رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری در مقابل مافیای ساخت‌ وساز تنها است و به تنهایی نمی‌تواند مقابل این مافیا ایستادگی کند باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا مشکلات رفع شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا مهدی چمران روز سه‌شنبه پیش از آغاز یکصد و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روز گذشته کمیسیون عمران دو جلسه در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار و حادثه خلازیر را بررسی کرد ، افزود: این سازه‌ها ناپایدار بود و در شرایط بحرانی در عرض چند روز ساخته شده و حتی فنداسیون هم نداشتند و پس از این نیز می‌توانند خطرساز باشند.
 
وی اظهارداشت: این اقدام از سوی مافیای ساخت و ساز بوده که ظرف امسال و سال گذشته اقدام به ساخت کرده بودند.
 
چمران با بیان اینکه عده ای از شهرستانها به تهران آمدند و شرایط خرید مسکن هم بسیار سخت است و برای یک کارگر پس از 40 سال کار خرید مسکن به آرزو تبدیل شده است، گفت: مافیای ساخت و ساز این خانه‌ها را به قیمت کمتر به فروش می رسانند و عده‌ای که از شرایط درمانده هستند این خانه‌ها را خریداری می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در جلسه ای که کمیسیون عمران برگزار کرد ، نظام مهندسی و یکی از اساتید دانشگاه امیرکبیر در خصوص نحوه تخریب نیز بحث و بررسی‌هایی انجام دادند.
 
چمران با بیان اینکه شیوه تخریب این است که از بالا با بیل و کلنگ یک به یک آجرها را تخریب کنند و این یک ماه زمان می‌برد، گفت: برای مثال تخریب طبقه بالای پاساژ علاءالدین یک سال زمان برد؛ چرا که یک به یک آجرها برداشته شد اما در چنین شرایط بحرانی و حضور عده‌ای قمه‌کش نمی‌توان به این شکل تخریب کرد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آغاز جلسه امروز نیز به حضور دو و نیم برابری داوطلبان در پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد که افزایش تعداد داوطلبان با افزایش حضور مردم در انتخابات همراه باشد.
 
چمران با اشاره به پس گرفتن اموال بلوکه شده ملت، از دولت آقای رییسی تشکر کرد و گفت: امیدواریم به غارت اموالی که از آن ملت ایران است، پایان داده شود و بتوان مشکل دارایی های ایران در کشورهای دیگر را نیز برطرف کرد.
 
محکومیت حادثه تروریستی شاهچراغ
وی در ادامه حادثه تروریستی شاهچراغ را یادآوری و محکوم‌کرد و اظهارداشت: اصل مسئله این است که حادثه تروریستی در یک فضای مذهبی به عنوان فضایی امن انجام شده است
 
و عده ای از خدا بی خبر در شرایطی غیرقابل توصیف مردم بی سلاح را به گلوله بستند.
 
چمران با تاکید بر اینکه این کارها هنر نیست؛ اگر می توانند باید به میدان بیایند نه اینکه عملیات تروریستی انجام دهند، افزود: اینکه انسان ها و افراد بی گناه را به گلوله ببندند، بسیار زشت، خبیثانه و تأسف آور است .
 
مصوبات کمیسیون ماده پنج 54 هزار میلیارد تومان آثار مالی دارد
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز نطق آرش مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مصوبات کمیسیون ماده 5 را در دستور کار قرار دادند.
 
عباسی با بیان اینکه این نطق با این هدف است که اعضای شورا بدانند در کمیسیون ماده پنج چه تصمیماتی گرفته می شود و چه آثار شهری، جمعیتی و مالی دارد، گفت: در 2 مرداد سال 1402 تعداد 17 دستور جلسه، بررسی شده که برخی بندها مصوب و برخی بندها به تصمیمات بعدی موکول می شود.
 
