مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور اعلام‌کرد: با سپری شدن 157 روز از سال آبی 1401-1400 (ابتدای پاییز تا هفتم اسفندماه)، مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود 22.1 میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر 20 درصد کاهش است، لذا مدیریت مصرف ضروری است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت نیرو، «فیروز قاسم‌زاده» افزود: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 12.14 میلیارد مترمکعب رسیده است که کاهشی معادل 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد. بخشی از بارش‌ها که به صورت برف در ارتفاعات بوده است، بعد از ذوب برف در ماه‌های آتی باعث رشد ورودی‌ها خواهد شد.
 
وی افزود: میزان پُرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سدهای استان خوزستان در شرایط فعلی به ترتیب حدود 10 درصد، 16 درصد، 39 درصد و 49 درصد بوده و با توجه به بارش‌های مناسب جنوب کشور در سال جاری، سدهای استان هرمزگان تقریبا در شرایط پرشدگی کامل قرار دارند.
 
قاسم زاده خاطرنشان‌کرد: رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف تا زمان تغذیه مناسب مخازن سدها امری ضروری است.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وضعیت بارش‌های کشور در پاییز چندان مطلوب نبود و میزان بارش‌ها در این فصل بیانگر آن است که پاییز سال جاری آن‌چنان‌که پیشتر سازمان هواشناسی اعلام کرده بود، یکی از خشک‌ترین فصل‌های نیم قرن اخیر بود.
اما وضعیت در زمستان امسال کمی بهتر شده است و بارش‌های به نسبت خوبی در کشور داشته ایم.
 
تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نشان می‌دهد برای هفته جاری، بارش‌ برای مناطق محدوده رشته کوه‌های زاگـرس، غـرب و نـوار شـمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.
 
همچنین با توجه به چشم انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌ها در مناطق واقع در غرب، نوار شمالی، جنوب غرب، مرکز و محـدوده رشـته کوه های زاگـرس مورد انتظار است.

لینک کوتاه
کاهش ۲۰ درصدی ذخایر سدهای کشور ضرورت صرفه جویی

اخبار مرتبط

نظرات شما