تجربه چرخه‌های رکود و رونق بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار پس از یک دوره رونق تقریبا دو ساله وارد رکود سه تا 3.5 ساله می‌شود اما مساله این است که بازه تورمی که از سال 1397 آغاز شده، طولانی‌ترین دوره تورمی در ادوار بازار مسکن محسوب می‌شود. البته به هر میزان که رشد قیمت در دوره رونق بیشتر باشد، بازه رکود نیز عمیق‌تر خواهد بود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، تعدادی از مشاوران املاک مناطق غربی و شرقی تهران در روزهای اخیر می‌گویند رکود بازار مسکن باعث شده تا به تدریج تخفیفات بیشتری بر روی آپارتمان‌هایی که طی چهار ماه منتهی به خرداد دچار حباب قیمت شده بودند اعمال شود.

با توجه به این اصل کلی که تحرکات هر بازار به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال کسادی معاملات مسکن که از اوایل خردادماه ایجاد شده این بازار با دو اتفاق جدید مواجه شده است؛ موضوع اول، آغاز فرآیند تخلیه حباب قیمت و مساله دوم افزایش تدریجی تمایل برای فروش است. در حالی که تا قبل از خردادماه تحت تاثیر انتظارات تورمی، بسیاری از فروشندگان بالقوه بازار مسکن فروش را به تعویق انداخته یا از فروش منصرف می‌شدند.

تجربه چرخه‌های رکود و رونق بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار پس از یک دوره رونق تقریبا 2 ساله وارد رکود 3 تا 3.5 ساله می‌شود. اما مساله این است که دوره رونق اخیر که از سال 1397 آغاز شده طولانی‌ترین دوره رونق در ادوار بازار مسکن محسوب می‌شود. به هر میزان که رشد قیمت در دوره رونق بیشتر باشد، دوره رکود نیز عمیق‌تر خواهد بود. این دوره‌ها لزوما با کاهش اسمی قیمت همراه نیست اما ثبات قیمت مسکن با توجه به نرخ تورم به معنای کاهش قیمت واقعی آن است.

کارشناسان معتقدند در صورتی که بازار وارد رکود میان‌مدت شده باشد این دوره می‌تواند 30 تا 42 ماه طول بکشد. طول این دوره به متغیرهایی همچون وضعیت بازارهای موازی، نرخ تورم، رشد نقدینگی، میزان ساخت و ساز و درآمد سرانه بستگی دارد. برای ماه‌های آینده از بین سه سناریو رکود تورمی، رکود غیرتورمی و رونق نسبی معاملات همراه با ثبات نسبی قیمت، کارشناسان فرضیه سوم را محتمل تر می‌دانند.

در این گزارش قیمت پیشنهادی برخی آپارتمان‌های میان‌سال در تهران را مشاهده می‌کنید که بررسی‌ها از کاهش تا 5 درصد برخی قیمتهای اعلامی نسبت به تیرماه حکایت دارد.



آماری که مسئولان وزارت راه و شهرسازی درخصوص تحرکات بازار مسکن در تیرماه اعلام کردند حاکی از آن است که قیمت مسکن در شهر تهران در تیرماه 3.8 درصد نسبت به خرداد کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی با کاهش 15 تا 20 درصد مواجه شده بود.

 

لینک کوتاه
معاملات قیمت بازار مسکن

اخبار مرتبط

نظرات شما