بررسی معاملات خودرو در بورس‌کالا بیانگر آن است که با معامله 17 هزار و 766 دستگاه خودرو تا پایان آذرماه، در مجموع نزدیک به 4.7 همت (هزار میلیارد تومان) سود دلالان حذف شده است.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه خبری بورس کالا، بررسی روند معاملات خودرو در بورس کالا از ابتدای عرضه یعنی 28 اردیبهشت ماه تا 30 آذرماه سال جاری، آمارهای قابل تاملی را در راستای رشد سودآوری خودروسازان و مصرف کنندگان نهایی به دلیل حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت‌ها در بستر شفاف بورس نشان می‌دهد.
 
طبق آمارها، در مجموع هفت خودروسازی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند 2 هزار و 620 میلیارد تومان سود به‌دست آورده اند و خریداران نیز ارزان تر از بازار صاحب خودرو شده اند و معادل 2 هزار و 77 میلیارد تومان به دلیل خرید خودرو از بورس سود کرده اند. به بیان دقیق‌تر سودی که تا پیش از این به دلیل سازوکار سراسر نادرست قرعه کشی و اجبار خودروسازان به فروش با قیمت‌های دستوری به جیب عده ای واسطه روانه می‌شد به خودروسازان رسیده است. این مقدار سود از مابه التفاوت قیمت دستوری کارخانه و قیمت کشف شده خودروها در بورس برای خودروساز به دست آمده است.
 
سود خودروسازان به واسطه عرضه در بورس
 

مطابق آمارها، به واسطه عرضه خودرو در بورس 1.59 هزار میلیارد تومان سود نصیب ایران خودرو شده و این سود برای بهمن موتور 680 میلیارد تومان، برای مجتمع صنعتی آرین پارس موتور یکصد میلیارد تومان، بهمن دیزل 90 میلیارد تومان، سایپا 90 میلیارد تومان و برای سیباموتور 70 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 
سود مصرف‌کنندگان به واسطه خرید از بورس
 

در مقابل باید توجه کرد مصرف کنندگان نیز از این فرآیند شفاف سود برده اند و سود خریداران از معامله 17 هزار و 766 دستگاه خودروی فروخته شده در بورس 2.077 همت است که این سود در خودروهای مختلف متفاوت بوده است.
 
همچنین، در خودرویی نظیر کامیون کشنده امپاور 464 میلیون تومان سود حاصل اختلاف قیمت بازار غیررسمی و بورس نصیب مصرف کنندگان این خودرو شده است. به عبارت دیگر پیش از این خریداران این خودرو باید با مراجعه به بازار غیررسمی و قیمت های کاذبی که ریشه آن مشخص نبود، خرید می‌کردند اما در بورس کالا موفق به خرید کامیون با 464 میلیون تن ارزان تر از نرخ‌های بازار در همان روز معامله در بورس شده‌اند.
 
این سود در کامیون کشنده فاو 338 میلیون تومان و در کی ام سی T8 معادل 251 میلیون تومان بوده است. سود خریداران هایما S7 نیز 201 میلیون تومان، هایما S5 نیز 166 میلیون تومان، لاماری ایما 147 میلیون تومان و فیدلیتی پنج نفره 136 میلیون تومان بوده است.
 
خریداران هایما S7 سفارشی هم 130 میلیون تومان از خرید خود در بورس سود بردند درحالی که سود خریداران پژو 207 اتوماتیک 116 میلیون تومان، تارا اتوماتیک 113 میلیون تومان و پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای 107 میلیون تومان بوده است.
 
در فروش فیدلیتی هفت نفره خریداران موفق به خرید 107 میلیون تومان ارزان تر به نسبت بازار آزاد شدند و سود خریداران تارا دستی 96 میلیون تومان، دیگنیتی 82 میلیون تومان و شاهین 74 میلیون تومان بود.
 
مصرف کنندگان جک S5 نیز 73 میلیون تومان، پژو 207 دستی 59 میلیون تومان، کارا دو کابین و تک کابین نیز به ترتیب 39 میلیون تومان و 36 میلیون تومان ارزان تراز بازار غیر رسمی در بورس کالا خرید کردند.
 
برپایه این گزارش، رشد سرعت عرضه خودروها در بورس کالا نوید آن را می‌دهد که مدت زمان کوتاهی و در پی حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو و کشف قیمت ها به شیوه شفاف و رقابتی در بورس کالا، سایه سنگین دلالان از این بازار کنار رود و سود حاصل از تولید همه خودروها و کشف واقعی قیمت‌ها در بورس به خودروساز و مصرف کنندگان برسد. در این زمینه روند عرضه و معامله خودروها در بورس بسیار نویدبخش است زیرا از اردیبهشت تا مهرماه امسال یعنی در طول 6 ماه کل معاملات خودرو یک هزار و 667 دستگاه بوده که این رقم در آبان به 2 هزار و 416 دستگاه و در آذرماه در جهشی قابل توجه به 13 هزار و 686 دستگاه رسیده است.




لینک کوتاه
جیب دلالان مردم خودروسازان

اخبار مرتبط

نظرات شما