حکومت پوتین که امروز با یک جنگ مرگ و زندگی مواجه است، دست به هر کاری برای افزایش صدور نفت به آسیا زده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، اعتماد نوشت: علاوه بر تخفیف بسیار زیاد، امتیاز دیگر نفت روسیه برای بازارهای آسیا این است که فشار دیپلماتیک و تحریمی بر کشورهای آسیایی برای اجتناب از خرید نفت روسیه فعلا چندان زیاد نیست و خرید نفت روسیه در مقایسه با خرید نفت ایران دارای دردسرهای کمتری است.
 
البته از آنجا که ترکیبی از تحریم‌های اروپایی، امریکایی و انگلیس کار پهلو انداختن کشتی‌های روسی یا دارای پرچم روسیه در بنادر را دشوار یا غیر ممکن کرده، (توقیف کشتی روسی حامل نفت ایران در بندری در یونان به این دلیل انجام شد) روسیه به رویه انتقال نفت از کشتی‌های تحت تحریم به کشتی آزاد روی آورده است.
 
این کار اگر چه دشوار و هزینه‌بر است اما به حفظ سطح فروش نفت روسیه کمک کرده است. آنچه در این میان برای ایران مهم است، این است که افزایش صدور نفت روسیه به آسیا به قیمت کاهش جدی صدور نفت ایران رقم خورده است.
 
برخی شرکت‌های ردگیری تانکرها مانند پترولاجستیک و Kpler برآورد کرده‌اند که صدور نفت ایران به آسیا (عمدتا به چین) طی سه هفته اول ماه مه ‌نسبت به ماه آوریل به نصف کاهش یافته است. (از حدود 900 هزار به بیش از 400 هزار بشکه در روز). برخی منابع دیگر از کاهش 25 تا 33 درصدی فروش نفت ایران به چین سخن گفته‌اند.

لینک کوتاه
روسیه صادرات نفت ایران چین

اخبار مرتبط

نظرات شما