رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه عرضه خودرو تاثیر بسیار زیادی در کنترل قیمت‌ها دارد، گفت: اگر خودرویی هر روز فاکتور نشود و در عرضه آن وقفه بیفتد قیمت آن در بازار به سرعت تغییر پیدا می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری‌آنلاین نوشت: رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: بازار خودرو در رکود کامل است و این روزها مشتری مراجعه نمی‌کند.
 
سعید موتمنی ادامه داد: در چند وقت اخیر، متاثر از اخبار سیاسی و بحث مذاکرات، قیمت خودرو کاهشی شد به طوری که قیمت خودروهای بالای 10 میلیارد تومان حدود 2 میلیارد تومان، خودروهای مونتاژی حدود یک میلیارد تومان و خودروهای داخلی متوسط حدود 200 میلیون و خودروهای ارزان‌قیمت مثل تیبا و کوئیک هم حدود 30 تا 40 میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.
 
موتمنی افزود: اما در چند روز گذشته تحت تاثیر نوسانات ارزی، قیمت خودرو کمی افزایش یافته و حدود 20 تا 30 میلیون تومان قیمت خودروهای داخلی ارزان‌قیمت رشد داشته است برای مثال 206 تیپ 2 که تا 480 میلیون تومان کاهش یافته بود با افزایش 30 میلیون تومانی همراه شد و به 517 میلیون تومان رسید. 206 تیپ 3 هم که به 530 میلیون تومان رسیده بود الان 568 میلیون تومان است. همچنین 207 سقف شیشه‌ای پانوراما که تقریبا به 680 میلیون تومان رسیده بود دوباره به 720 میلیون تومان رسیده است.
 
واردات خودرو قیمت‌ها را ‌می‌شکند

 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد دلایل رکود بازار خودرو گفت: در روزهای گذشته با توجه به اینکه بحث واردات خودروهای نو و کارکرده داغ است و از سمت مجلس تایید شده و به شورای نگهبان رفته است، خیلی‌ها منتظر تاثیرات این طرح هستند.
 
موتمنی در مورد اینکه واردات خودروهای کارکرده و نو چقدر می‌تواند بر بازار خودروی کشور تاثیرگذار باشد؟ بیان کرد: این اتفاق تاثیر بسیار زیادی بر بازار خودرو خواهد گذاشت چرا که خودروهای خارجی در حال حاضر در بازار ایران حدود 100 تا 130 درصد گران‌تر به فروش می‌رود که در صورت تحقق واردات، قیمت‌ این خودروها کاهش خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: برای مثال یک خودروی صفر مدل 2023 در خارج از ایران حدود 28 هزار تا 30 هزار دلار است که اگر ما این رقم را با دلار 50 هزار تومان هم حساب کنیم حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان می‌شود و چنانچه عوارض 100 درصد گمرک هم به آن تعلق بگیرد و 200 تا 300 میلیون تومان هم هزینه‌های جانبی داشته باشد حدود 3 میلیارد تومان و 300 میلیون تومان می‌شود در حالی که در حال حاضر خودروی صفر مدل 2018 آن در بازار ایران حدود 5 میلیارد تومان است!
 
موتمنی به تاثیر واردات خودروهای کارکرده هم اشاره و عنوان کرد: سانتافه کارکرده مدل 2015 در حال حاضر در بازار 2 میلیارد و 800 میلیون تومان است در حالی که در خارج از ایران حدود 500 میلیون تومان است که اگر 100 درصد عوارض گمرک و 300 میلیون تومان هزینه دریافت شود یک میلیارد و 300 میلیون تومان تمام می‌شود.
 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد تاثیر واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده بر بازار خودروهای داخلی هم افزود: زمانی که واردات خودرو انجام شود تاثیر خود را بر خودروهای داخلی هم خواهد گذاشت به این صورت که ابتدا روی خودروهای مونتاژی تاثیر می‌گذارد، برای مثال خودروهای مونتاژی که در حال حاضر در بازار 50 هزار دلار فاکتور و 300 تا 400 میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شوند زمانی که واردات آزاد شود حتی اگر قیمت مصوب آنها هم پایین نیاید به صورت اتوماتیک‌وار در بازار 300 تا 400 میلیون تومان زیر قیمت فروخته می‌شوند.
 
موتمنی با اشاره به اینکه واردات برای تنظیم بازار صورت می‌گیرد، ادامه داد: ما در 4 سال گذشته 50 درصد کمتر از نیاز بازار خودرو تولید کردیم و کاهش عرضه باعث شده است در حالی که قیمت ارز از سال 97 به بعد 8 برابر بالا برود خودرو 18 تا 20 برابر گران‌تر شود اما اگر روزی نیاز بازار تامین شود و واردات آزاد شود قیمت‌ها قطعا خواهد ریخت.
 
قیمت روز خودروهای داخلی
 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد قیمت روز خودروهای داخلی هم گفت: در حال حاضر، تارا دنده‌ای حدود 703 میلیون تومان، تارا اتوماتیک 812 میلیون تومان، شاهین 605 میلیون تومان، رانا پلاس سقف شیشه 573 میلیون تومان، پژو پارس معمولی 530 میلیون تومان و 206 تیپ 2 حدود 517 میلیون تومان است.
 
موتمنی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو تاثیر بسیار زیادی در کنترل قیمت‌ها دارد، ادامه داد: اگر یک خودرو هر روز فاکتور نشود و در عرضه آن وقفه بیفتد قیمت آن در بازار تغییر پیدا می‌کند. برای مثال فاصله کوئیک R با کوئیک معمولی حدود 15 میلیون تومان بود اما چون کوئیک R در چند روز گذشته کمتر فاکتور شد قیمت کوئیک معمولی هم بالا رفت.
 
وی افزود: بر این اساس، کوئیک معمولی که تا 325 میلیون تومان پایین آمده بود در حال حاضر 347 میلیون تومان است. کوئیک اتوماتیک هم 426 میلیون تومان و کوئیک آر 353 میلیون تومان است.

لینک کوتاه
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران سقوط قیمت خودرو قیمت تارا شاهین، رانا بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما