عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راههای تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، ایلنا نوشت: فریدون عباسی درباره زمزمههای واردات بنزین اظهار داشت: زمان کرونا مسافرتها کم بود مصرف نیز کاهش پیدا کرده بود اکنون با توجه به کم شدن شیوع بیماری و همچنین فصل تعطیلات به یکباره تقاضا و مصرف رشد پیدا کرده به طوری که در استانهایی مثل اردبیل و یا شهرهای شمالی مصرف فزونی گرفته است. ضمن اینکه در 2 تا 3 سال گذشته تعداد خودروها هم در کشور اضافه شده بنابراین با رشد مصرف بنزین مواجه هستیم.
وی افزود: یکی از راههای تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است و شاید به صورت جزئی و در حد 5 تا 10 درصد باشد و بعد از تعطیلات که مسافرت با خودروی شخصی کم میشود و مصرف پایین میآید، متوقف خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: در کوتاهمدت تمرکز روی سیانجی برای جبران کسری بنزین جواب نمیدهد، ضمن اینکه امکان سرویسدهی سوخت سیانجی بیشتر در شهرها وجود دارد، از این بابت باید تامل داشته باشیم و با موضوع شعاری برخورد نکنیم، باید بخشهای فنی نظر بدهند و امکانسنجی لازم انجام، تمام تمهیدات صفر تا صد دیده شود بعد سیانجی جایگزین بخشی از مصرف بنزین شود چون فعلا تمایل به سوخت سیانجی چندان بالا نیست.
وی درباره موضوع توقف طرح پایلوت بنزین در کیش گفت: برای هر تصمیمی در حوزه سوخت و سهمیهبندی بنزین نباید دنبال اقدامات شتابزده باشیم، یک بحثی در مجلس مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد. بنا بر این بود که در کمیسیون انرژی بحث شود، اما متوقف شد، در این مسائل نباید تکروی می کردند و شتابزده طرح ارائه بنزین به هر نفر را مطرح نمیکردند، اجازه میدادند روی حاملهای انرژی به طور کلی کار شود و قبل از تعمیم عمومی در کل جامعه چند سال به صورت پایلوت و در حد نرمافزاری کار شود.
عباسی تاکید کرد: در هر تصمیمی در زمینه بنزین باید همه جوانب دیده، اشکالات رفع شود و وقتی به صورت تجربی و در یک مقیاس کوچک نرمافزار اجرا شد و مسئولین مربوطه قبول کنند و موضوع را امضا کنند به اجرا برسیم. چه دلیلی دارد هر موضوعی را به صورت شتابزده اجرا کنیم؟ باید کار کارشناسی دقیق در محلهای خاص صورت گیرد و مجموعهای از دولت نیز در صورتی که در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی جواب داد، عهدهدار اجرا شوند تا در جامعه تنش ایجاد نشود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
افزایش مصرف بنزین و زمزمههای گرانی دوباره آن، این روزها به یکی از بحثهای داغ اقتصادی... 11 آبان 1404
تحلیلگران معتقدند قیمت طلا میتواند تا پایان سال 2026 به حدود 4900 دلار در هر اونس برسد.... 4 آبان 1404
جامعه کارگری خواهان آن است که حداقل دستمزد سال 1405 با توجه به هزینههای واقعی زندگی... 3 آبان 1404
ابهامها درباره آینده قیمت بنزین همچنان ادامه دارد؛ هرچند جلسات کارشناسی مختلف در حال... 1 آبان 1404
توقف واردات برنج پاکستانی باعث شده قیمت این محصول در بازار رشد چشمگیری داشته باشد و در... 30 مهر 1404
نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرد: در نشست مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه... 7 مهر 1404
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی از افزایش 56 درصدی حقوق بازنشستگان این سازمان خبر داد. 6 مهر 1404
قیمت نفت پس از افزایش بیش از یک درصدی در روز گذشته، در معاملات آسیایی روز چهارشنبه اندکی... 26 شهریور 1404
نظرات شما