به دنبال اظهارنظر مدیر نظارت بر بورس کالا، پیرامون عدم لغو عرضه دناپلاس با اتکا به اختیار قانونی سازمان بورس و حمایت از حقوق سهامداران، سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد که این وزارتخانه هیچ مخالفتی با ادامه روند عرضه خودروها در بورس کالا ندارد و در ابتدا هم خود ایران‌خودرو خواستار لغو این عرضه بوده است؛ بر این اساس عرضه دناپلاس در بورس کالا منوط به تصمیم ایران‌خودرو، بورس کالا و البته نظر شورای رقابت می‌تواند صورت پذیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، هفته گذشته، مهدی خطیبی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، در نامه‌ای به مدیر بورس کالای ایران، خواستار لغو عرضه آتی دناپلاس‌ شده است که به دنبال آن، ولی‌الله جعفری (سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس) در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل ایران‌ خودرو، تاکید کرد این شرکت باید برنامه منظم هفتگی خود تا پایان سال جاری عرضه محصولات پذیرش شده در بورس کالای ایران را منتشر کند.
 
در حالی مدیرعامل ایران‌خودرو درخواست خود برای لغو عرضه آتی خودروهای دناپلاس در بورس را به استناد نظر وزارت صمت مطرح کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت علت این موضوع را به‌ سبب ملاحظات ناشی از ورود سازمان بازرسی عنوان کرد. همچنین وزیر اقتصاد نیز امروز (شنبه 24 دی ماه) درنامه‌ای به رئیس سازمان بورس، تاکید کرد که با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و همچنن عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس تداوم داشته باشد.
 
در نهایت هم سخنگوی وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد که "تا زمان دستیابی به چارچوب مشترک قیمت‌گذاری با شورای رقابت نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس کالا صادر کند؛ از همین روی هم عرضه آتی دناپلاس که قرار بود یکشنبه 25دی ماه عرضه شود، لغو شد؛   اما عرضه خودروهایی که تاکنون در بورس کالا، انجام شده است، می‌تواند ادامه‌دار باشد.
 
اما صبح امروز (شنبه)، مدیر نظارت بر بورس کالا، اظهار کرد: سازمان بورس با اتکا به اختیارات قانونی و حمایت از حقوق سهامداران و بازار سرمایه، تاکنون تصمیمی برای لغو عرضه دناپلاس در بورس کالا نگرفته و فرآیندهای عرضه و ثبت سفارش در حال انجام است. 
 
عرضه فردا دناپلاس منوط به تصمیم ایران‌خودرو، سازمان بورس و نظر شورای رقابت است
 
در رابطه با این موضوع، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه توقف عرضه دناپلاس در بورس در ابتدا از سوی شرکت ایران‌خودرو درخواست شده بود، تصریح کرد: وزارت صمت در موضع‌گیری‌های خود همیشه اعلام کرده است که موافق ادامه عرضه‌ها در بورس کالاست؛ بنابراین وزارت صمت هیچ مخالفت اساسی با ادامه عرضه‌ها که ندارد، بلکه موافق هم هستیم.
 
وی ادامه داد: نکاتی هم که وزیر اقتصاد امروز، پیرامون حمایت از ادامه روند عرضه‌های خودرویی در بورس مطرح کرده است، مورد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت هم هست؛ اما بایستی در مورد عرضه خودروهای جدید و در مجموع تصمیم مشترک وزارت صمت با شورای رقابت تعیین شود.
 
مشاور وزیر صمت در پاسخ به این سوال که بر این اساس فردا (یکشنبه)، دناپلاس بر تابلوی بورس خواهد رفت؟ گفت: چنانچه ایران‌خودرو مشکلی نداشته باشد و سازمان بورس هم موافق باشد، از نظر وزارت صمت منعی برای عرضه وجود ندارد. وزارت صمت به صورت کلان مدافع این است که این عرضه‌ها ادامه‌دار باشد؛ عرضه دناپلاس‌ها هم مستنثی ازاین قاعده نیست و وزارت صمت هیچ محدودیتی برای عرضه‌های خودرویی در بورس نگذاشته و نخواهد گذاشت. 
 
قالیباف تاکید کرد: عرضه خودروها و البته دناپلاس برای روز یکشنبه، بسته به اعلام نظر نهایی شورای رقابت خواهد بود. عصر امروز مقرر شده بود که جلسه‌ای با شورای رقابت برگزار شود تا تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد؛ (با توجه به تعطیلی امروز) چنانچه این جلسه برگزار شود، ‌ احتمالا برای عرضه فردا هم تصمیم‌گیری خواهد شد. چنانچه این جلسه تشکیل نشود، همانطور که اشاره شد، اگر ایران‌خودرو مشکلی نداشته باشد، عرضه صورت می گیرد.

لینک کوتاه
وزارت صمت عرضه خودرو بورس کالا

اخبار مرتبط

نظرات شما