در حالی خرید خانه در تهران دیگر رویاست اما فروش متری مسکن در بورس کمی امید ها را بالا برده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، در شرایط که امید به خانه دار شدن برای قشر کارمند بسیار پایین است شهرداری راه حل قدیمی را دوباره احیا کرد و مکانیزیم فروش متری مسکن یا همان اوراق سلف را پیشنهاد کرد.

طرح خرید و فروش متری مسکن در بورس و خرید سهام زمین متری که از مدت‌ها پیش مطرح شده بود و هیچگاه به سرانجام نرسید، حالا دوباره به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده است.

اخیراً مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، اعلام کرد که مصوبه فقهی فروش متری مسکن در بورس (فروش اوراق موازی سلف اسلامی) اخذ شده و این موضوع در هیئت مدیره بورس در حال پیگیری است و به محض ابلاغ دستورالعمل مربوطه، شهرداری تهران جز اولین مجموعه‌هایی است که اولین عرضه در قالب این نوع فروش را عملیاتی می‌کند.

هدایت همچنین افزود که اولین پروژه برای این موضوع در هلال احمر (نواب) با تعداد 200 واحد در نظر گرفته شده و اگر نهایتاً فرد خریدار خواست بفروشد، در آخر پروژه به قیمت روز می‌فروشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در اشاره به قیمت متری مسکن در این طرح، بیان کرد که قیمت پایه را کارشناس بورس مشخص می‌کند. به گفته او، کنترل تورم و جذب نقدینگی در جامعه، رشد تولید مسکن و ساخت مسکن استطاعت پذیر سه هدف اجرای فروش متری زمین است.

جزئیات خرید طرح فروش متری زمین

داشتن کد بورسی الزامی است و متقاضیان باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و سپس در یک کارگزاری ثبت نام کنند تا معاملات را انجام دهند.

برای خرید و فروش متری مسکن در بورس طبق شرایط سهام زمین متری، در اختیار داشتن حداقل سرمایه‌ای که هنگام واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود لازم است تا فرد بتواند با خرید اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، در سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل بگیرد. مثلاً برای تحویل گرفتن یک واحد 30 متری، باید اوراق تعیین شده برای آن واحد تأمین شود.

طرحی امید بخش

عده‌ای از کارشناسان اقتصادی و حوزه مسکن موافق این طرح نیز معتقدند که بحث فروش متری مسکن در واقع یک ابزار چند وجهی و یک مکانیزم برای تأمین نقدینگی پروژه‌های عمرانی است و از یک سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی که دچار چالش تورم است، راهی برای سرمایه گذاری مردم است و حتی شاید بتواند ارزش پول ملی مردم را حفظ کند.

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن در خصوص این طرح گفت: اوراق سلف راهکار مناسبی برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت است که دوره‌های قبل نمونه آن با نام صندوق‌های مالی شکل گرفته است اما به شکل اوراق سلف تکمیل شده نبود. این فروش اوراق یا همان فروش متری زمین در بورس می‌تواند برخی از پروژه‌های کوچک یا تأمین مالی کند.

وی در ادامه افزود: البته سال‌های گذشته مردم نشان دادند که برای خرید اوراق مسکن جذب بازار بورس نمی‌شوند و اما شاید طرح اوراق سلف بتواند این سرمایه گذاری از طریق بورس موفق شود باید دید پس از عرضه چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کارشناس مسکن بیان کرد: از این طرح نهادها و سازمان‌ها می‌توانند برای خانه دار کردن کارمندان خود استفاده کنند و هم مردم را برای خرید اوراق مسکن تشویق کنند.

فروش متری خانه در بورس می‌تواند مشکلات را برطرف کند

علیرضا مهدی زاده، کارشناس بازار مسکن درخصوص فروش متری مسکن در بورس به گفت: خرید اوراق خانه در بازار بورس می‌تواند راهکاری باشد برای خانه دار شدن مردم به طور مثال هر فرد در بازه زمانی یک سال اگر بتواند اوراق خانه 70 متری را تهیه کند آن واحد را از شرکت انبوه ساز بگیرد و اگر نتوانست در ان بازده پرداخت نمایند سود آن را از طریق بازار سرمایه که بازاری شفاف است دریافت کند اینگونه نه ارزش پول خریدار کاهش پیدا می‌کند نه خریدار از خرید خانه ناامید می‌شود.

طرح‌های پوچ

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در خصوص فروش متری خانه گفت: طرح‌هایی که مطرح می‌شود تا وقتی که سرمایه گذار نداشته باشد قابلیت اجرایی ندارد و مردم را خانه دار نمی‌کند به طور مثال مسکن مهر یا مسکن ملی با مشکل زمین و سرمایه گذار رو به رو است اگر قرار بود مشکل مسکن با طرح حل شود با طرح ساخت و سازها حل می‌شد.

وی رد ادامه بیان کرد: این طرح‌ها برای این است که تنش‌های بازار مسکن کاهش پیدا کند اما قطعاً این طرح فروش متری خانه مردم را خانه دار نخواهد کرد.

طرح ناموفقی که دوباره در دستور کار است

حسن محتشم، انبوه ساز و کارشناس مسکن درخصوص فروش متری خانه در بورس گفت: فروش متری مسکن در اواخر دهه 70 تجربه شد اما به دلایل نامعلومی متوقف شده است و اما این فروش متری تأثیری بر روی تولید نخواهد گذاشت.

وی در ادامه بیان کرد: تنها تأثیری که این کار خواهد داشت این است که سرمایه‌های جزو کوچک وارد خرید خانه شود با توجه به اینکه ارزش پول هر روز با توجه به تورم کاهش پیدا می‌کند طرح فروش متری خانه مقابل کاهش سرمایه‌ها را می‌گیرد.

این کارشناس مسکن در ادامه درخصوص ساخت مسکن در طرح فروش متری مسکن به مهر گفت: این طرح باعث ساخت و ساز نمی‌شود و حتی تقاضا را نیز کاهش نمی‌دهد فقط باعث می‌شود حداقل ارزش پول مردم با خرید یک یا ده متر خانه حفظ شود اما باعث تسریع در ساخت و ساز نخواهد شد.

حسن محتشم در پایان بیان کرد: انتظارات جامعه از طرح فروش متری کنترل بازار مسکن و همچنین خانه دار کردن مردم است اما با توجه به اینکه خانه در پایتخت متری 50 میلیون است و خرید ده متر خانه مردم را خانه دار نمی‌کند فقط ارزش سرمایه مردم را حفظ می‌کند.

این طرح می‌تواند هم مردم را خانه دار کند و هم اینکه مردم را رأی ورود به بازار بورس تشویق خواهد کرد، بدیهی است که فروش متری زمین شاید بتواند وعده ساخت سالی یک میلیون واحد را به حقیقت بپیوندد.

لینک کوتاه
فروش متری مسکن بورس افزایش

اخبار مرتبط

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما