چندی پیش وزیر نفت اعلام کرد که بیش از 80 درصد پول نفت صادر شده به خارج از کشور به‌صورت ارزی و بقیه به شکل تهاتر با دارو و کالای اساسی دریافت می‌شود، آمار وزارت نفت نیز بیانگر این بوده که در فروردین‌ و اردیبهشت‌ماه امسال بیش از 60 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال وصول درآمدهای نفتی محقق شده است.

به‌ گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مقایسه عملکرد وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی در دو ماه امسال نسبت به پارسال نشان می‌دهد وصول درآمدهای ارزی در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه 1401 بیش از 60 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.
 
برای نمونه درآمدهای پتروشیمی که به سامانه نیما واریز شده در دو ماه نخست پارسال 1.5 میلیارد دلار بود که در دو ماه امسال به 2 میلیارد و 450 میلیون دلار رسیده است. همچنین از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم صادرات نفت ایران نسبت به قبل افزایش یافته و آنطور که جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده تا به امروز پول نفت فروخته شده در سررسیدهای خود وصول شده است.
 
به گفته وی وزارت نفت از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم توانسته هم‌زمان با افزایش دریافت پول نفت از مشتریان خود، قراردادهای جدیدی برای فروش نفت خام با سایر کشورها منعقد کند. همچنین بیش از 12.5 میلیارد دلار ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما در سال گذشته واریز شد و اگر می‌خواستیم با روش دولت قبل به سمت فروش نفت برویم، معلوم نبود قیمت ارز چگونه بود.
 
وزیر نفت با بیان اینکه در سال 1400 بیش از چهار برابر بیشتر وصول مطالبات نسبت به سال 1399 در بخش صادرات گاز انجام شده است، اظهار کرد: پارسال 4 میلیارد دلار وصول مطالبات در بخش گاز انجام شده، در حالی که این رقم در سال 1399 برابر با یک میلیارد و 25 میلیون دلار بوده است.
 
اوجی با اشاره به مشکلات کشورهای همسایه در زمینه تأمین کالاهای اساسی بعد از تحولات روسیه و اوکراین گفت: خوشبختانه با توجه به فروش خوب نفت ما، امروز ذخایر خوبی در زمینه کالاهای اساسی داریم؛ از سوی دیگر با تأمین مستمر ارز توانستیم بازار ارز کشور را نیز کنترل کنیم.
 
فرش قرمز برای ایران در بازار نفت
 
شرایط کلی بازار نفت ایران مطلوب ارزیابی می‌شود و آنطور که کارشناسان می‌گویند ایران در مقابل یک موقعیت طلایی قرار دارد، محمد خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در همین راستا به ایسنا گفت: قیمت‌ها در حال افزایش است و به مرز 120 دلار نیز نزدیک شده‌ایم، علت این مساله نیز این است که در بازار یک نوع کمبود در مورد نفت خام و فراورده احساس می شود و تا زمانی که مصرف‌کنندگان بزرگ به ویژه کشورهای صنعتی که ذخایر تجاری و استراتژیک دارند از از ذخایر نفت خام و فراورده‌ها استفاده کنند، ناترازی در بازار وجود دارد، یعنی آنچتولید اکتفا نمی کند و کمبود از طریق ذخیره‌سازی‌ها جبران می شود.
 
وی با بیان اینکه طبیعتا برداشت از ذخیره‌سازی‌ها نمی‌تواند ادامه داشته باشد چراکهذخایر محدود هستند، به‌هر حال این مسائل نشان می‌دهد که در بازارهای بین المللی یک نوع وضعیت کمبود وجود دارد، گفت: این بازار محکم بوده و قیمت‌ها رو به افزایش است از طرفی تقاضا نیز بیشتر شده و محدودیت‌ها و تحریم‌های روسیه فشارهایی را به روسیه وارد کرده که شرایط بازار را تغییر داده است بنابراین این مسائل در کنار افزایش تقاضای جهانی بازار را قوی کرده است همچنین باید توجه داشت که بازار تاحدودی با کمبود نیز مواجه است.
 
این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بازار نفت مطلوب و مناسب است، تصریح کرد: فروشندگان می‌توانند به خوبی از این بازار استفاده کننند و شرایط برای ایران نیز مطلوب است. در بازاری که مستحکم است و نسبتا کمبودهایی نیز به چشم می‌خورد ایران می‌تواند از پتانسیل‌های خود استفاده کند و نفت بیشتری را به فروش برساند، نمی‌توان گفت تحریم‌ها برداشته شده و یا تحریم‌ها اثری ندارد به‌هرحال همچنان شرایط تحریمی وجود دارد و اثرات خود را می‌گذارد اما در بازاری که مصرف‌کنندگان نیازهای خود را به‌سختی تامین می‌کننند فرصت فروش بیشتر نفت برای ایران فراهم شده است.
 
به گفته خطیبی مجموع شرایط بیانگر این است که موقعیت برای ایران در حال بهبود است، کشورهای زیادی ظرفیت مازاد ندارند و کشورهایی که ظرفیت مازاد دارند بسیار محدود هستند که مهم‌ترین آن ها ایران است و این موضوع از کسی پوشیده نیست و باتوجه به اینکه تحریم‌های اعمال شده تنها از سوی آمریکا بودهو اروپا نقشی در این مساله نداشته است شرایط خوبی برای ایران وجود دارد.
 
وی اظهار کرد: در این بازار عرضه به شدت در تنگنا قرار گرفته و در این شرایط کشوری مانند ایران می تواند از این فرصت استفاده کند و نفت بیشتری را به فروش برساند.

لینک کوتاه
ایران وصول درآمدهای نفتی

اخبار مرتبط

نظرات شما