رییس شورای تامین دام کشور از آغاز روند ریزشی قیمت‌ گوشت قرمز به دلیل وفور عرضه در بازار خبر داد و گفت: این کاهش قیمت به دلیل ورود گوشت قرمز تولید داخلی و وارداتی در بازار است که به طور مستمر گوشت به بازار تزریق می‌شود؛ به همین دلیل شاهد ادامه روند کاهش قیمت‌ها خواهیم بود و این موضوع ادامه خواهد داشت.

به گزارش نسیم اقتصاد، «منصور پوریان» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت تولید و بازار گوشت قرمز، افزود: افزایش عرضه 100 درصدی گوشت قرمز در بازار روی قیمت دام زنده نیز اثرگذار شده است، به‌طوری که نرخ آن نیز کاهش یافته است.
 
وی خاطرنشان‌کرد: در روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بره نر کشتاری کم‌ وزن و گوساله بین 160 تا 170 هزار تومان و قیمت بقیه اقلام گوسفند ماده، قوچ و غیر زیر 160 هزار تومان به فروش رسیده است.
 
این مقام صنفی با یادآوری اینکه قیمت دام زنده تک‌ فروشی از گله‌ای متفاوت است، اظهار داشت: با توجه به قیمت دام زنده، اکنون نرخ هر کیلوگرم شقه گوسفندی در محدوده 375 هزار تومان است.
 
رییس شورای تامین دام کشور تصریح‌کرد: اکنون ورود گوشت گرم گوسفندی و گوساله و گوشت منجمد گوسفندی و گوساله به بازار از مبادی مشخص تامین و در لایه‌های مختلف عرضه می‌شود، بنابراین همه بازار تحت پوشش قرار گرفته است.
 
وی خاطرنشان‌کرد: این حجم از واردات برای رفع نیاز مصرف روزانه گوشت گرم و منجمد و حتی ذخیره‌سازی مناسب است که به‌زودی کاهش قیمت در اقلام گوشتی را شاهد خواهیم بود.
 
پوریان ادامه‌داد: این در حالی است که دولت پیش از آزادسازی یارانه‌ها به دامداران اعلام کرده بود صادرات دام زنده آزاد خواهد شد، اما به دلیل گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی این مهم رخ نداد، بنابراین اکنون دامداران بدون نقدینگی و سرمایه در گردش مانده‌اند.
 
وی اضافه‌کرد: برای حل مشکل دامداران و دامپروران باید به تولید داخلی نگاه ویژه داشته باشیم. از زمانی که آزادسازی قیمت‌ ها انجام شده، بارها اعلام کردیم که دامداران خرد و متوسط توان جبران هزینه‌ های تمام شده تولید را ندارند؛ بنابراین نیازمند حمایت بیش از پیش از سوی دولت هستند.
 
وی گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار باید حمایت از دامداران مشخص و شفاف باشد تا تولیدکنندگان بتوانند به تولید خود ادامه دهند.
 
رییس شورای تامین دام کشور بر این باور است که برای تولید گوشت ارزان باید دام ارزان قیمت تامین شود و در اختیار دامداران برای پرواربندی قرار گیرد تا در آینده تولید مناسب و ارزان قیمتی داشته باشیم.
 
وی درباره حمایت از تولید داخلی، اظهار داشت: اکنون در کشور نژادهای دامی خوبی وجود دارد که نیازمند افزایش نقدینگی است تا تولید نژادهای داخلی با مشکل روبه‌رو نشود.
 
پوریان با بیان اینکه برای افزایش مصرف گوشت قرمز در سبد خانوار باید در تولید این محصول به خودکفایی برسیم، تصریح‌کرد: ما مخالف واردات نیستیم و اکنون گوشت قرمز مورد نیاز کشور برای تنظیم بازار از کشورهای مختلف تامین و وارد می‌شود.
 
وی تاکید کرد: به‌طور قطع باید گوشت کیفی با قیمت مناسب به دست مردم برسد، اما نباید از حمایت تولید داخلی غافل شد.
 
این مقام صنفی گفت: انتظار می رود دولت از دامداران داخلی خرد و متوسط حمایت کند، زیرا اکنون دامداران بزرگ کشور نیز برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکل روبه‌رو هستند و اگر این مهم رخ ندهد در آینده نه‌چندان دور باید شاهد حذف دامداران خرد باشیم.
 
به گزارش ایرنا، براساس آمارها نیاز سالیانه کشور به انواع گوشت قرمز حدود 950 هزار تن است که بخش عمده آن در داخل کشور تولید و کسری 10 درصدی آن هر ساله از محل واردات تامین می‌شود.
 
در هفته های گذشته قیمت هر کیلوگرم دام زنده در بازار بین 170 تا 210 هزار تومان و گوشت قرمز بین 400 تا 600 هزار تومان بوده است.

لینک کوتاه
قیمت گوشت قرمز بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما