عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش سهم مالیات در لایحه بودجه 1402 با تاکید بر شناسایی و مقابله با فرارهای مالیاتی است، گفت: افزایش سهم مالیات در بودجه سال آینده اقدام درستی است که باید هوشمندانه انجام شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، غلامرضا مرحبا در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: اخذ مالیات باید هوشمندانه شود و هر شخصی متناسب با کسب و کار و سودآوری که دارد، مالیات پرداخت کند.
 
وی افزود: فرارهای مالیاتی بزرگی داریم، آنهایی که از پرداخت مالیات خودداری می‌کنند و بدهی‌های بزرگ و قابل توجهی دارند می‌تواند شکاف بزرگ در سامانه خدمت رسانی دولت ایجاد کند؛ این در حالی است که کارمندان و کاسب‌ها به راحتی مالیات را پرداخت می‌کنند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در زمان رکود اقتصادی و تورم بالا که بسیاری از کسب و کارها با کسادی روبرو هستند، نباید مالیات‌های سنگین تحمیل شود، بلکه باید جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.
 
وی با بیان اینکه بیشتر میزان فرار مالیاتی در سطح کلان دیده می‌شود، گفت: دولت باید با هوشمند سازی نظام مالیاتی و با یک ارائه قوی نسبت به اخذ مالیات اقدام کند.
 
مرحبا عنوان کرد: بر اساس اصول علمی و منطقی امور جاری کشور باید از طریق مالیات اداره شود و هر شخصی با هر فعالیت و کسب و کاری که دارد باید مالیات پرداخت کند.
 
این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه باید جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود، اضافه کرد: در سازوکار مالیات چند اشکال وجود داد و روش‌های مالیاتی به‌گونه‌ای است که فرار مالیاتی زیاد است.
 
وی گفت: همچنین باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه نهادینه شود و خدماتی که دولت به جامعه ارائه می‌کند، مشوقی برای مالیات ستانی باشد و شهروندان این احساس را داشته باشند که مالیات صرف رفاه جامعه و بهداشت و درمان می‌شود.
 
 

لینک کوتاه
افزایش درآمدهای مالیاتی لایحه بودجه شناسایی فرارهای مالیاتی

اخبار مرتبط

نظرات شما