در قرعه کشی اخیر یکی از خودروسازان حدود 9.2 میلیون نفر (تا به این لحظه) ثبت نام کرده اند؛ مساله ای که نشان می دهد این حوزه همچنان از کمبود عرضه و تقاضای کاذب رنج می برد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، یک شنبه هفته گذشته یک شرکت بزرگ خودروسازی اقدام به برگزاری قرعه کشی برای عرضه بیش از 20 هزار دستگاه خودرو کرد و با توجه به اختلالات پیش آمده در سایت شرکت مذکور، ثبت نام از متقاضیان تا امروز تمدید شد.
 
در این بین نکته قابل توجه مربوط به وضعیت استقبال از قرعه کشی این شرکت است که نشان می‌دهد برای 20 هزار دستگاه خودروی عرضه شده بیش از 9 میلیون 250 هزار نفر شرکت کرده‌اند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال به ثبت رسیده است.
 
این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (در بهار سال جاری) به دنبال ساماندهی ثبت نام کنندگان برای شرکت در قرعه کشی‌ها بود اما می‌بینیم که باز هم 9.2 میلیون نفر برای دریافت تنها 20 هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کرده‌اند.
 
چرایی استقبال مردم از قرعه کشی‌ها
 
بر این اساس، وضعیت قیمت‌ها در بازار آزاد و کاهش قدرت خرید مردم از جمله دلایل اصلی استقبال متقضیان خرید خودرو از قرعه کشی هاست؛ چرا که به عنوان نمونه همین خودروی پژو پارس سال که بیشترین تقاضای خرید را داشته در کارخانه حدود 185 میلیون تومان است اما در بازار بین 460 تا 480 میلیون تومان قیمت خورده است.
 
یعنی یک گپ قیمتی حدوداً 290 میلیون تومانی در مورد این خودرو وجود دارد که هم انگیزه خریدارانی که قدرت خرید پایینی دارند را بالا می‌برد و هم برای دلالان طعمه خوبی به شمار می‌رود.
 
در اینجا باید اشاره شود که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و وابستگی قیمت خودرو به قیمت دلار، این کالا تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده و اغلب ثبت نام کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل پول به کالا هستند.
 
همچنین افرادی که طی دو سه سال گذشته به دنبال خرید خودرو بودند اما بنا به شرایط قیمتی این محصول توان ورود به بازار آزاد را نداشتند با ثبت نام در قرعه کشی‌ها به دنبال دست یافتن به خودرو با سرمایه‌ای که دارند، هستند.
 
عرضه باید افزایش یابد
 
از سویی دیگر کارشناسان معتقدند که عمده دلیل اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار مربوط به تورم بالای اقتصاد ایران و کم بودن عرضه این محصول می‌شود؛ در واقع به دلیل بالا بودن تورم و پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپ‌های قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه قیمت دلار واکنش سریع نشان می‌دهد.
 
نکته دیگر آنکه اگرچه وزارت صمت تاکید می‌کند که مردم برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه کنند اما نخست آنکه عرضه‌ها در بورس کالا کافی نیست و خودروهای به نسبت ارزان قیمت همچون پژو 206 و پژو پارس هنوز به این حوزه ورود نکرده‌اند.
 
در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ عمدتاً مدل 1401 در 25 دی ماه آمده است. البته باید اشاره شود که قیمت‌های ذکر شده، میانگین قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان است و ممکن است در مناطق مختلف، متفاوت باشد.
 
خودرو 25 دی 1401
سمند LX، EF7 460 میلیون تومان
پژو پارس LX 520 میلیون تومان
پژو پارس xuvp 470 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 2 450 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 5 (99) 500 میلیون تومان
پژو 206 تیپ 3 پانوراما 490 میلیون تومان
پژو 207 دنده‌ای پانوراما 590 میلیون تومان
رانا پلاس 440 میلیون تومان
دنا معمولی 570 میلیون تومان
دنا پلاس توربو دنده‌ای 660 میلیون تومان
هایما S7 توربوپلاس یک میلیارد و 340 میلیون تومان
هایما S5 اتوماتیک یک میلیارد و 200 میلیون تومان
تارا دنده‌ای 600 میلیون تومان
تارا اتوماتیک 730 میلون تومان
سورن پلاس 480 میلیون تومان
سایپا 111 290 میلیون تومان
سایپا 131 280 میلیون تومان
ساینا 300 میلیون تومان
تیبا صندوق دار 300 میلیون تومان
تیبا هاچ بک 295 میلیون تومان
کوییک دنده‌ای 300 میلیون تومان
کوییک اتوماتیک پلاس 400 میلیون تومان
شاهین 510 میلیون تومان

 

لینک کوتاه
هجوم متقاضیان قرعه کشی خودرو کف قیمت بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما