رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش شدید قیمت گوشت خبر داد درحالی‌که برخی کارشناسان بر این باورند که این امکان شاید طی مقطع کوتاهی میسر باشد اما ادامه‌دار نخواهد بود.

به گزارش نسیم اقتصاد، بازار نوشت: افزایش قیمت گوشت که حالا در برخی از فروشگاه‌ها قیمت 350 هزار تومان به ازای هر کیلو را زمزمه می‌کنند بسیاری از مصرف‌کنندگان به‌ویژه طبقه کارگر را در شوک قیمت و خرید قرار داده است.
 
افزایش قیمت گوشت تا پایان سال و رسیدن به مرز 300 هزار تومان یکی از گمان‌هایی بود که برخی از متصدیان این صنعت طی ماه های گذشته آن را پیش‌بینی کرده بودند.
 
گوشت ارزان می‌شود
 

افزایش قیمت گوشت در طی ماه گذشته موجب شد تا دولت برای تنظیم بازار نسبت به توزیع گوشت منجمد و ذخیره‌سازی اقدام کند اما توزیع این محصول در قبال هر کارت ملی در مشهد ظاهراً نتوانست قیمت کاهشی در قیمت گوشت گرم در بازار داشته باشد.
 
این در حالی است که رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد به خبرنگاران گفت: با واردات گوشت به کشور، طی هفته آینده قیمت گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد به‌طوری‌که بین 100 تا 150 هزار تومان قیمت آن کاهش می‌یابد.
 
سید محمد آقامیری افزود: با توجه به تلاطم قیمت گوشت در بازار، طی هفته آتی به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد و قیمت کنونی گوشت به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد لذا به دامدارانی که دام خود را به‌منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه‌داشته‌اند توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند چراکه وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آن‌ها نخواهد بود.
 
وی درباره صادرات دام و واردات آن بیان کرد: در حال حاضر صادراتی گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و صادرات ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرصه شود.
 
پیش‌بینی گرانی درست از آب درآمد
 
در همین حال رئیس اتحادیه گاو داران صنعتی خراسان رضوی بابیان اینکه افزایش قیمت این محصول کاملاً قابل پیش‌بینی بود به بازار گفت: با توجه افزایش قیمت‌ها و گرانی لجام‌گسیخته در طی مصاحبه‌های قبلی به‌طور واضح افزایش قیمت گوشت را پیش‌بینی کرده بودیم.
 
فرشید صراف بابیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های نگهداری دام بدون شک نویدبخش چنین قیمت‌هایی در پایان سال بود افزود: علاوه بر خشک‌سالی حادث‌شده که فشار مضاعفی را برای تهیه و تأمین علوفه بر دوش دامداران تحمیل کرد از طرفی شاهد هستیم که حمایت لازم برای عبور از این بحران از طرف مسئولان انجام نپذیرفت و لذا نتیجه آن راهی شدن بسیاری از گله‌ها به کشتارگاه و کاهش دام های سبک و سنگین بود.
 
وی ادامه داد: گرانی گوشت و کاهش تولید اتفاق روشنی بود که از سال گذشته هشدار آن را داده بودیم و در همین راستا طی ماه‌ها و سال گذشته تحلیل کارشناسی بروز چنین وضعیتی را ارائه کرده بودیم، اما آنچه رخ داد ناشی از سردرگمی و بی‌توجهی به هشدارها و عدم‌حمایت لازم از دامداران توسط دولتمردان بود.
 
وی بابیان اینکه دامداران در طی دو سال گذشته فشار مضاعفی را برای تأمین و تهیه علوفه متحمل شدند ادامه داد: این موضوع موجب شد تا دامداران به دلیل عدم توانایی برای تأمین خوراک دام و هم‌چنین هزینه نگهداری دست به کشتار دام‌های مولد بزنند.
 
صراف با اشاره به اینکه هزینه نگهداری دام در حال حاضر در مقایسه با دو سال پیش چند برابر شده است بیان کرد: در همین راستا بسیاری از تولیدکننده‌ها از تعداد دام‌های خود کاسته‌اند تا بتوانند هزینه نگهداری سایر دام‌ها را تأمین کنند.
 
رئیس اتحادیه گاو داران صنعتی خراسان رضوی بابیان اینکه دامداران نیز از وضعیت پیش‌آمده شاکی و ناراضی هستند، افزود: اگرچه دولت طی سال گذشته خرید حمایتی گوشت قرمز انجام داد، اما متأسفانه با همه وعده حمایت و کشتار دام اما در پرداخت پول به دامداران بسیار تعلل کرد.
 
قیمت گوشت آیا کاهش می‌یابد؟
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شکستن قیمت و کاهش نرخ گوشت باسیاست‌های جدید از جمله وارداتگوشت امکان‌پذیر است یا خیر نیز گفت: بنا بر شنیده‌ها در حوزه دام سبک ما شاهد کاهش تولید بین 30 تا 40 درصدی هستیم و در دام سنگین نیز اگرچه در تولید شیر مشکلی نداریم، اما در بحث تولید گوشت با آمار کاهشی شمار دام به همین میزان روبرو هستیم.

لینک کوتاه
دولت دامداران ارزانی گوشت بازار گوشت

اخبار مرتبط

نظرات شما