یک کارشناس انرژی با اشاره به نقش ایران در بازار جهانی نفت، گفت: توانایی کشور در خنثی‌سازی تحریم‌ها و دستیابی به رکوردشکنی صادرات نفت طی 6 سال گذشته نمونه قابل توجهی از دیپلماسی موفق و هوشمندانه انرژی دولت سیزدهم در جهت غلبه بر چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها در بازار جهانی انرژی است.

به گزارش نسیم اقتصاد، فرشاد جامع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا. با اشاره به شکستن سقف صادرات نفت خام و جذب سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته توسط صنعت نفت و گاز کشور، اظهار داشت: توانایی ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها و دستیابی به رکوردشکنی فروش نفت در 6 سال گذشته نمونه قابل توجهی از دیپلماسی موفق انرژی ایران در جهت غلبه بر چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها در بازار جهانی انرژی است.
 
وی افزود: علی‌رغم اینکه ایران با تحریم‌های اقتصادی قابل توجهی مواجه است، توانست صادرات نفت خود را افزایش دهد و درآمد ارزی قابل توجهی به دست آورد؛ طبق اعلام گمرک ایران به درآمد سالانه 36 میلیارد دلاری در سال 1402 رسیده است.
 
این کارشناس انرژی گفت: این موفقیت را می‌توان ناشی از اجرای سیاست‌های جدید و هوشمندانه دولت سیزدهم و وزارت نفت دانست که کشور را قادر ساخته تا نفت خود را به طور مؤثر بازاریابی کند و پتانسیل درآمدی خود را به حداکثر برساند.
 
ایران جایگاه قوی خود را در بازار جهانی نفت حفظ کرد
 
جامع با اشاره به برنامه‌ریزی استراتژیک و هوشمندی دیپلماسی کشور در زمینه بازارسازی در حوزه بازارهای در دسترس کشور، ادامه داد: ایران با تنوع بخشیدن به استراتژی‌های تجاری خود و انطباق با پویایی بازار در حال تغییر، توانست جایگاه قوی خود را در بازار جهانی نفت حفظ کند و معاملات سودآوری را با خریداران بین‌المللی تضمین کند. این موفقیت نشان از برنامه‌ریزی استراتژیک، هوشمندی دیپلماسی کشور و در نهایت تمرکز بر سیاست‌های جدید در تعامل فعال با شرکای جهانی ایران در حوزه بازارهای در دسترس در پیشبرد رشد صادرات و به حداکثر رساندن بازده اقتصادی، دارد.
 
وی بیان کرد: علاوه بر گسترش چشمگیر فروش نفت، ایران در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز نیز گام‌های مهمی برداشته و طی سال گذشته به عنوان یک مقصد کلیدی برای سرمایه‌گذاران خارجی مطرح شده است.
 
این کارشناس انرژی تاکید کرد: سال گذشته‌ صنعت نفت و گاز بالاترین سطح سرمایه‌گذاری را جذب کرد. این روند نشانه روشنی از اعتماد و علاقه فزاینده سهامداران بین‌المللی به بازار انرژی ایران است که ناشی از تعهد دولت به ترویج سرمایه گذاری، پذیرش فناوری های مدرن و ایجاد فضای کسب و کار مساعد است.
 
ایران خود را به عنوان یک بازیگر پیشرو در بازار جهانی انرژی نشان داد
 
جامع با اشاره جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران، گفت: رکوردشکنی سالانه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران که به 5.5 میلیارد دلار رسیده که نمونه‌ای از شتاب مثبت و پتانسیل رشد صنعت نفت و گاز کشور است. ایران با تعامل فعال با سرمایه‌گذاران خارجی، اتخاذ سیاست‌های شفاف و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب، توانست از منابع عظیم انرژی خود بهره برده و خود را به عنوان یک بازیگر پیشرو در بازار جهانی انرژی قرار دهد.
 
وی گفت: این هجوم سرمایه‌های خارجی نه‌تنها به توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز ایران کمک کرد، بلکه راه‌های جدیدی را برای گسترش بازار و نوآوری در صنعت باز می‌کند.
 
فعالیت 700 شرکت دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز

 
این کارشناس انرژی بیان کرد: ایران با تکیه بر توان داخلی و شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت و گاز که امروز به بیش از 700 شرکت فعال در این حوزه رسیدند، با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های روز و ارتقای قابلیت‌های تولید خود، نه‌تنها مزیت رقابتی خود را در بازار جهانی انرژی تقویت کرده، بلکه مسیر جذب سرمایه گذار خارجی را نیز هموار می‌کند.
 
جامع تصریح کرد: این رویکرد آینده‌نگر نه‌تنها باعث رشد و نوآوری صنعت نفت می‌شود، بلکه ایران را به عنوان یک بازیگر استراتژیک در چشم‌انداز انرژی جهانی قرار می‌دهد.
 
وی ادامه داد: با نگاهی به آینده، چشم انداز بازار انرژی ایران با ادامه حرکت در صادرات و فروش نفت و جریان سرمایه‌گذاری خارجی همچنان روشن است. از آن‌جایی که این کشور همچنان به نشان دادن انعطاف پذیری، رقابت‌پذیری و تعهد خود به توسعه انرژی پایدار ادامه می‌دهد، آینده امیدوارکننده‌ای برای بخش نفت و گاز ایران به نظر می‌رسد.
 
این کارشناس گفت: ایران با تکیه بر موفقیت‌های اخیر، بهره‌گیری از قابلیت‌های فناوری‌اش و ایجاد مشارکت قوی با سرمایه‌گذاران بین‌المللی، موقعیت خوبی برای حفظ رهبری خود در بازار جهانی انرژی و ایجاد رشد اقتصادی پایدار برای سال‌های آینده دارد.

لینک کوتاه
صادرات نفت دولت سیزدهم بازار انرژی ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما