در روزی که با حضور رییس جمهوری و فرماندهان ارشد نظامی کشور از موشک مهم و تاریخی فتاح رونمایی شد، اقتصاد ایران نیز با خبرهای خوب به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، دولت سیزدهم پیش از این بارها تاکید کرده بود که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه ایران به وجود آمده، هم به دنبال بهبود وضع اقتصادی کشور خواهد رفت و هم از حق دفاع و توسعه صنایع موشکی کشور عقب نشینی نمی‌کند، وعده‌ای که به نظر می‌رسد که امید به اجرای آن بیش از گذشته به وجود آمده است تا قدرت نظامی، مکمل قدرت اقتصادی و بازار باشد.

صعودی روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز با 9867 واحد افزایش تا رقم دو میلیون و 289 هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم 5111 واحد افزایش یافت و در رقم 776 هزار و 414 واحد ایستاد. در این بازار 631 هزار معامله به ارزش 78 هزار و 999 میلیارد ریال انجام شد.

همچنین وزیر امور اقتصاد و دارایی ضمن تشریح آخرین وضعیت تخصیص سهام عدالت به جاماندگان گفت: در حوزه مبادلات مالی، بانکی و تسویه‌های بین‌المللی و مسائل ارزی با شرکای راهبردی کشور درحوزه کشورهای استراتژکی همسو و همسایه که مورد تاکید رییس جمهور هم است به توافقات خوبی رسیده‌ایم.

عرضه اولیه نیز در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه در پذیرش شرکت‌های بخش خصوصی تلاش جدی می‌شود، گفت: این موضوع در شرکت بورس و فرابورس به صورت جدی پیگیری می‌شود و طی هفته‌های قبل نیز شاهد پذیرش و عرضه‌های اولیه بودیم که این روند ادامه پیدا می‌کند.

گشایش روز: ارزهای بلوکه شده

در پی تشدید اقدامات دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی و بر اساس اطلاعات به دست آمده ایسنا، به‌زودی بیش از 24 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی و همچنین منابع قابل دسترس کشورمان در صندوق بین‌المللی پول وارد کشور خواهد شد.

در کنار آن، در پی انتشار خبرهای مثبت در راستای احتمال توافقات بین‌المللی صورت گرفته و آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران، واکنش بازار ارز ثبات و کاهش نسبی در ساعات اولیه امروز بوده است که به نظر می‌رسد در روزهای آتی نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

در بازار جهانی طلا نیز تغییرات قیمتی ثبت شده است. قیمت طلا امروز (سه‌شنبه) کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال شفافیت بیشتر در مورد چشم‌انداز سیاست فدرال رزرو ایالات‌متحده بودند، در حالی که کاهش ارزش دلار باعث کاهش بیشتر شد و طلا را در بازه محدودی نگه داشت.

جمع آوری روز: کارت‌های سوخت

رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: تا مردادماه در هر جایگاه سوخت یک کارت سوخت اضطراری وجود خواهد داشت و کلان‌شهرها نیز در اولویت آخر قرار دارند.

در خبری دیگر، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در روزهای اخیر درباره جدی شدن این روند ناترازی هشدار داده و گفته است: مصرف روزانه بنزین کشور 110 میلیون لیتر است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند. سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه می‌شود و هیچ خودرویی هم اسقاط نمی‌شود، در صورت ادامه این روند، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.

در حوزه خودرو نیز 207 جدید در راه است. پژو 207‌های TU3، نسخه جدید و ترکیبی از 206 و 207 است که قرار است با موتور انواع تیپ‌های 206 راهی بازار شود؛ ایران‌خودرو اعلام کرد که عرضه این محصول منتظر قیمت‌گذاری است و پس از تعیین قیمت‌ این محصول، تحویل به مشتریان آغاز خواهد شد؛ این محصول تمام مجوزهای استانداردی را اخذ کرده است.

افزایش روز: عوارض آزادراهی

مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور درباره افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها گفت: از اوایل خرداد افزایش 25 درصدی را به تدریج به آزادراه‌ها ابلاغ می‌کنیم و احتمالا تا اواخر خردادماه این تغییر به تمامی آزادراه‌ها ابلاغ می‌شود.

دعوا بر سر پروازهای چارتری نیز ادامه دارد. با وجود تمام شدن مهلت دوهفته‌ای برای حذف پروازهای چارتری، همچنان برخی از شرکت‌های هواپیمایی به فروش چارتری پروازها ادامه می‌دهند و برخی ایرلاین‌ها هم سقف قیمتی بلیت را رعایت نمی‌کنند.

لینک کوتاه
جهش بورس سایه "فتاح" بورس

اخبار مرتبط

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با افت مواجه شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش از 13... 23 اسفند 1402

نظرات شما