قیمت برخی از محصولات کشاورزی مانند شیر تعیین تکلیف شده و نرخ بعضی مانند گندم همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، «قیمت خرید تضمینی گندم» چند هفته است که در حال پیگیری بوده و با وجود تغییر نرخ این محصول استراتژیک پیش از سال زراعی آن (شهریور) همچنان گلایه‌ها ادامه دارد زیرا عنوان می‌شود نرخ خرید تضمینی پایین‌تر از قیمت تمام شده گندم است. معمولاً دولت‌ها در حوزه‌های مختلف به محصولات استراتژیک برای حمایت از تولید یارانه می‌پردازند یا با «قیمت گذاری» مصرف کنندگان را مورد حمایت قرار می‌دهند. به گفته برخی کارشناسان خرید تضمینی در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت بازار نسبت به قیمت تمام شده محصول پایین بوده و دولت محصول را با نرخ بالاتری خریداری می‌کند. این در حالی است که بخشی از گندم کاران عنوان می‌کنند محصولات خود را به دامداران یا دلالان با قیمت بالاتر از نرخ پیشنهادی دولت می‌دهند.
 
نماینده گندم کاران و کارشناسان چه می‌گویند؟
 
فرشاد پرویزیان، نایب رئیس انجمن اقتصاد ایران عنوان می‌کند دولت می‌خواهد گندم مورد نیاز کشور را تأمین کند که یکی از وظایف هر دولتی است این امر نباید از جیب گندم کار باشد. همچنین آیا وقتی دولت قیمتی را برای محصولات تولیدی تعیین می‌کند در حوزه نرخ نهاده‌های تولید مانند کود، سم، تراکتور و… هم همین عملکرد را دارد؟
 
پیگیری برای بازنگری قیمت تعیین شده ادامه دارد و بنیاد ملی گندم کاران در نامه‌ای سرگشاده موضوع را خدمت رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند. در ادامه موضوع قیمت جدید خرید تضمینی گندم، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران و عضو شورای قیمت گذاری هم طی نامه‌ای خطاب به رئیس دولت خواستار پیگیری موضوع شده است.
 
رئیس شورا چه گفت؟
 
در ادامه این موضوع هم سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده اگر ناظران کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی عنوان کند جلسه شورا غیرقانونی بوده، جلسه برای تجدید نظر برگزاری می‌شود.
 
وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم گفته است؛ بر اساس قانون، شورایی برای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تشکیل شده این شورا بر اساس خرد جمعی صلاحیت قانونی برای قیمت‌گذاری دارد و تصمیمات این شورا پس از تصویب، ابلاغ و قابل اجراست. گندم مبنای قیمت‌گذاری برای 32 قلم کالا بوده و تعیین قیمت غیرکارشناسی‌، بدون توجه به ابعاد آن، افزایش قیمت در سایر کالاها را به دنبال خواهد داشت.
 
نماینده خانه ملت چه نظری دارد؟
 
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره تغییر قیمت جدید خرید تضمینی گندم گفت: بر اساس آنالیزی که از قیمت تمام شده کاشت، داشت و برداشت گندم در سراسر کشور انجام شد قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف حدود 16 هزار و 800 تومان به دست آمد که به مبلغ 17 هزار تومان رند شد. دو نامه از سوی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به رئیس جمهوری نوشته شد و قیمت به دولت اعلام گردید. همچنین با سه دلیل توضیح داده شد اگر قیمت هر کیلو گندم 17 هزار تومان تعیین نشود؛ نخست گندم به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. دوم اینکه ممکن است محصولات، خوراک دام شوند. موضوع سوم هم چراگاه شدن مزارع سبز است.
 
اما و اگرهای بازار شکر
 
شکر از دیگر اقلام اساسی در حوزه کشاورزی و تأمین امنیت غذایی است. در تولید و تأمین حدود 40 درصد وابستگی دارد. نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ای رادیویی مصرف سالانه کشور را حدود 2 میلیون و 300 تن عنوان کرد که بین 800 هزار تا یک میلیون تن وارد می‌شود.
 
بر اساس آمار منتشر شده در انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایرانی، سال 96 اوج تولید شکر در کشور بود. در این سال تولید شکر به حدود 900 هزار تن رسید. اما در 4 سال اخیر دوباره با افت تولید به دلیل تحریم و مشکلات کم آبی تولید در سال 1400 کمتر از 600 هزار تن بود.
 
بر اساس رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی از هفته دوم فروردین قیمت قند و شکر در خرده فروشی‌ها افزایش یافت و قند به هر کیلو 35 و شکر 25 هزار تومان رسید. بر اساس آخرین رصد بازار که هفته گذشته انجام شد هر کیلو قند 38 و هر کیلو شکر 33 هزار تومان بود که نسبت به قیمت هفته نخست فروردین افزایش 43.47 درصدی را شاهد هستیم.
 
در بخش نامه‌ای که هنوز به طور رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام نشده هر کیلو قیمت شکر دولتی از 18 هزار تومان به 25 هزار و 500 تومان رسیده (41.67 درصد افزایش) مبلغی که دولت این محصول را به شکل فله‌ای خریداری کرده و پس از بسته بندی به 33 و 38 هزار تومان برای مصرف کننده نهایی می‌رسد.
 
چرا با وجود اینکه از ابتدای سال جاری شاهد افزایش قیمت قند و شکر در بازار هستیم، دولت نرخ آن را به طور رسمی اعلام نمی‌کند؟
 
افزایش قیمت شیر
 
رئیس شورای رقابت که طبق قانون وزیر جهاد کشاورزی است، در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، نرخ تضمینی شیر خام به ازای هر کیلوگرم درب دامداری را با مشخصات 3.2 درصد چربی 3 درصد پروتئین و بار میکروبی زیر 100 هزار، 15 هزار تومان تعیین کرد.
 
همچنین قرار شده است به ازای هر یک دهم افزایش یا کاهش درصد چربی شیر خام از 3.2 درصد مبلغ 200 تومان متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چرب به قیمت مصوب شیر خام اضافه یا کسر شود.
 
در ادامه قیمت محصولات لبنی نیز افزایش خواهد یافت.
 
بازار گوشت
 
قیمت کنسرو ماهی در نیمه نخست فروردین بین 30 تا 50 هزار تومان بود؛ اما در هفته‌های جاری بازار این محصول پروتئینی نوسان داشته به طوری که قیمت برخی برندها به 64 تا 70 هزار تومان افزایش یافته است.
 
اردیبهشت هر سال زمان تغییر قیمت بیشتر کالاها از جمله محصولات کشاورزی و مواد غذایی است.
 
گوشت مرغ با وجود نرخ مصوب 73 هزار تومان همچنان بالای 80 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. گوشت قرمز نیز در یک ماه اخیر تغییر قیمت نداشته و همچنان بین 370 تا 465 هزار تومان در نوسان است.

لینک کوتاه
قیمت محصولات گوشت مرغ

اخبار مرتبط

نظرات شما