دبیر کمیته هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت با توجه به میزان پذیرش و استقبال مردم گام‌های بعدی را در مورد اجرای طرح کالابرگ بر می‌دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، علی شهیدی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص طرح کا لابرگ الکترونیکی بیان کرد: قرار است بررسی‌هایی در خصوص کالابرگ انجام شود که آیا مردم از آن استقبال می‌کنند یا خیر، در صورت عدم استقبال مردم این بررسی متوقف می‌شود. این عدم استقبال به دلیل یک نگاه روانشناختی است یعنی مردم دوست دارند یارانه‌ای برایشان تخصیص داده شده به صورت نقد در اختیارشان قرار گیرد تا قدرت تصمیم گیری در مصرف آن داشته باشند.

دبیر کمیته هدفمندی یارانه‌ها در مورد اجرای آزمایشی طرح کالابرگ در استان هرمزگان بیان کرد: بخش مناسبی از دستگاه‌های POS در استان هرمزگان تجهیز شده، بررسی‌ها در حال انجام است نتیجه‌ی این عملکردها و میزان استقبال مردم را باید از روز بیستم ماه (زمان واریز یارانه) و چند ماه بعد از آن دید، قاعدتاً دولت با توجه به میزان پذیرش و استقبال مردم گام‌های بعدی را بر می‌دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: حوزه رفاه اجتماعی شامل بخش سلامت و حمایت می‌شود. مدیریت انجام دادن اقدامات لازم در جهت پیشرفت در هر یک از حوزه‌ها مشروط بر داشتن اطلاعات کافی است؛ یعنی با توجه به اطلاعات موجود و مبتنی بر آنها بتوان سیاست گذاری‌های لازم را انجام داد.

دبیر کمیته اجرای هدفمندی یارانه‌ها افزود: پایگاه اطلاعات ایرانیان تشکیل شد تا برای اولین بار حکمرانی مبتنی بر اطلاعات در کشور اجرا شود، در واقع پایگاه اطلاعات چشم بینای سیاست گذار است که می‌تواند از اطلاعات موجود در آن، برای سیاست گذاری در حوزه‌های مختلف استفاده کند.

وی تصریح کرد: پایگاه اطلاعات ایرانیان مجموعه‌ای از داده‌های کشور، مبتنی بر کد ملی افراد (به تفکیک 86 میلیون کد ملی) است، می‌توان گفت در حال حاضر عمده اطلاعاتی که بر اساس کد ملی در کشور تولید می‌شود (حدود 50 مورد از اطلاعات) در این پایگاه وجود دارد.

شهیدی افزود: مهم‌ترین اقلامی که در پایگاه اطلاعات ایرانیان وجود و تأثیر بیشتری در آزمون وسع و دهک بندی افراد دارد، شامل اطلاعات مربوط به داده‌های بانکی، خودرو، حقوق، بورس، وجود معلولین و بیماران پرهزینه در خانوارها و.... می‌شود، با استفاده از اطلاعات ذکر شده و بر مبنای مدل‌های پیشرفته می‌توان دهک بندی‌هایی ارائه کرد.

دبیر کمیته اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: در دهک بندی و آزمون وسع تفاوت‌های موجود بین خانوارها با دقت در نظر گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال ممکن است دو خانوار درآمد یکسانی داشته باشند اما در موارد دیگر مانند تعداد افراد، مالکیت خودرو، داشتن بیمار و معلول در خانواده و… با هم تفاوت داشته باشند، تمام این تفاوت‌ها در دهک بندی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: تجمیع اطلاعات و داده‌ها می‌تواند اقدامات بزرگی را رقم بزند، به عنوان مثال با دست داشتن اطلاعات پایگاه و همکاری نهادهای حمایتی، نیازمندانی شناسایی شده اند که تا قبل از آن تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی ای نبودند و یا در مقابل نیازمندانی شناسایی شدند که همزمان از چند نهاد حمایتی، خدمات دریافت می‌کردند.

شهیدی گفت: اقدام مثبت دیگر همکاری با سازمان بیمه سلامت بود، افراد با مراجعه به این سازمان اگر جزو دهک‌های یک تا سه بودند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گرفتند، دهک‌های دیگر با پرداخت پنجاه درصد و دهک 8 تا 10 نیز با پرداخت به صورت کامل، تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال جاری رویکرد منفعلانه تغییر و به شکل فعالانه درآمد یعنی سه دهک اول جامعه مورد بررسی قرار گرفت و حدود شش میلیون نفر که تحت پوشش درمانی نبودند از آن استخراج شدند، این افراد در حال حاضر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

شهیدی در خصوص همکاری با سایر دستگاه نیز عنوان کرد: با استفاده از پایگاه داده اطلاعات ایرانیان با سایر دستگاه‌ها نیز همکاری‌هایی صورت گرفته که شامل همکاری وزارت ارتباطات در جهت ارائه اینترنت رایگان در یک بازه‌ی زمانی خاص به سه دهک اول، همکاری با نهاد ریاست جمهوری که شامل سفرهای استانی رئیس جمهور مبتنی بر پالایش تقاضاها می‌شود، سهام عدالت و… است.

وی گفت: پایگاه اطلاعات ایرانیان علاوه بر همکاری با سایر دستگاه‌ها، تحلیل‌هایی نیز در اختیار ما قرار می‌دهد که برخی از آنها اولین بار است که در کشور تولید می‌شود؛ به عنوان مثال در بحث یارانه پنهان این پایگاه می‌تواند به تفکیک کد ملی میزان توزیع این یارانه را در آینده در اختیار قرار دهد.

لینک کوتاه
کالابرگ مردم هدفمندی یارانه‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما