به گزارش نسیم اقتصاد، گزارش نبض نفت و یادداشت مهندس وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس در خصوص شیرهای صنعتی نشان می‌دهد در این صنعت بداخلاقی و رفتارهای غیرحرفه­ای زیادی صورت می‌گیرد و برخی از شرکت‌ها به خاطر منافع خود حاضر هستند حتی با جان انسان‌ها بازی کنند.
آشفته‌بازار در تست شیرهای صنعتی/ وقتی جان انسان‌ها فدای منفعت شرکت‌ها می‌شود
نبض نفت- مهندس ابراهیم وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس در یک یادداشت اختصاصی برای پایگاه خبری نبض نفت به تشریح برخی از بداخلاقی‌ها (ضد ارزشها) در صنعت شیرهای صنعتی اشاره کرده و جزئیات آن را شرح داده است. یکی از مهمترین دلایل وقوع انفجار در خطوط انتقال نفت و گاز به کیفیت شیرهای صنعتی ارتباط مستقیم دارد. نحوه تست شیرها از اهمیت بسزایی برخوردار است و لازم است الزامات آن رعایت شود.
 
در صورتی که این موضوع برای شما هم جالب است گزارش زیر را بخوانید.
 
مهندس ابراهیم وحدت‌نیا مدیرعامل شرکت کیمیا سازان پرگاس
 
- به شرکت کیمیا سازان پرگاس شیرهایتان را ندهید که تست شود، شیرها را به عمد ریجکت می‌کنند که هزینه تعمیر بگیرند.
 
- شیر ما را مردود اعلام کردید، به فلان شرکت می‌بریم و تاییدیه برایش صادر می‌کنند.
 
- این شیرها شارژ انبار است، سخت نگیرید تا چند سال قرار نیست استفاده شوند.
 
- رقیب ما شیرهایش را برای تست به شرکت شما می­آورد، لطفا شیرهایش را مردود اعلام کنید تا از ما خرید شود.
 
جملات بالا از زبان چه کسانی شنیده می­‌شود؟ متاسفانه برخی از بازرگان نمایان و تامین کنندگان نوکیسه که در اثر واسطه‌گری شیرها سود کلانی به دست می‌آورند و تمایل دارند که یک شبه راه صد ساله را طی کنند از اصول و استانداردهای طراحی، ساخت، تست و بازرسی شیرها آگاهی فنی کافی نداشته اما در نقطه مقابل نفوذ بالایی دارند و برای رفع موانع و اخذ تاییدیه با استفاده از پول هر کاری انجام می‌دهند.
 
حال نکته اینجاست که آیا تست و بازرسی شیرهای صنعتی که عموما در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و خطوط بخار کاربرد دارند، اینقدر بی‌اهمیت است؟
 
با نگاهی به اتفاقات و حوادثی که در طول سال در این صنایع در کشورمان اتفاق می­افتد و باعث فوت تعدادی از هم میهنان عزیزمان می‌شود یا خسارات میلیون دلاری که فقط برای تعویض یک شیر فاقد کیفیت مناسب به علت شات دان به واحدها وارد می­کند باعث می‌شود با تامل بیشتری به این موضوع نگاه کنیم.
 
جالب‌تر اینکه با نگاه به زندگی شخصی این افراد می‌بینیم که برای خرید شیرهای خانگی در مسیر آب (که خطر فشارهای بالا و آتش‌زایی و ایمنی و ... را شامل نمی‌شود) دهها میلیون ریال خرج می‌کنند و تاکید بر ثبت علامت استاندارد بر روی شیرها (تست‌های استاندارد) داشته و در صورت مشاهده یک قطره نشتی داخلی یا خارجی، هر گونه هتک حرمت و تخریب فروشنده و سازنده را حق خود می­دانند.
 
پس همان‌گونه که شیرهای مورد استفاده در منازل شخصی نیاز به طی کردن تست‌ها و بازرسی‌های چشمی و فنی لازم دارند، اهمیت تست و بازرسی شیرهای صنعتی که در خطوط بسیار خطرناکتر مورد استفاده قرار می­گیرند، چندین برابر است. به ویژه اینکه در شرایط کنونی که شیرهای ساخت کشور چین با کیفیت‌های بسیار متنوع تولید می­شوند، شرکت‌های اروپایی تولیدشان در چین است و پول برند خود را می­گیرند، شیرهای با برند تقلبی نیز که در چین و داخل کشور به وفور تولید می­شوند. در خصوص شیرهای استوک نیز بیشتر از موارد فوق جای شک و ابهام وجود دارد.
 
شیرها چگونه باعث انفجار در خطوط انتقال می‌شوند؟

در تست‌های فشار که شیر با سیال آب یا هوا با فشار مشخص تست می­شود، برای تاییدیه شیر بایستی تک تک تست‌ها مورد تایید باشند و مردود بودن یکی از آنها منجر به مردود شدن شیر می‌شود. همچنین تست‌های چشمی و ابعادی باعث جلوگیری از عمر کوتاه شیر بعد از نصب بر روی خط می­شود.
 
به عنوان نمونه اگر در مسیر خط لوله که نیاز به تعمیرات دارد، شیر مسیر ورودی که در حالت بسته قرار گرفته، دارای پاسی باشد و به امید این شیر فعالیت‌های تعمیر گرم و سرد انجام شود، می‌تواند باعث انفجار و کشته شدن افراد باشد (اهمیت تست سیت یا تست پاسی). این امر برای شیرهایی که دارای نشتی خارجی به محیط دارند به مراتب خطرناک‌تر است و نشتی موجب اتلاف جانی و آسیب به محیط زیست نیز می­شود. هزینه­های هنگفت اتلاف انرژی که باعث هدر رفت سنگین انرژی می­شود نیز جای خود دارد (همه می‌دانیم که هزینه تولید نفت و گاز در ایران نسبت به کشورهای همسایه بالاتر است که یکی از علل این امر هدر رفت انرژی در واحدها به علت ادوات و شیرهای معیوب است).
 
مزایای تست شیرها برای تامین کنندگان
 
موارد اعلام شده قبلی، به جهت مزایای تست شیرها قبل از ارسال به سایت کارفرما و رعایت حقوق خریداران است. سوال اینجاست که آیا تست شیرها قبل از ارسال به سایت کارفرما برای فروشندگان نیز منافعی دارد یا این امر هزینه‌ای زاید بوده و مردود شدن شیرها نیز باعث ضرر و زیان مالی آنها خواهد بود؟
 
واقعیت امر این است که تست شیرها و موکدا بر اساس بندهای استاندارد، بیش از همه به نفع تامین کننده است، که به اختصار بابت آنها صحبت می‌کنیم.
 
1- کاهش بروکراسی اداری: برای شیرهای تست شده گواهینامه صادر می­شود که هنگام ورود به انبار کارفرما تاییدیه واحد بازرسی به سرعت صورت می­گیرد. این امر باعث سرعت تایید فاکتور فروش تامین کننده و دریافت مطالبات می­شود.
 
2- حفظ اعتبار تامین کننده: امروزه اکثر کارفرمایان دارای ادوات تست شیرها می­باشند و شیرهایی که توسط واحدهای تست قبل از ارسال تست نمی­شوند، در سایت کارفرما مورد تست قرار می­گیرند و مردود شدن شیرها باعث خدشه دار شدن اعتبار شرکت تامین کننده خواهد گردید.
 
3- کاهش هزینه‌های حمل و نقل: عودت شیرهای تامینی مردود شده و ارسال شده به سایت کارفرمایان که معمولاً در جنوب کشور هستند، باعث ایجاد هزینه حمل و نقل برای تامین کننده می­شود که بعضی اوقات از هزینه تست شیرها بیشتر است.
 
4- کاهش اختلاف بین تامین کنندگان: همانگونه که می‌دانیم، برخی از تامین کنندگان برای تکمیل سبد کالای فروش خود به خریداران، شیرهای غیر موجود خود را از همکاران دیگر تامین می­کنند، در صورت عدم تست شیرها قبل از ارسال، و در صورت مردود شدن کالا در سایت کارفرما، عودت شیرها به فروشنده به قدری زمانبر است که همکار تامین کننده به علت گذشت زمان بسیار زیاد از ارائه شیرها، عودت آنها را تقبل نکرده و درخواست تسویه حساب از فروشنده اصلی را دارد که این امر باعث ایجاد اختلاف بین همکاران تامین کننده می­شود.
 
حال که اهمیت و ضرورت تست شیرها بیان شد، باید دید که چه سازمان‌هایی صلاحیت تست شیرها را دارند؟
 
در یادداشت بعدی که به زودی بر روی پایگاه خبری نبض نفت منتشر می‌شود مراجع ذی‌صلاح برای تست شیرها و مهمترین پارامترها برای تست شیر تشریح می‌شود.

لینک کوتاه
آشفته‌بازار تست شیرهای صنعتی منفعت شرکت‌ها