفت امروز دوشنبه در پی کاهش عرضه جهانی و کاهش صادرات عربستان و روسیه افزایش یافت و نگرانی‌ها در مورد رشد تقاضای جهانی در بحبوحه بالارفتن نرخ بهره های بانکی را شدت بخشید.
 
نفت خام برنت تا ساعت 3:01 صبح به وقت گرینویچ با 75 سنت افزایش به 85.55 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 80 سنت افزایش به 82.05 دلار در هر بشکه رسید.
 
در حال حاضر قیمت هر دو نفت معیار روند افزایشی در پیش گرفته و این امر به ویژه همراه با تداوم افزایش نرخ بهره بانکی و بحران املاک در چین (بیش از 50 سازنده بزرگ چینی در سه سال گذشته قادر به پرداخت بدهی های بانکی خود نبوده اند) بر نگرانی ها نسبت به رشد کند اقتصادی و افزایش تقاضا برای نفت افزوده است.
 
استفانو گراسو مدیر ارشد یک شرکت مدیریت سرمایه مستقر در سنگاپور در این خصوص گفت: داده های اولیه رهگیری نفتکش ها توسط شرکت "کپلر" (شرکت تجزیه و تحلیل داده ها) نشان می دهد که با کاهش صادرات نفت اوپک پلاس برای دومین ماه، عرضه در حال کاهش است.
 
گراسو سپس افزود: عرضه رو به کاهش است و تقاضا افزایش می‌یابد. در حال حاضر اوپک پلاس کنترل را در دست دارد، مگر اینکه رکودی رخ دهد و تقاضا کاهش یا قطع شود.
 
در حال حاضر گفته می شود چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان از ذخایر خود استفاده می کند که در اوایل امسال جمع آوری شده است، زیرا پالایشگاه های چینی پس از کاهش عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه موسوم به اوپک پلاس که قیمت های جهانی نفت را به بالای 80 دلار در هر بشکه رسانده اند، از خرید نفت عقب نشینی کرده اند.
 
آمارهای گمرک چین نشان می دهد که این کشور در ماه ژوئیه (تیر و مرداد)، 31 درصد محموله نفتی کمتری از عربستان وارد کرده، اما روسیه با نفت خام تخفیف خورده خود همچنان بزرگترین تامین کننده نفت این غول آسیایی است.
 
بر اساس گزارش ها در آمریکا، تعداد دکل‌های نفتی فعال، که اولین شاخص تولید نفت بشمار می رود، در هفته گذشته با پنج عدد کاهش به 520 سکو کاهش یافت که کمترین میزان از ماه مارس 2022 (اسفند 1400) است.

لینک کوتاه
قیمت جهانی نفت افزایش

اخبار مرتبط

نظرات شما