شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه، 18 تیر) با 18 ‌هزار و 772 واحد کاهش، در ارتفاع 2‌میلیون و 176 هزار واحدی ایستاد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، شاخص هم‌وزن با 6‌هزار و 638 واحد کاهش به 770 هزار و 824 واحد و شاخص قیمت با سه هزار و 835 واحد افت به 445 هزار و 347 واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از 9 میلیارد و 79 میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش 68 هزار و 79 میلیارد ریال معامله شد.

فولاد خوزستان (فخوز) با 535 واحد، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با 481 واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با 351 واحد، پتروشیمی شازند (شاراک) با 205 واحد، پلی پروپیلین جم پیلن (جم پیلن) با 181 واحد، بیمه دانا (دانا) با 147 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با 121 واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با 2‌هزار و 679 واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و 535 واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و 123 واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با 916 واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 728 واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با 656 واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، گروه مالی شهر (شهر)، سیمان اسفهان (سصفها)، بانک ملت (وبملت)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و ایران خودرو (خودرو) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه 979 میلیون و 786 هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و 281 میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز در روز جاری بیش از 200 واحد کاهش داشت و به 28 هزار و 290 واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و 340 میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.

فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، سیمان ساوه (ساوه)، سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) و اعتباری ملل (وملل) تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

در مقابل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، ایران خودرو دیزل (خاور)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب)، پتروشیمی مارون (مارون)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) و بانک دی (دی) با تأثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار/ نیاز پایتخت به 13 هزار و 500 تن گوشت قرمز
ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار/ نیاز پایتخت به 13 هزار و 500 تن گوشت قرمز

تهران- ایرنا- رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه گوشت قرمز مورد نیاز استان تهران تامین است، گفت: مجموع نیاز ماهانه پایتخت به گوشت قرمز 13 هزار و 500 تن است که تامین آن باعث آرامش بازار شده است.

«جبرئیل برادری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تنظیم بازار گوشت قرمز، اظهار داشت: در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی سیاست‌گذاری و برنامه ریزی برای 44 قلم کالا به مجموعه جهاد کشاورزی تفویض شده است.

وی افزود: قرار بود پیش‌نیازها و الزامات برای طرح تنظیم بازار به مجموعه جهاد کشاورزی محول شود، اما این اتفاق نیفتاد؛ بنابراین ما وظایف خود را بر اساس رویکرد تحولی و جهادی انجام دادیم.

رییس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه روزانه 450 تن گوشت قرمز گوسفندی و گوساله به مصرف می‌رسد، تصریح کرد: طبق آمارهای موجود روزانه 800 رأس گوساله و 9 هزار رأس گوسفند کشتار می‌شود و بخشی دیگر از نیاز مصرفی استان تهران از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

برادری اظهار داشت: التهابات موجود در بازار به دلیل افزایش هزینه‌های بازاررسانی، نهاده‌های دامی، قاچاق دام و سایر مسائلی بوده که توسط دولت کنترل شده و بازار به آرامش نسبی رسیده است.

وی گفت: قاچاق بخشی از دام کشور به دلیل نوسان نرخ ارز، گاهی موجب التهاب در بازار می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی با واردات لاشه کشتار گوسفندی و گوساله به طور نسبی بازار را به آرامش رسانده تا جایی که اکنون عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به همکاری بازرسان اتاق اصناف در پایش بازار، افزود: در بحث تشدید نظارت و بازرسی‌ها، بازرسان ما روزانه در سطح استان فعال هستند و بر تمام مغازه‌ها و قصابی‌های این حوزه مستمر رصد و پایش دارند تا جایی که با هرگونه گران‌فروشی به شدت برخورد می‌شود.

برادری اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 23 هزار مورد بازرسی و نظارت انجام شده که واحدهای متخلف روزانه بین 700 تا 800 میلیون تومان جریمه شدند، البته این مهم شامل تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز می‌شود.

وی اظهار داشت: در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گوشت قرمز گوسفندی و گوساله تامین و در اختیار واحدهای بسته‌بندی قرار می‌گیرد که موظف هستند با قیمت‌های تنظیم بازاری این محصولات را عرضه کنند به طوری که اکنون ران گوشت گوساله و گوسفندی 299 هزار تومان، لاشه‌گوشت گوسفندی 282 هزار تومان، لاشه‌گوشت گوساله 220 هزار تومان است.

به گفته رییس جهاد کشاورزی استان تهران، 25 تا 30 تن گوشت قرمز در برخی مراکز مانند فروشگاه زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه‌وتره‌بار با قیمت‌های مصوب و تنظیم بازاری در سطح غرفه عرضه می‌شود.

برادری گفت: شهروندان برای موضوعات گران فروشی می‌توانند از طریق سامانه پیامکی و 124 شکایات خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت توسط بازرسان کنترل و برخورد انجام گیرد.



 

لینک کوتاه
افت شاخص بورس معاملات شاخص فرابورس

اخبار مرتبط

نظرات شما