روند قیمت‌ها در بازار خودرو طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد که بازار با افزایش قیمت قابل توجهی طی این مدت روبه‌رو بوده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بررسی بازار خودرو در ماه آبان نشان می‌دهد که قیمت پرتیراژهای داخلی 10 تا 60 میلیون تومان ظرف این یک‌ماه افزایش یافته است؛ البته که هایما 135 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌ است. این در حالیست که فروشندگان همچنان از عرضه خودروها امتناع کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند و بازار در بالاترین حالت رکود قرار دارد.
 
در محصولات ایران‌خودرو، کمترین میزان افزایش قیمت 17 میلیون و بیشترین 60 میلیون تومان است. البته که همانطور که اشاره شد، هایما S7 توربوپلاس تولیدی امسال 135 میلیون تومان و هایما S7 تولیدی پارسال 105 میلیون تومان گران شده است.
 
در محصولات سایپا اما شیب افزایش قیمت‌ها ملایم‌تر است و در این بازه یک ماهه، قیمت خودروها بین 4 تا 30 میلیون تومان افزایش یافته است.
 
مقایسه آخرین قیمت‌ خودروهای پرتیراژ در آبان ماه و همچنین میزان افزایش قیمت‌ طی این مدت به شرح زیر است:
 

 

 
گفتنی است که در آخرین روز آبان ماه (دوشنبه)، تعداد یک هزار دستگاه پژو 207 با میانگین قیمتی 342 میلیون و 842 هزار و 400 تومان در حدود یک ساعت رقابت، در بورس کالا معامله شد؛ این در حالی است که یک روز پیش از آن (یکشنبه 29 آبان)، پژو 207 با قیمتی حدود 440 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده بود. با احتساب 13 درصد مالیات و عوارض و نیز چهار میلیون و 371 هزار تومان هزینه ثابت که به مبلغ معامله اضافه می‌شود، خرید پژو 207 از بورس کالا به طور میانگین برای خریداران حدود 392 میلیون تومان تمام شده است. البته باید توجه داشت که خودروهای عرضه شده در بورس کالا تحویل سه ماهه بوده (30 بهمن) که هزینه خواب پول آن بر مبنای نرخ سود سپرده بانکی حدود 20 میلیون تومان برآورد می‌شود؛ با این حساب می‌توان گفت خرید این خودرو از بورس کالا حدود 28 میلیون تومان برای متقاضیان آن سود داشته است.

لینک کوتاه
صعود قیمت خودروها بازار افزایش ۱۳۵ میلیونی هایما

اخبار مرتبط

بازار شکلات تلخ شد

بازار شکلات تلخ شد

کاکائو نزدیک به 10 هزار دلار آمریکا در هر تن در نیویورک افزایش یافت زیرا کمبود جهانی... 8 فروردین 1403

نظرات شما