آمار ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر کشور، از تولید بالغ بر 106 هزار تن از انواع تایر خودروها حکایت دارد که تولید این کالا در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 0.4 ‌درصدی به لحاظ وزنی و افت 1.5 درصدی به لحاظ تعدادی را ثبت کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بر اساس آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، در مجموع 106 هزار و 289 تن تایر خودرو تولید شده است که این وزن از تایرها معادل 9 میلیون و 810 هزار و 130 حلقه تایر است. بررسی آمار نشان می‌دهد که تولید تایر در مدت مذکور امسال نسبت به 105 هزار و 863 تن تولید شده معادل 9 میلیون و 957 هزار و 281 حلقه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 0.4 درصد افزایش و از منظر تعداد حلقه‌ها با 1.5 درصد کاهش تولید روبرو شده است.
 
طبق آمار در پنج ماه نخست سال جاری، بیشترین رشد تولید، مختص تولید تایر دوچرخه و موتور و تایرهای وانتی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر یک 19 درصد به لحاظ وزنی افزایش تولید داشته‌اند. همچنین بیشترین سهم از میزان کل تولید تایرها در پنج ماهه  امسال متعلق به تایر سواری‌هاست.
 
از میزان تولید تایرهای تولیدی در پنج ماهه امسال، 61 هزار و 292 تن، معادل هشت میلیون و 509 هزار و 685 حلقه متعلق به تایرهای سواری است که هم به لحاظ وزنی و هم تعدادی کاهش سه درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. 
 
از ابتدای سال 1400 تا پایان مردادماه، 11 هزار و شش تن تایر وانتی و 7353 تن تایر دوچرخه وموتور و در کشور تولید شده است که رشد 19 درصدی را نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته، را هر یک ثبت کرده‌اند. 
 
در مدت مذکور سال جاری همچنین با رشد هفت درصدی نسبت به مجموع پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 22 هزار و 753 تن تایر باری و اتوبوسی در داخل کشور تولید شده است. 
 
در مقابل اما تولید تایرهای کشاورزی سبک با افت 30 درصدی، تایرهای راه‌سازی و صنعتی با افت 16 درصدی و تایرهای سنگین با افت دو درصدی نسبت به پنج  ماهه ابتدایی سال 1399، به ترتیب 1561 تن تایر کشاورزی سبک، 2007 تن تایر راه‌سازی و صنعتی و 7670 تن تایر کشاورزی سنگین توسط تایرسازان داخلی تولید شده است. 
 
در نهایت نیز طبق آمار در مدت پنج ماهه امسال با افت پنج درصدی  3567 تن انواع تیوب تولید شده‌ است. 
 
این کاهش تولید تایر توسط تولیدکنندگان و انجمن تایر به سبب تولید مازاد نیاز بازار و نبود تقاضای متناسب با حجم تولید  که منجر به انباشت برخی سایز تایرها شده بود؛ پیش‌بینی شده بود. 
 
علاوه‌ بر این پس از مخالفت سازمان حمایت با درخواست تولیدکنندگان برای افزایش 15 درصدی قیمت انواع تایرها،  شنیده می‌شود که کارخانه‌های تولیدکننده به شیوه خود دست به کار شده تا با کمبود عرضه لاستیک در بازار باعث افزایش غیرمستقیم لاستیک شوند تا در نهایت دولتی‌ها به افزایش قیمت‌های رسمی رضایت دهند.

لینک کوتاه
تولید لاستیک خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما