طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی روز گذشته اولین محموله پیاز وارد کشور شد. این درحالی که چهار ماه پیش ایران صادرات پیاز بود. حال این سوال مطرح است، وزیر جهادکشاورزی چطور ظرف چهار ماه ، بازار داخل را بهم ریخت و از طرفی دیگر ایران را از صادرکننده به واردکننده پیاز تبدیل کرد؟

به گزارش نسیم اقتصاد، اقتصاد نیوز نوشت: آبان ماه وزارت جهادکشاورزی عوارض صادرات پیاز را در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان به عنوان استان‌های قطب تولید این محصول از 120 درصد به 50 درصد کاهش داد. سید جواد ساداتی نژاد به دنبال این بود که نشان دهد توان تولید آنچنان است که قادر به صادرات نیز هستیم. اما دو ماه از این سیاست نگذشته بود که قیمت پیاز سر به فلک کشید. در نیمه نخست بهمن ماه قیمت پیاز به 40 هزار تومان رسید. برهمین اساس این وزارتخانه مجددا عوارض صادرات پیاز را افزایش داد. بدین ترتیب عوارض صادرات پیاز به 100 درصد رسید.
 
البته چند روز پیش طبق اظهارات شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی این عوارض مجدد افزایش یافته است و به سطح 180 درصد رسیده است. او دلیل این موضوع را حمایت از مصرف‌کننده مطرح می‌کند. حال خبر از واردات پیاز رسیده است که آن هم ظاهرا برای کاهش قیمت پیاز در بازار داخل بوده است. بازاری که ظاهرا سیاستگذار در جهادکشاورزی قادر به مدیریت آن نیست. چون ایران را از صادر کننده پیاز به واردکننده پیاز تبدیل کرد. در این فاصله هم بازار داخل را بهم ریخت به طوری که قیمت پیاز به اوج خود رسید.
 
قیمت پیاز در میادین 15 هزار و 900 تومان

 
روز گذشته مسعود امراللهی مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای کمک به ثبات بازار پیاز قرار است 50 هزار تن از این محصول وارد کشور شود که دیروز نخستین بخش از این محموله وارد بندر جاسک شده است.
 
او افزود: پیاز در میادین شهرداری تهران با قیمت 15 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.
 
امراللهی گفت: قیمت فعلی عرضه پیاز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین 23 تا 28 هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته 3 هزار تومان افزایش داشته است.
 
مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در دامنه جنوبی کشور، طرح استمرار و تولید زمستانه در برداشت و حمل‌ونقل محصول پیاز با مشکل مواجه و موجب شد این محصول در میادین میوه و تره‌بار با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی عرضه شود.
 
او گفت: در میادین شهرداری تهران با همکاری تعاون روستایی بار پیاز به‌طور مستمر و با قیمت 15 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.
 
امراللهی گفت: پیش‌بینی شده است از حدود 16 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت تا پایان فروردین 1402، حدود 850 هزار تن محصول پیاز برداشت شود.

لینک کوتاه
واردات پیاز صادرات

اخبار مرتبط

نظرات شما