معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأمین آب را یکی از مشکلات جدی واحدهای صنعتی کشور عنوان کرد و گفت: استفاده از پساب فاضلاب مهمترین راهکار در این زمینه است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شاتا، علی رسولیان در جریان بازدید از شهرک صنعتی کاشمر که با همراهی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انجام شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: با این حال واحدهای صنعتی حداکثر صرفه جویی را در آب مصرفی خود اعمال می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: مهمترین مسئولیت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تأمین زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی در بخش‌های مختلف آب، برق، گاز و زمین است که در این زمینه برنامه‌های منسجمی تنظیم شده که بخشی از تحقق این برنامه‌ها به نحوه همکاری دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان مربوط می‌شود.
 
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: بازچرخانی پساب شهرک‌های صنعتی یکی از روش‌های مؤثر برای تأمین آب مورد نیاز واحدهای تولیدی است که می‌توان دست‌کم سه هزار لیتر آب از این محل تأمین کرد و دوباره در بخش تولید مورد استفاده قرار داد که اجرای این مهم در قالب ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب صورت می‌گیرد.
 
رسولیان همچنین با اشاره به بازدید از پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی کاشمر، اظهار امیدواری کرد این تصفیه خانه سال آینده به بهره برداری برسد.
 
وی به استفاده از آب به‌دست آمده از محل صرفه جویی بخش کشاورزی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید کمک کند با حفظ تولید این بخش، بتوان سهم آب صنعت را افزایش داد و اشتغال این بخش را نیز حفظ کرد.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد از محل بازچرخانی پساب صنعتی و صرفه جویی آب کشاورزی بتوان به تعادل بخشی تأمین آب در شهرک‌های صنعتی دست یافت.
 
رسولیان به تأمین برق شهرک‌های صنعتی کشور نیز اشاره و بیان کرد: با این‌که قانون وزارت نیرو را موظف کرده است برق ورودی شهرک‌های صنعتی را تأمین نماید، اما برای حمایت از بخش تولید، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مشارکت 30 درصدی در ایجاد پست‌های برق و شبکه انتقال آن را تقبل کرده است.
 
وی اظهار داشت: آمادگی خود را برای مشارکت در تأمین بخشی از برق مورد نیاز شهرک صنعتی کاشمر نیز اعلام کرده‌ایم که امیدواریم در این زمینه با وزارت نیرو به تفاهم رسیده و بتوانیم ظرفیت سالانه تولید برق برای شهرک‌های صنعتی را تا دو برابر افزایش دهیم.
 
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: با این حال راهکارهایی از جمله توسعه برق از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی به‌ویژه برای شهرک‌های صنعتی که مشکلات آب و زیست محیطی دارند، در دستور کار قرار گرفته است.
 
رسولیان اضافه کرد: زمین رایگان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای نصب نیروگاه CHP و مولدهای مقیاس کوچک نیز درحال واگذاری است تا کمبودی در تأمین برق شهرک‌ها وجود نداشته باشد.
 
وی شهرک صنعتی کاشمر را یکی از شهرک‌های تقاضا محور عنوان کرد و ادامه داد: طرح توسعه 100 هکتاری این شهرک آغاز شده و هیچ مشکلی در تأمین منابع مالی برای اجرای آن وجود ندارد.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: واحدهای صنعتی بسیار خوبی در زمینه تولید محصولات لبنی، آشامیدنی و داروهای گیاهی در این شهرک فعال است که صادرات محور بوده و حجم گسترده و متنوعی از کالاها را تولید می‌کنند.
 
طرح اقتصادی کردن چهره سفارتخانه‌های ایران در مجلس پیگیری می‌شود
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدید گفت: قوه مقننه به دنبال تثبیت طرح استقرار دیپلماسی اقتصادی توسط دولت است تا چهره سفارتخانه‌های ایران اقتصادی شود و تحقق این مهم به نفع منافع ملی و امنیت کشور است و دیگر آمریکا قادر به تحریم ایران نیست.
 
عزت الله اکبری تالارپشتی افزود: کشور ایران عضو سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است و باید به‌عنوان یک کشور انقلابی سهم خود را از این بخش به‌دست آورد. در این راستا از سال گذشته یک طرح دوفوریتی از سوی کمیسیون صنایع و معادن درخصوص استقرار دیپلماسی اقتصادی توسط دولت تدوین شده است.
 
وی اضافه کرد: بر اساس طرح استقرار دیپلماسی اقتصادی توسط دولت، باید چهره سفارتخانه‌های ایران در دنیا تغییر یابد، چرا که هم اینک سفارتخانه‌های کشورمان هیچ خروجی مفیدی ندارند و از چهره اقتصادی برخوردار نیستند که این بدترین حالت برای کشورمان است؛ درحالی که سفرای دیگر کشورها در ایران هر روز در یکی از مناطق کشورمان حضور می‌یابند و ظرفیت‌ها و استعدادهای آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ما هم اینک 120 سفارتخانه و 20 نمایندگی وزارت امور خارجه در کشورهای دیگر دارد که هرکدام از این سفارتخانه‌ها اگر بتوانند یک سرمایه گذار جذب کنند، وضعیت اقتصادی کشور بهتر می‌شود.
 
اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: در طرح استقرار دیپلماسی اقتصادی باید چهره سفیران، اقتصادی شود که در صورت تحقق این مهم اقتصاد کشورمان رشد کرده و شاهد حضور محصولات ایرانی در کشورهای دیگر خواهیم بود.
 
وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی دنبال این است که این طرح را هرچه سریع تر به تثبیت برساند و چهره سفارتخانه‌های ما را اقتصادی کند که هم به نفع منافع ملی و هم به نفع امنیت ملی ماست و اگر چهره سفارتخانه‌ها اقتصادی شود و ایران با همه کشورها کار کند، آمریکا دیگر قادر نیست ما را تحریم کند.
 
شهرک صنعتی کاشمر دارای 147 هکتار وسعت است که مساحت فاز صنعتی آن 93 هکتار و فاز عملیاتی آن 147.4 هکتار است.
 
این شهرک صنعتی از سال 1376 فعال و 42 پروانه بهره‌برداری در آن صادر شده‌ است و واحدهای فعال آن هم‌اکنون با به‌کارگیری بیش از یک هزار نفر با 30 تا 80 درصد ظرفیت، تولید می‌کنند.
 
یک واحد گیاهان دارویی، چهار کارخانه قند با ظرفیت روزانه 150 تن و دو کارخانه فرآورده‌های لبنی از مهم‌ترین واحدهای فعال شهرک صنعتی کاشمر محسوب‌ می‌شوند.
 
کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

لینک کوتاه
رسولیان بازچرخانی پساب صنعتی صرفه جویی آب کشاورزی تأمین آب شهرک‌های صنعتی