احتمال ناپایداری شبکه آب در تهران، علت حمله روسیه به اوکراین چه بود؟ ،  رفع محدودیت‌های گاز رسانی از شهرک‌های صنعتی ‌ از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، احتمال ناپایداری شبکه آب در تهران، علت حمله روسیه به اوکراین چه بود؟ / منافع آمریکا از حمله روسیه، رفع محدودیت‌های گاز رسانی از شهرک‌های صنعتی، افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و کاهش 21 درصدی مشترکان بد مصرف نسبت به سال گذشته از مهمترین اخبار آب و انرزی در هفته جاری بودند.
 
عرضه ارز هلدینگ‌های بزرگ در مرکز مبادله ارزی
 
جواد اوجی، وزیر نفت در نشست ویژه با حضور مدیران هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی و پالایشی در وزارت نفت، ضمن تأکید بر اهمیت اجرای کامل سیاست‌های ارزی دولت گفت: همه ارکان دولت موظف به حمایت از بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت و اجرای دقیق آن هستند.
 
وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ارز صادرات در واقع ارز حاصل از مواد پتروشیمی و نفتی است، افزود: همه ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در مرکز مبادله ارزی عرضه خواهد شد، کما اینکه این شرکت‌ها پیش از این نیز بیشترین عرضه‌کننده ارز در سامانه نیما بوده‌اند و عملکرد قابل قبولی در بازگشت ارز حاصل از صادرات و تزریق آن به بازار برای پوشش نیازهای ارزی کشور داشته‌اند.
 
وزیر نفت تصریح کرد: از این پس نیز این شرکت‌ها و هلدینگ‌ها مکلف به عرضه ارز صادراتی در سامانه مبادله ارزی بانک مرکزی هستند و انتظار می‌رود مانند گذشته عملکرد مطلوبی همسو با سیاست‌های کلان ارزی دولت داشته باشند.
 
احتمال ناپایداری شبکه آب در تهران
 
علی اکبر ملکوتی مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران گفت: ما در روزهای گذشته شاهد مصرف 50 هزار لیتر بر ثانیه بوده‌ایم عددی که با مصرف در روزهای گرم سال برابری می‌کند و شهروندان ساکن در شهر تهران باید در جریان باشند. شهروندان باید آگاه باشند شرایط آبی که در پشت سدها حاکم است به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته نسبت به سال گذشته از ذخیره‌های آن بسیار کم شده است به طوری که هم اکنون ذخیره سدهای ما نسبت به سال گذشته 82 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
 
مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران اضافه کرد: در طول شبانه روز مقدار آبی را در مخازن ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم پیک‌های لحظه‌ای را پشت سر بگذاریم و در صورتی که مصرف آب از شرایط عادی عبور کند حجم ذخایر مخازن کاهش پیدا می‌کند و منجر به نا پایداری شبکه آب می‌شود.
 
افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک
 
جعفر محمدنژاد سیگارودی، سخنگوی سازمان ساتبا با اشاره به طرح تشویقی وزارت نیرو برای توسعه ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: موضوع توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک که می‌تواند در پشت‌بام خانه‌ها، سوله‌ها یا مرکز تولیدی در شهرک‌های صنعتی نصب شود در سال گذشته در برنامه حمایتی و توسعه‌ای ساتبا بوده است.
 
وی ادامه داد: در سال‌جاری در پی مصوبه و ابلاغیه وزیر نیرو، نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی مقایس کوچک تا 20 کیلووات از 1,450 تومان به ازای هر کیلووات ساعت به 1,750 تومان افزایش یافت و چنانچه این میزان از 20 کیلووات به 200 کیلووات افزایش یابد، نرخ خرید تضمینی آن از 1,200 تومان به 1,650 تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: امکان عقد قرارداد خرید تضمینی 20 ساله برق، برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی روی سقف سوله‌ها، زمین‌های در اختیار شرکت‌ها یا مراکز تولیدی و نیز زمین‌های شخصی که کاربری‌های دیگری ندارد از 200 کیلووات تا 3 مگاوات با نرخ 1650 به ازای هر کیلووات ساعت با سازمان ساتبا فراهم شده است.
 
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران افزود: در ذیل تمام شرکت‌های توزیع برق کشور پیمانکاران تائید صلاحیت شده معرفی شده‌اند، این پیمانکاران علاوه بر قابلیت تأمین تجهیزات، امکان اجرای پروژه را نیز دارند.
 
علت حمله روسیه به اوکراین چه بود؟ / منافع آمریکا از حمله روسیه
 
محمود خاقانی کارشناس نفت و انرژی. گفت: چین در خرید نفت با آمریکا به صورت هماهنگ عمل می‌کند. ضمن آنکه این کشور قراردادهای 25 ساله با عربستان و آمریکا به امضا رسانده است. اخیراً هم با شرکتی آمریکایی قرار داد بلند مدتی به امضا رسانده است و چین متعهد شده در بلند مدت گاز طبیعی مایع را از آن شرکت آمریکایی خریداری کند حتی در احداث کارخانه تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع در آمریکا هم سرمایه گذاری کرده است.
 
این کارشناس نفت و انرژی ادامه داد: آمریکا توانسته 20 درصد بازار گاز طبیعی اروپا را به دست آورد که قیمت بالایی از اروپایی‌ها دریافت می‌کند و با نگاهی به اقتصاد آلمان متوجه می‌شویم به دلیل بالا بودن بهای گاز و شرکت‌های بزرگ آلمانی دچار بحران هستند و آمریکایی‌ها از این بابت ناراحت نیستند.
 
وی ادامه داد: شاید هم پس پرده با روس‌ها تفاهم داشتند که روس‌ها به اوکراین حمله کنند البته برخی از تحلیل گران در این مساله اصرار دارند زیرا می‌گویند بایدن و پوتین در ملاقاتی که قبل از حمله روسیه به اوکراین در «ژنو» داشتند در آن جلسه بر روی شرقی و غربی کردن اوکراین تفاهم کردند به طوری که تا روسیه وارد خاک اوکراین شد آمریکا و برخی از سفارت خانه‌های اروپایی سفارتخانه‌های خود را در «کی اف» تعطیل کردند و به غرب اوکراین انتقال دادند.
 
تهرانی‌ها باید 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند
 
حبیب‌اله براتی مدیرعامل آبفای شهر تهران گفت: شرکت آب و فاضلاب بر اساس رسالتی که دارد خیلی از مشترکین پر مصرف اخطارهای قانونی را صادر نمی‌کند طبعاً اگر همکاری انجام نشود در برخی از انشعابات محدودیت‌هایی را اعمال کردیم و از این به بعد هم ناچار هستیم که محدودیت‌هایی را اعلام کنیم که باعث درد سرهایی برای شهروندان می‌شود.
 
وی ادامه داد: مخزن‌هایی که در ساعتی از شبانه روز باید تخلیه شوند محدوده وسیعی از منابع شهر ممکن است بی آب شود، ضمن آنکه همه طبقات که از یک مخزن آب استفاده می‌کنند آب نداشته باشند امیدواریم شهروندان با صرفه جویی 10 تا 15 درصدی در مصرف آب در روزهای پایانی سال ما را همراهی کنند.
 
رفع محدودیت‌های گاز رسانی از شهرک‌های صنعتی
 
محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود روند مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری تا 20 اسفندماه بر مدار 500 میلیون مترمکعب باقی بماند، افزود: پنج استان تهران، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و آذربایجان شرقی به‌ترتیب استان‌های پرمصرف گاز در 24 ساعت گذشته بودند.
 
وی تصریح کرد: هرچند با افزایش دمای هوا در کشور شاهد کاهش مصرف گاز طبیعی نسبت به هفته‌های پیش هستیم، اما این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال 12 درصد افزایش یافته است.
 
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران همچنین ضمن تأکید بر روند صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، از رفع محدودیت گازرسانی به شهرک‌های صنعتی و بخشی از پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد خبر داد.
 
فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان گام بلند در راستای مدیریت مصرف
 
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه دیدار با شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران گفت: جلسه‌ای که امروز در خدمت شرکت‌های دانش بنیان بودیم به منظور برسی مسائل و موانع رشد این شرکت‌ها در مسیر تأمین تجهیزات، تعمیرات و توسعه صنعت آب و برق بود که بسیار خوب بود و شرکت‌ها استقبال خوبی از حضور در این جلسه داشتند.
 
وزیر نیرو ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار دارد، موضوع رعایت الگوی مصرف، صرفه جویی و بهینه سازی مصرف است که این امر در کنار اقدامات فرهنگ سازی نیاز به فناوری‌های جدید دارد که مصرف کننده ما هم از میزان مصرف مطلع باشد و هم ابزارها و روش‌های مدیریت مصرف را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.
 
محرابیان خاطر نشان کرد: شرکت‌ها ایده‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی داشتند که امیدواریم با بهره گیری از این یافته‌ها و استفاده از این تجهیزات گام بلندی را در مدیریت مصرف برداریم.
 
تحویل گاز به نیروگاه‌ها و صنایع عمده افزایش یافت
 
محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: کاهش دما، شدت ماندگاری و گستردگی برودت هوا در ماه‌های گذشته و اولویت قرار دادن مصرف گاز در بخش خانگی سبب شد بر اساس دستورعمل‌های مصوب، گاز مصرفی در بخش‌های نیروگاهی و صنایع عمده کاهش یابد، اما خوشبختانه با بهبود شرایط آب و هوایی، تحویل گاز به بخش‌های یادشده افزایش یافته است.
 
وی با بیان اینکه تعهد گازرسانی در همه بخش‌ها در حال انجام است، افزود: اکنون 150 میلیون مترمکعب گاز بیشتر نسبت به بهمن‌ماه تحویل نیروگاهها و صنایع می‌شود.
 
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود، به مصرف گاز در صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان اشاره کرد و گفت: به این بخش‌ها هم روزانه 105 میلیون مترمکعب گاز تحویل داده می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی در حال انجام است که به یاری خدا از ابتدای فصل بهار 1402 عملیاتی می‌شود.
 
کاهش 21 درصدی مشترکان بد مصرف نسبت به سال گذشته
 
علی اکبر ملکوتی، مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران گفت: در هفته گذشته پیک لحظه‌ای از 52 هزار لیتر بر ثانیه گذر کرد و میزان مصرف بیشتر از پیک تابستان هم مصرف بیشتری داشته‌ایم.
 
ملکوتی ادامه داد: در این شرایط لازم است که شهروندان مدیریت مصرف را پیش بگیرند و استفاده از آب شرب را برای مصارف غیر ضروری پرهیز کنند، تجربه سه سال خشکسالی پیاپی باعث شده که بخشی از ذخیره آب شرب در پشت سدها کاهش پیدا کند.
 
ملکوتی ادامه داد: در صورتیکه منابع آبی را حفظ کنیم در تابستان که پیک مصرف است می‌توانیم از این منابع ذخیره شده استفاده کرده و با محدودیتی مواجه نمی‌شویم.
 
وی ادامه داد: بحث بد مصرف‌ها بر اساس قانونی که در دستور کار قرار دارد برخی از این مشترکین تغییر رویه دادند و در طبقات پایین‌تر مانند پر مصرف و حتی الگوی مصرف قرار گرفتند بر اساس سیاست‌هایی که وجود دارد ابتدا به مشترکان بد مصرف اخطار داده می‌شود و در صورت عدم کنترل مصارف اعمال محدودیت طی ساعت‌هایی از روز برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
 
مدیر بهره برداری از تأسیسات شهری آبفای تهران توضیح داد: بهمن ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21 درصد از مشترکانی که بالای الگوی مصرف یعنی 28 متر مکعب مصرف ماهانه داشته‌اند به طبقات پایین کاهش پیدا کرده‌اند.
 

لینک کوتاه
شبکه آب تهران محدودیت‌های گاز رسانی شهرک‌های صنعتی

اخبار مرتبط

نظرات شما