صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد اقتصاد ایران در سال جاری برای سومین سال متوالی رشد مثبت را تجربه کرده و وضعیت تورم و تراز حساب‌های جاری ایران بهبود یابد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان از بهبود نسبی وضعیت تورم در ایران طی سال جاری خبر داده است.
 
این نهاد بین المللی نرخ تورم در ایران طی سال گذشته میلادی (2021) را 40.1 درصد محاسبه کرده است. صندوق بین‌المللی پول در ادامه پیش بینی کرده است در سال جاری نرخ تورم در ایران نه تنها نسبت به سال قبل افزایش نیابد بلکه به 40 درصد برسد که نسبت به سال 2021 اندکی کاهش خواهد داشت.
 
این گزارش همچنین انتظار دارد تراز حساب‌های جاری ایران طی امسال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شود. تراز حساب‌های جاری ایران در سال 2021 معادل 0.6 درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود که بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول این رقم در سال جاری به معادل 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.
 
صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد اقتصاد ایران برای سومین سال متوالی و با وجود تداوم تحریم‌های آمریکا رشد مثبت داشته باشد. اقتصاد ایران که در سال 2019 در پی سیاست تحریم‌های حداکثری رشد منفی 3.1 درصدی را تجربه کرده بود در سال 2020 و با وجود شیوع کرونا از رکود خارج شد و رشد 3.3 درصدی و در سال 2021 رشد 4.7 درصدی را تجربه کرد.
 
این نهاد پیش بینی کرده است رشد اقتصاد ایران در سال جاری نیز به 3 درصد برسد. رشد متوالی سه ساله اقتصاد ایران نشان دهنده خنثی شدن اثر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور است؛ چیزی که صندوق بین المللی پول پیش‌تر از آن سخن گفته بود.
 
بر اساس این گزارش نرخ بیکاری ایران در سال 2021 برابر با 9.2 درصد بوده که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 9.4 درصد برسد.
 
 

لینک کوتاه
رشد ۳ درصدی اقتصاد ایران تورم صندوق بین المللی پول

اخبار مرتبط

صعود تورم ترکیه

صعود تورم ترکیه

تورم سالانه ترکیه در ماه سپتامبر با 2.59 درصد افزایش به 61.53 درصد رسید. 12 مهر 1402

نظرات شما