افزایش همکاری‌های ایران و ونزوئلا هدفی است که از مدت‌ها قبل دنبال می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، امروز نیز بلومبرگ گزارش داد که وزیر نفت ایران از روز شنبه در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا حضور دارد. خبری که به دلیل سکوت وزارت نفت ایران و نهادهای ونزوئلایی تا حدودی حاشیه‌ساز هم شد.
 
با این حال آن‌طور که برخی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز اطلاع داده‌اند، سرمایه گذاری در پالایشگاه‌های از کارافتاده ونزوئلا و پالایش فراسرزمینی اصلی‌ترین هدفی است که جواد اوجی، وزیر نفت در سفر خود آن را دنبال می‌کند.
 
حدود دو ماه پیش بود که نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در اتفاقی کم‌سابقه با مقامات ارشد آمریکا دیدار کرد. به نظر می‌رسد ایالات متحده پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و بروز بحران نفت قصد دارد مدیریت این بازار را در اختیار بگیرد. از این رو بخشی از این مذاکرات که در کاراکاس شکل گرفت مربوط به عرضه بیشتر نفت به بازار از سوی ونزوئلا بود.
 
از سوی دیگر، روابط ونزوئلا با آمریکا شرایطی مشابه ایران دارد. طوری‌که هر دوی این کشورها سال‌هاست تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. اما منابع نفتی ایران و ونزوئلا در شرایط بحران نفتی آمریکا را ناچار به نرمش و عقب‌نشینی نسبی کرد.
 
هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: سفر وزیر نفت به کاراکاس بیشتر به مسئله ورود ایران به پالایشگاه‌های ونزوئلا مربوط می‌شود. مدت‌هاست که ایران روی پالایشگاه‌های این کشور کار می‌کند تا بتواند ظرفیت پالایشی ونزوئلا را افزایش دهد. اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان نفت را در خارج از کشور پالایش کرد. بدین صورت فرآورده‌هایی به دست می‌آید که قابلیت فروش و #صادرات بالایی دارند و به ارزآوری کشور کمک شایانی می‌کنند.
 
 
 
 

لینک کوتاه
برکت جنگ روسیه اوکراین ایران آمریکا نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما