عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راههای تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، ایلنا نوشت: فریدون عباسی درباره زمزمههای واردات بنزین اظهار داشت: زمان کرونا مسافرتها کم بود مصرف نیز کاهش پیدا کرده بود اکنون با توجه به کم شدن شیوع بیماری و همچنین فصل تعطیلات به یکباره تقاضا و مصرف رشد پیدا کرده به طوری که در استانهایی مثل اردبیل و یا شهرهای شمالی مصرف فزونی گرفته است. ضمن اینکه در 2 تا 3 سال گذشته تعداد خودروها هم در کشور اضافه شده بنابراین با رشد مصرف بنزین مواجه هستیم.
وی افزود: یکی از راههای تامین بنزین واردات است، یعنی اگر نتوانیم با سیاستهای سهمیهبندی، تشویق مردم، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شیوههای مرسوم مصرف را کنترل کنیم حتما باید به واردات اقدام کنیم که البته این احتمال کم است و شاید به صورت جزئی و در حد 5 تا 10 درصد باشد و بعد از تعطیلات که مسافرت با خودروی شخصی کم میشود و مصرف پایین میآید، متوقف خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: در کوتاهمدت تمرکز روی سیانجی برای جبران کسری بنزین جواب نمیدهد، ضمن اینکه امکان سرویسدهی سوخت سیانجی بیشتر در شهرها وجود دارد، از این بابت باید تامل داشته باشیم و با موضوع شعاری برخورد نکنیم، باید بخشهای فنی نظر بدهند و امکانسنجی لازم انجام، تمام تمهیدات صفر تا صد دیده شود بعد سیانجی جایگزین بخشی از مصرف بنزین شود چون فعلا تمایل به سوخت سیانجی چندان بالا نیست.
وی درباره موضوع توقف طرح پایلوت بنزین در کیش گفت: برای هر تصمیمی در حوزه سوخت و سهمیهبندی بنزین نباید دنبال اقدامات شتابزده باشیم، یک بحثی در مجلس مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد. بنا بر این بود که در کمیسیون انرژی بحث شود، اما متوقف شد، در این مسائل نباید تکروی می کردند و شتابزده طرح ارائه بنزین به هر نفر را مطرح نمیکردند، اجازه میدادند روی حاملهای انرژی به طور کلی کار شود و قبل از تعمیم عمومی در کل جامعه چند سال به صورت پایلوت و در حد نرمافزاری کار شود.
عباسی تاکید کرد: در هر تصمیمی در زمینه بنزین باید همه جوانب دیده، اشکالات رفع شود و وقتی به صورت تجربی و در یک مقیاس کوچک نرمافزار اجرا شد و مسئولین مربوطه قبول کنند و موضوع را امضا کنند به اجرا برسیم. چه دلیلی دارد هر موضوعی را به صورت شتابزده اجرا کنیم؟ باید کار کارشناسی دقیق در محلهای خاص صورت گیرد و مجموعهای از دولت نیز در صورتی که در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی جواب داد، عهدهدار اجرا شوند تا در جامعه تنش ایجاد نشود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نرخ جدید کارمزدهای کارت به کارت اعلام شد. 15 اردیبهشت 1404
قیمت طلا در معاملات روز سهشنبه بازار جهانی، تحت تاثیر ادامه ابهامات در مورد... 26 فروردین 1404
افزایش سرمایه ی 566 درصدی شرکت پتروشیمی نوری از محل سود انباشته در مجمع فوق العاده ی این... 19 اسفند 1403
مجمع عمومی فوقالعاده بانک تجارت با حضور 63.77 درصدی سهامداران برگزار و افزایش بیش از 340... 15 اسفند 1403
رئیس قوه قضائیه از افزایش یکباره و چندبرابری تعرفههای خدمات در برخی بخشها و تأکید بر... 11 اسفند 1403
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی درباره آخرین وضعیت واردات بنزین سوپر... 29 بهمن 1403
پتروشیمی بوعلی سینا در دهماهه سال جاری موفقیتهای قابلتوجهی را در حوزه تولید و فروش... 15 بهمن 1403
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1404 گفت: ما در بودجه سال آینده یک حکم آوردیم که یارانه پر... 10 بهمن 1403
نظرات شما