نشست هم‌اندیشی نظام مدیریت عملکرد و توسعه قابلیت‌های سازمانی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس(PCSR) روز یکشنبه، هشتم مردادماه از سوی مدیریت ساختار و توسعه سازمانی گروه و با حضور برخی از مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه، مدیران برنامه‌ریزی و اطلاعات مدیریت و استراتژی شرکت‌ها و مدیران شرکت مادر برگزار شد.

به گزارش نسیم اقتصاد یه نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فرشاد اسفندیاری، مدیر ساختار و توسعه سازمانی گروه در این نشست با اشاره به اینکه آغاز رویکرد PCSR یک ابرفرآیند است که روی همه فرآیندهای سازمانی با هدف بهبود مستمر اثرگذار است، اظهار کرد: ویژگی خاص این روند تکیه بر درون سازمان و قابلیت‌های سازمانی است.

وی با قدردانی از شرکت‌های فعال زیرمجموعه گروه در این زمینه ادامه داد: امیدوارم با اجرای کامل نظام PCSR گام کوچکی به منظور تحقق اهداف هلدینگ خلیج فارس برداشته شود.

افزایش اثربخشی رویکرد PCSR با تشریک مساعیپژمان رشیدپور، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و توسعه سازمانی گروه نیز در این نشست با بیان اینکه رویکرد PCSR حدود یک‌سال و نیم است که در این گروه شکل گرفته است، افزود: در این نشست به دنبال این هستیم که با نگاهی سریع به مسیر طی شده و تشریک مساعی بتوانیم برای ادامه راه و برنامه‌های آتی به یک انسجام و اثربخشی بیشتری در این رویکرد برسیم.

وی با ارائه گزارشی از مجموعه اقدام‌های انجام شده در زمینه نظام مدیریت عملکرد و میزان مشارکت شرکت‌‌ها طی یک‌سال گذشته، از چهار شرکتی که در سال گذشته مورد ارزیابی بر اساس معیارهای مدل PCSRقرار گرفتند درخواست کرد تا تجربیات و آموخته‌های خود را در این نشست به اشتراک گذارند.

سپس در ادامه علی‌اصغر بازگیر، مدیر روابط سهامداری، مقررات و حاکمیت گروه، گزارش مبسوطی از اهمیت نظام مدیریت عملکرد در حاکمیت شرکتی ارائه و تأثیر متقابل حاکمیت شرکتی و مدیریت عملکرد بر تصمیمات هیئت مدیره هلدینگ و شرکت‌های تابعه را تشریح کرد.

ضرورت تداوم اجرای مدل PCSRمهدی فرزانه، مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس نیز در این نشست مدل PCSRرا مطلوب عنوان و اظهار کرد: تازه ابتدای اجرای این مدل هستیم و باید این روند تداوم داشته باشد و تجربیات داخلی شرکت‌ها در این زمینه می‌تواند مکمل باشد.

وی تأکید کرد: اگر فعالیت‌های شرکت متوازن، هدفمند و قابل اندازه‌گیری نباشد، هدف اصلی از بین می‌رود بنابراین ضرورت تداوم به کارگیری این مدل از سوی هلدینگ حائز اهمیت است.

در ادامه جعفر مظاهر، مدیر راهبرد شرکت مبین انرژی گزارشی از اقدام‌های بهبود منتج از پیاده‌سازی این نظام ارائه و تصریح کرد: رویکرد یکپارچگی و همسوسازی فرآیندها با راهبردها از مزایای مطلوب این مدل است که مبین انرژی این مهم را با تشکیل تیم‌ها و کارگروه‌های چند تخصصی از زمستان سال 1401 در قالب پروژه‌های بهبود در دستور کار خود قرار داد.

محاسبه آنلاین شاخص‌های PCSR در دستور کار پتروشیمی اروندعلیرضا منجی، مدیر برنامه‌ریزی راهبردی شرکت پتروشیمی اروند در این نشست با اشاره به فرآیند اجرای نظام مدیریت عملکرد و توسعه قابلیت‌های سازمانی (PCSR) در پتروشیمی اروند، اقدام‌های بهبود براساس بازخورد ارزیابی مدل از سوی تیم ارزیابی هلدینگ را تشریح کرد و گفت: پروژه‌های بهبود در زمینه قابلیت‌های کلیدی مدل تعریف شد؛ همچون محاسبه آنلاین شاخص‌های (PCSR) که براساس دستور مدیرعامل شرکت به منظور مدیریت کارآمد منابع و ایجاد مزیت رقابتی در دست اقدام است.