وی افزود: این بندها با سه عنصر اصلی بازنگری طرح تفصیلی، طرح های موضعی از جمله بوستان ولایت و دوشان تپه به وسعت 342 هکتار و پرونده های موردی برای 15 هزار متر مربع زیربنای مازاد ساختمانی در 12 پرونده شامل 10 مورد بالای محور انقلاب و دو مورد پایین محور انقلاب بررسی شد.
 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: ملاک عمل فعلی در برخی قطعات با وسعت پنج برابر حداکثر اندازه قطعه، اعطای طبقه مجاز است که این موضوع بررسی شد.
 
وی افزود: عدالت و شکاف طبقاتی گزینه ای بسیار راهبردی است و بر اساس حکمرانی شهری، جمعیت پذیری مسئله و پرسشی بسیار مهم است و امکانات شهرها باید بر اساس آن فراهم شود.
 
عباسی افزود : نوسازی بافت فرسوده یک اولویت است و مسأله در جمعیت پذیری قطعات سه تا پنج برابری از پلاک های موجود شناسایی شده، اعلام شده که 187 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه خواهد شد و مشاور 670 هزار نفر را پیش بینی کرده و در کمیسیون 714 هزار نفر را پیش بینی کرده است.
 
وی ادامه داد: اگر 714 هزار نفر جمعیت را در نظر بگیریم باید ببینیم که با نوسازی بافت چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران از منظر عدالت باید بگوییم که در پهنه R1 (مسکونی) اگر مساحت بالای 250متر مربع باشد، مشمول مناطق کمتر برخوردار نمی شود و این قطعات بیشتر به مناطق برخوردار اختصاص دارد؛ یعنی سیاست های تشویقی به سمت پلاک هایی می رود که صاحب سرمایه و دارایی قابل توجه هستند.
 
به گفته وی، در موضوع ساخت و ساز دوشان تپه، 14 هزار و 992 واحد مسکونی پذیرفته شده و بر اساس اطلاعات پایه، در خصوص انتفاعی که طرفین از این طرح می برند تحلیلی انجام شده است.
 
وی افزود: انتفاع مالک در این پروژه 48 هزار میلیارد تومان و انتفاع شهرداری سه هزار میلیارد تومان است.
 
وی ادامه داد: پروژه بوستان ولایت 15 هزار میلیارد تومان بار مالی برای شهرداری دارد که اگر مصوب شود باید در پیشنهادات شهرداری در بودجه نیز لحاظ شود.
 
وی با بیان اینکه افزایش 15 هزار متر مربع در 12 پرونده از موارد موضعی بوده که در کمیسیون بررسی شده است، گفت: یکی از این پرونده ها در منطقه 2 بود که زمینی به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده شده و قرار بوده ساخت و ساز انجام شود و 471 درصد در این پرونده پذیرفته شده که در شهرک هما در منطقه 2 به این پرونده تراکم داده شود و کاربری تثبیت مسجد از روی پلاک برداشته شده است.
 
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: اگر مبنا کاربری مسجد باشد 2 هزار و 600 میلیارد تومان برای این پلاک ارزش آفرینی کرده ایم.
 
عباسی با بیان اینکه 450 درصد تراکم به یکی دیگر از پلاک های متعلق به شهرداری داده شده، گفت: این پروژه 82 میلیارد تومان انتفاع برای شهرداری دارد که تأکید شده باید برای حمل و نقل عمومی هزینه شود.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که دیگر پرونده های این کمیسیون عددی کمتر از 100 میلیارد تومان انتفاع داشت که به جزئیات آن پرداخته نمی شود.
 
وی افزود: مقایسه مالی پرونده های کمیسیون ماده پنج با یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران نشان می دهد مصوبات کمیسیون ماده پنج 54 هزار میلیارد تومان آثار مالی دارد.
 
عباسی پس از توضیح مصوبات کمیسیون ، با بیان اینکه نماینده وزارت خانه ها محترم هستند اما ما نماینده مردم تهران هستیم، اظهار داشت: ساخت و سازها منجر به افزایش جمعیت پذیری می‌شود و شورا باید تصمیم بگیرد که جمعیت شهر تهران اضافه شود یا نشود.
 
انتفاعی از انتقال پادگان ها نداریم

در ادامه حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه و درباره تصمیمات کمیسیون ماده پنج تاکید کرد که تصمیمات این کمیسیون مطابق با طرح تفصیلی است.
 
