یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه با تصمیمات درست دولت سیزدهم به فضای باثبات‌تری دست یافته است، گفت: تسهیل فضای کسب و کار و تصویب قوانینی مانند کاهش قوانین مالیات تولید اثر زیادی در سودآوری شرکت‌ها و اقبال به افزایش تولید داشته است و روند صعودی بورس تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، «حمیدرضا جیهانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به بازگشت روزهای خوش به بورس و کمک دولت در بهبود روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه همچون دماسنج اقتصاد کشور عمل می‌کند؛ در این راستا رشد و گشایش‌های اقتصادی که طی 2 سال اخیر با کمک دولت سیزدهم به دست آمده، منجر به رونق و شکوفایی اقتصادی شرکت‌ها و ارتقای آنها در حوزه فعالیتشان شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: به‌تبع اجرای چنین اقداماتی باعث افزایش رشد و سوددهی این شرکت‌ها و تاثیرگذاری آنها بر معاملات بازار سرمایه شد.
 
جیهانی تاکید کرد: از سوی دیگر در پی اقدامات و رفتارهای کاسب گرایانه‌ای که دولت دوازدهم در قبال سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه داشت و مسوولان در آن دوره به این سمت رفتند تا مردم را از طریق تبلیغات اغواگرایانه به سمت بورس سوق دهند که نتیجه چنین اتفاقی را در ریزش شاخص بورس در مرداد ماه 99 شاهد بودیم.
 
بازگشت اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه
 
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که به دنبال چنین اتفاقی شاهد ایجاد یک فضای بی‌اعتمادی شدید در بین سرمایه‌گذاران بودیم که به مراتب تحت تاثیر چنین اتفاقی زمینه خروج سرمایه آنها از بازار فراهم شد.
 
وی اظهار داشت: با توجه به ایجاد چنین فاجعه‌ای در بازار سهام اما طی یک سال گذشته با کمک رفتار و اقدامات درست دولت سیزدهم و سازمان بورس، اعتماد از دست رفته به مرور به بازار بازگشت و اقبال دوباره‌ای در بین سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس ایجاد شد.
 
جیهانی خاطرنشان کرد: هر چند اکنون روند ورود پول‌های سهامداران حقیقی در بورس چشمگیر نیست، اما بهبود روند بازار حاکی از آن است که دیگر بی‌اعتمادی‌های چندان زیادی در بین سهامداران وجود ندارد و نشانه آن عدم رفتار، فروش و خروج‌های هیجانی از سوی سهامداران تحت تاثیر انتشار اخبار مهم و تاثیرگذار سیاسی است.
 
ایجاد فضای ثبات در بورس با کمک تصمیمات درست دولت
 
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این اتفاق نشان از آن دارد که بازار سرمایه با کمک تصمیمات درست دولت سیزدهم به فضای باثبات‌تری دست یافته و از ترس و واهمه‌ای که در بازار و تحت تاثیر اقدامات اشتباه دولت دوازدهم رخ داده دور شده‌ایم.
 
وی افزود: نکته دیگر این است که بازار سرمایه اکنون به سقف قبلی خود رسیده و این امر توجه فعالان بازار را جلب و منجر به ورود سرمایه‌هایشان در بورس شد.
 
شاخص بورس نمایی از کلیت بازار است
 
جیهانی با بیان اینکه باید به این موضوع توجه کرد که رشد شاخص بورس و رسیدن به سقف قبلی به این معنا نیست که ضرر و زیان کلی سهامداران در بازار جبران شده باشد، گفت: شاخص بورس نمایی از کلیت بازار است و پرتفوی افراد هنوز جا برای جبران ضرر و زیان دارد.
 
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نکته دیگر این است که در اقتصاد سال 1402 با یک روند و انتظار مثبت برای شکوفایی اقتصادی مواجهیم که این امر تاثیر خود را در بازار سرمایه نشان می‌دهد، همچنین فعالان بازار نسبت به این موضوع آگاه و متوجه هستند که بازارهای مختلف طی فرآیندی فاصله بین خود را کاهش می‌دهند.
 
وی ادامه داد: در سال 1401 با رشد چشمگیر بازارهای مسکن، طلا و ارز مواجه بودیم، اما بازار سهام همسو با این بازارها رشد نکرد که این امر ناشی از رفتارهای اشتباه دولت قبل و عدم اعتماد مردم به بورس بود.
 
بازگشت رونق به بازار سهام
 
جیهانی به بهبود فضای اعتماد در بازار سهام اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای معقول در بازار تحت تاثیر انتظار روزهای مثبت در ماه‌های آینده منجر به اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس، افزایش ورود پول به بازار سهام و ارزش روزانه معاملات بورس شده است.
 
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، میانگین ارزش معاملات در ماه‌های اخیر و هفته‌های پایانی منتهی به پایان سال به صورت روزانه به حدود 10 همت رسید که این امر نشانه خوبی برای بازگشت رونق به معاملات بورس بوده است.
 
وی اظهار داشت: در پی اقدامات دولت سیزدهم، حمایت سازمان بورس از سهامداران خرد افزایش پیدا کرد و اقدامات حمایتی خوبی توسط شخص رییس سازمان بورس در این بازار مانند اصلاح و تسهیل قوانین و مجوزها صورت گرفت.
 
جیهانی خاطرنشان کرد: تسهیل قوانینی مانند کاهش قوانین مالیات تولید از طریق مجلس و دولت در فضای کسب و کار کشور اثر زیادی در سودآوری شرکت‌ها و اقبال به افزایش تولید داشته است.
 
این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: از سوی دیگر اقدام دیگر مربوط به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل سود انباشته است که به عنوان مولفه‌ای مهم برای بازار سرمایه تلقی می‌شود.
 
پیش‌بینی روند شاخص بورس تا پایان سال 1402
 

وی به پیش‌بینی روند معاملات بورس در سال جاری پرداخت و گفت: با توجه به اینکه شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب مهار تورم و رشد تولید است قاعدتاً همه دستگاه‌ها به سمت سازوکارهای رویکردی و عملیاتی برای حمایت از تولید و ارتقای بازارها پیش خواهند رفت.
 
جیهانی اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به عقب‌ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها، این انتظار را داریم که شاخص بورس بتواند از کانال 2 میلیون و 500 هزار واحد عبور کند.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر روند حمایت‌ها و رشد اقتصادی کشور ادامه پیدا کند، بورس تا پایان سال روند صعودی خود را ادامه خواهد داد و بازدهی خوبی نسبت به سایر بازارهای موازی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد، البته این موارد پیش‌بینی است و به شرایط بستگی دارد.

لینک کوتاه
دولت سیزدهم بورس بازار سهام

اخبار مرتبط

نظرات شما