وی اصلاح و بهبود فرآیندهای منابع انسانی با استقرار مدل 34000، ارتقای نظرسنجی ذی‌نفعان، بازنگری برنامه راهبردی با توجه به تغییرات شرایط محیطی و تأثیرات آن بر اکوسیستم سازمان به منظور حفظ مزیت رقابتی و تطبیق پروژه‌ها و برنامه‌های عملیاتی با بودجه سالیانه را از دیگر پروژه‌های بهبود عنوان کرد.

دستاوردهای مطلوب پتروشیمی شهید تندگویان در زمینه نظام مدیریت عملکرد و توسعه قابلیت‌هاسیدرضا قاسمی شهری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد چند سال گذشته شرکت به اقدام‌های مطلوب پتروشیمی شهید تندگویان همسو با پیاده سازی مدلPCSR اشاره کرد و گفت: این شرکت دستاوردهای مطلوبی در زمینه نظام مدیریت عملکرد و توسعه قابلیت‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها باید با شرکت‌های مشابه خود در زمینه مالی و فرآیندی ارزیابی و مقایسه شوند، تأکید کرد: ساختار سازمانی شرکت‌ها باید با برنامه مدونی هر چند سال یکبار بر اساس بازخورد این ارزیابی‌ها بازنگری شود.رضا رضوی، مدیر برنامه‌ریزی و اطلاعات مدیریت شرکت تندگویان نیز در این نشست پیاده‌سازی نظام مدیریت عملکرد و توسعه قابلیت‌های سازمانی در این شرکت را در چهار مرحله طرح‌ریزی، پیاده‌سازی و اجرا، ارزیابی و کنترل و بازخورد و بهبود تشریح کرد و گفت: این شرکت اقدام‌های مؤثری نیز در حوزه‌های «بهره‌وری، درآمد و مدیریت هزینه‌ها»، «سامانه‌ها، فرآیندها، ساختار سازمانی»، «امنیت اطلاعات و شبکه‌های اطلاعاتی»، همسو با الزامات مدل PCSR انجام داده است که به تشریح آن‌ها پرداخت.

بکارگیری ارزیابی‌های پیچیده مالی در تحقق اهدافمحمدحسن فامیلی، مدیر مالی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حوزه مالی ارزیابی‌های پیچیده‌ای به طور ماهانه و سالانه در گروه انجام می‌شود، تصریح کرد: می‌توان این ارزیابی‌ها را به ارزیابی‌های انجام شده براساس این مدل ارتباط داد که کمک بسیاری در تحقق اهداف خواهد کرد.علیرضا عباسی‌راد، مدیر برنامه‌ریزی و اطلاعات مدیریت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا نیز در ادامه نشست به مزایای اجرای مدل PCSR و الزامات طراحی و پیاده‌سازی آن بر اساس تجربیات انجام شده در ان شرکت پرداخت و گفت: انطباق و همزبانی با فرهنگ سازمان، تمرکز بر عملکرد واقعی سازمان، استفاده از تیم ارزیابی فنی و متخصص در ارزیابی، قابلیت بهره‌گیری و اجرایی بودن گزارش بازخورد ارزیابی از جمله مزیت‌های این مدل است.

در پایان نشست، رشیدپور رئیس ارزیابی عملکرد و توسعه سازمانی گروه، «تصمیم‌سازی در تعریف و حل مسائل اولویت‌دار نظام مدیریت عملکرد و توسعه قابلیت‌ها»، «تصمیم‌سازی در سیاست‌گذاری ارزیابی‌های عملکرد» و «ترویج رویکردها و ارتقای عملکرد شرکت‌های تابعه» را از اهداف تشکیل ستاد اجرایی نظام مدیریت عملکرد و توسعه قابلیت‌ها در شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد و پس از آن شرکت‌کنندگان در نشست به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود درخصوص سازماندهی و شرح مأموریت‌های این ستاد در قالب پرسش و پاسخ پرداختند.

 

لینک کوتاه
هلدینگ خلیج فارس مدل PCSR صنایع پتروشیمی خلیج فارس

اخبار مرتبط

نظرات شما