وی افزود: زمانی که آقای حناچی معاون شورای عالی معماری و شهرسازی می شوند نامه ای به آقای قالیباف، شهردار وقت تهران، ارسال می کنند که طرح آنها خلاف طرح جامع است.
 
وی افزود: حدود 40 نامه نگاری انجام شد و ذیل یک مصوبه کمیسیون ماده پنج، محدودیت ها را برای شهر تهران انجام دادند که اثرات آن را می بینیم و آقای قالیباف، نجفی و افشانی زیر بار آن را نرفتند اما در سال 99 به تصویب رسید و زمانی که سامانه سیستمی می شود، بارگذاری انجام شد
 
وی ادامه‌داد: پنج سال روی طرح تفصیلی تهران مطالعه شد و حدود 40 دقیقه مشاور توضیح داد که بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج حداکثر 60 هزار نفر جمعیت افزوده می شود.
 
معاون شهردار تهران ، افزود: سال 92 تعداد 30 هزار فقره پروانه و پارسال 10 هزار فقره پروانه صادر شده است.
 
وی با بیان اینکه با انتقال پادگان دوشان تپه 6 معبر بازگشایی می شود، تاکید کرد که در انتقال پادگان ها دنبال انتفاع نیستیم.
 
در ادامه اعضای شورای شهر نسبت به گزارش مهدی عباسی و توضیحات حمیدرضا صارمی معاون شهردار تهران واکنش‌هایی را نشان داده و سوالاتی را مطرح کردند.
 
میثم مظفر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر املاک به درستی بارگذاری شود و مطلوبیت اقتصادی شکل گیرد نسخه رهایی بخش برای منطقه 18 و 19 خواهد بود و هم می توان سرانه در این مناطق تعریف کرد و هم بارگذاری را دنبال کرد.
 
وی گفت: جمعیت 10 میلیون و 500 هزار نفر برای جمعیت پذیری ناشی از طرح تفصیلی تهران پیش بینی شده است.
 
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در واکنش به این گزارش، تاکید کرد: اگر شهرسازی روند کندی داشته باشد به شهر آسیب خواهد زد، گفت: این روند در دوره قبلی باعث شد تولید مسکن صورت نگیرد و قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه دوشان تپه بن بستی را در منطقه ایجاد کرده بود، یادآور شد: بازگشایی این محدوده یکی از مطالبات شهروندان منطقه است و تعیین تکلیف آن قطعا بر رضایت مردم مؤثر خواهد بود.
 
مهدی بابایی دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه منطقه 13 در محدوده شهری ایستگاه آتش نشانی ندارد چراکه زمین نداشته است، گفت: بن بست بودن محدوده پیروزی برای همه مشهود است.
 
وی ادامه داد: شهرداران تعیین تکلیف پادگان دوشان تپه را غیر قابل تصور می دیدند اما خوشبختانه بخش اعظم مشکل این پادگان رفع شده و 65 درصد به سرانه فضای سبز و ایمنی منطقه اضافه می شود و 35 درصد در اختیار ارتش است.
 
جعفر شربیانی دیگر عضو شورا نیز افزود: یکی از موضوعات مهم رعایت خط قرمزها در طرح جامع و طرح تفصیلی است و یکی از آنها جمعیت پذیری و ظرفیت واگذاری جمیعتی است که بارها مورد تذکر بوده و در کمیسیون ماده پنج باید رعایت شود.
 
سید احمد علوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: 54 هزار میلیارد تومان به عنوان انتفاع غیر در یکی از مصوبات کمیسیون ماده پنج مطرح شده است و باید دقت شود که 48 هزار میلیارد تومان مربوط به آزادسازی پادگان دوشان تپه است.
 
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: بوستان ولایت و محدوده کن از حد تجاوز می کند و بیشتر می شود که این بخشی از طرح تفصیلی است.

لینک کوتاه
شهرداری مافیای ساخت‌ وساز

اخبار مرتبط

نظرات شما