رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران با تاکید بر این که صادرات حلقه مفقوده توسعه اقتصادی است گفت: امروز گسترش صادرات غیرنفتی تنها راه نجات اقتصاد ایران است.

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران روز سه شنبه در گفتگو با نسیم اقتصاد گفت: صادرات حلقه مفقوده توسعه اقتصادی ایران است و امروز گسترش صادرات غیر نفتی تنها راه نجات اقتصاد ایران است، اقتصادی که دهها سال درگیر دولت زدگی و تحریم های داخلی و خارجی ، خام فروشی نفت و غیره بوده است.
وی ادامه داد: تکرار دایمی تجربه های شکست خورده از سوی مدیران در دوره های مختلف و تصمیمات لحظه ای و آنی باعث ضربه زدن به اقتصاد کشور است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران یادآور شد: در حالی به قرن جدید نزدیک می شویم که مرور عملکرد اقتصاد دولتی و نفتی در یکصدسال گذشته نشان می دهد هیچگاه کشور به معنای واقعی دارای استراتژیک صادراتی نبوده است و هدف گذاری توسعه اقتصادی بر پایه صادرات گذاشته نشده است .
خوانساری گفت: در این میان هرگاه صادرات به معنای واقعی آن یعنی تولید صنعتی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی  و نه صادرات نفت و گاز و مواد معدنی مورد توجه قرار گرفته است کشور با جهت و رشد اقتصادی چشمگیری روبرو بوده است که  نمونه آن را در دوره اصلاحات و پیش از انقلاب در دهه چهل تجربه کرده‌ایم.
وی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته توجه به صادرات و تجلیل از صادرکنندگان تنها بر روی تقویم که روز صادرات ملی بوده بسنده شده است و برگزاری مراسمات  قدردانی از صادرکننده نمونه ملی و استانی محدود به حضور بعضی از مقامات تبدیل شده است این در حالی است که گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات و چالش‌ها و اصلاح و تغییر مسیرها و رویه‌های غلط وجود ندارد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران ادامه داد: نگاه به کارنامه صادراتی کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد ما نتوانستیم از تحولات پیش آمده بهره مند شویم. فشار تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی اگر چه چالش های جدید ایجاد کرده اما در این بین افزایش قیمت دلار می‌توانست به فرصت طلایی برای افزایش درآمدهای کشور از محل توسعه صادرات غیر نفتی تبدیل شودکه متاسفانه بهره‌برداری مناسبی از این ظرفیت بوجود آمده نشد و حتی به دلیل سنگ اندازی های فراوان شاهد سیرنزولی صادرات بوده ایم.
وی با بیان این که  در حالی که کشور بیش از هر زمان دیگر نیاز به درآمد ارزی دارد گفت:  صادرکنندگان ایرانی علاوه بر تلاش برای حضور در بازارهای جهانی با توجه به تحریم ها باید از موانع داخلی که از سوی نهادهای مختلف همچون بانک مرکزی و گمرک و غیره ایجاد می‌شود عبور کنند وگاهی شاهدین صادرکنندگان علاوه بر طی کردن مسیر پر پیچ و خم  صادرات با انواع و اقسام پرونده‌ها هم روبرو می شوند که خروجی این اتفاق سرخوردگی صادرکنندگان شناسنامه دار کشور است.
وی گفت: در روزگار سخت اقتصادی، دولت و سیاست گذاران کشور باید به این مهم توجه داشته باشند که صادرکنندگان واقعی با هنرمندی وارد میدان شده‌اند بنابراین لازم است با گسترش دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای رفع تحریم ها، تقویت رایزنی بازرگانی، برداشتن موانع داخلی از پیش روی صادرات و پایان دادن به تصمیم گیری‌های لحظه ای، صدور بخشنامه های متعدد و متناقض که فایده ای در صادرات ندارد از صادرکنندگان حمایت کنند.
خوانساری افزود: در آستانه ورود به قرن جدید با بازنگری در تحولات اقتصادی در دههای پیشین از گذشته درس بگیریم و جهش صادرات غیرنفتی به مهمترین دغدغه و هدف گذاری برای رسیدن به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور تبدیل شود. برنامه ریزی ها و استراتژی‌های کوتاه و میان و بلند مدت بلند پایه گذاری و هدف‌گذاری شود تا اقتصاد ایران در مسیر درست توسعه و تولید ارزش افزوده گام بردارد.

لینک کوتاه
تنها راه نجات اقتصاد ایران صادرات غیر نفتی

اخبار مرتبط

نظرات شما