پژو 207 به‌ عنوان اولین خودروی پرتقاضای خودروسازان، دوشنبه هفته جاری (30 آبان ماه) در بورس کالا عرضه شد؛ که با در نظر گرفتن قیمت‌ها در بازار آزاد و درب کارخانه، خریدار از بورس حدود 28 میلیون تومان نسبت به خرید از بازار سود می‌کند و ایران‌خودرو محصول خود را قریب به 127 میلیون تومان بیشتر از قیمت دستوری می‌فروشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل ایسنا، در آخرین روز آبان ماه (دوشنبه)، تعداد 1000 دستگاه پژو 207 با میانگین قیمتی 342 میلیون و 842 هزار و 400 تومان در حدود یک ساعت رقابت، در بورس کالا معامله شد؛ این در حالی است که قیمت این خودرو همان روز، با قیمتی حدود 440 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده بود.
 
در معاملات روز دوشنبه، در حالی قیمت پایه پژو 207، 187 میلیون تومان تعیین شده بود که در جریان رقابت تا قیمت 366 میلیون تومان هم بالا رفت که حدوداً افزایش 95 درصدی نسبت به قیمت پایه را نشان می‌دهد؛ اما در نهایت با احتساب 13 درصد مالیات و عوارض و همچنین چهار میلیون و 371 هزار تومان هزینه ثابت که به مبلغ معامله اضافه می‌شود، خرید پژو 207 از بورس کالا به طور میانگین برای خریداران حدود 392 میلیون تومان تمام شده است.
 
با توجه به اینکه تحویل خودروهای عرضه شده در بورس کالا،  سه ماهه (30 بهمن) است، با احتساب هزینه خواب پول بر مبنای نرخ سود سپرده بانکی (حدود 20 میلیون تومان)، می‌توان گفت خرید این خودرو از بورس کالا حدود 28 میلیون تومان برای متقاضیان آن نسبت به بازار سود داشته است.
 
آغاز جلوگیری از زیان‌دهی خودروسازان
 
این محصول ایران‌خودرو در حالی در بورس کالا با قیمتی حدود 392 میلیون تومان به‌ فروش رفت که قیمت‌ آن درب کارخانه، 209 میلیون و 289 هزار و 400 تومان مصوب شده و در طرح‌های فروش فوق‌العاده این گروه صنعتی نیز با همین قیمت عرضه می‌شود.
 
بنابراین ضمن اینکه، خواب سه ماهه، پول خریدار در این وضعیت یکسان است و تفاوتی ایجاد نخواهد کرد اما ایران‌خودرو از عرضه هر پژو 207 دستی در بورس کالا، (با توجه به اینکه قیمت خودرو، بدون احساب مالیات و سایر هزینه‌ها برای خودروساز پرداخت می‌شود) 126 میلیون و 710 هزار و 600 تومان بیشتر کسب خواهد کرد. که بر این  1000 دستگاه به رقمی 126 میلیارد و 710 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسیم.
 
به‌عنوان نمونه با هر مرحله فروش تنها یک محصول خودروسازان در بورس کالا در تعداد همین یک هزار دستگاه، قریب به 183 میلیارد تومان نقدینگی بیشتر وارد چرخه خودروسازی خواهد شد و به‌مرور اوضاع خودروسازان را بسیار بهتر خواهد کردبدین ترتیب می‌توان گفت به‌عنوان نمونه با هر مرحله فروش تنها یک محصول خودروسازان در بورس کالا در تعداد همین یک هزار دستگاه، قریب به 183 میلیارد تومان نقدینگی بیشتر وارد چرخه خودروسازی خواهد شد و به‌ مرور اوضاع خودروسازان را بسیار بهتر خواهد کرد. با تعمیم این شرایط به اکثریت محصولات خودروسازان و افزایش عرضه، به‌ مرور شرایط نقدینگی و مالی خودروسازان بهتر و بهتر خواهد شد و نه‌تنها زیان گذشته صفر می‌شود که از زیان‌دهی‌های آینده جلوگیری می‌شود. بر همین اساس، روند توسعه صنعت نیز بهتر خواهد شد و می‌توان از افزایش کیفیت محصولات نیز امیدوارتر شد.
 
این موضوع که به‌معنای کامل حذف قیمت‌گذاری دستوری که به گفته خودروسازان، فعالان و  کارشناسان صنعت خودرو کشور، عامل اصلی زیان‌دهی خودروسازان است و افزایش بدهی آن‌هاست، می‌تواند آغازی برای توقف زیان‌دهی خودروسازان و نزدیک شدن قیمت فروش خودروها به قیمت تمام شده محصول باشد.
 
بدین ترتیب با واقعی‌تر شدن قیمت‌ها و اختلاف فاصله قیمت کارخانه‌ای تا بازار آزاد محصولات، بازار آزاد را هم آرام‌تر خواهد کرد و از سرعت افزایش قیمت خودروها در بازار که این روزها شاهد آن هستیم، خواهد کاست. 
 
از سوی دیگر با خارج شدن تمامی محصولات ایران‌خودرو از گردونه قرعه‌کشی‌ها (به‌عنوان آخرین محصولات مشمول فرآیند قرعه‌کشی) و جمع شدن بساط فروش بصورت قرعه‌کشی، عرضه در بورس کالا، راه‌حل مناسبی برای خرید و فروش واقعی بر اساس واقعیت عرضه و تقاضا خواهد بود و این شیوه هم به‌نفع خریدار و هم به‌نفع خودروساز است.
 
این درحالیست که  به‌تازگی مسئولان سازمان بورس، اعلام کرده‌اند که عرضه پژو 207 آغاز ورود سایر خودروهای عمومی و پرتیراژ در بورس کالا است و متقاضیان خودرو می‌توانند به‌ جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعه‌کشی، از بورس خودرو خریداری کنند.

لینک کوتاه
سود ۲۸ میلیونی خریدار  افزایش درآمد خودروساز

اخبار مرتبط

نظرات شما