رییس سازمان بورس از تامین مالی 680 میلیارد تومانی بورس خبر داد و گفت: انتظارات فعالین اقتصادی رفتار شاخص را شکل می دهند اگر انتظارات مثبت باشد، رشد شاخص را خواهیم داشت در مقابل اگر انتظارات منفی باشد، ریزش شاخص را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، شاخص بورس که تا یک میلیون و 50 هزار واحد هم ریزش کرده بود، چند وقتی است که در مدار صعود قرار گرفته است . در حالی شاخص در محدود یک میلیون و 250 هزار واحد در نوسان است که نگرانی ها نسبت به آینده بازار همچنان وجود دارد .  به نظر می رسد که  امیدواری ها نبست به احیای برجام ، اعتماد سرمایه گذاران بورس را تا حدودی بازگردانده است.
برخی فعالین بازار از حبابی بودن قیمت ها  و احتمال ریزش دوباره بازار می گویند . در این میان هستند فعالینی که از رشد بازار در میان مدت خبر می دهند و معتقدند که احتمال ریزش دوباره در کوتاه مدت وجود دارد . 
در این میان اما صحبت های رییس سازمان بورس هم شنیدنی است . وی که صعود و سقوط را جز جدا نشدنی بازار سرمایه می داند، به نسیم اقتصاد می‌گوید: سودآوری  بورس در مقایسه با سایر بازارها  در بازه های بلند مدت همواره بیشتر بوده است. وی که دخالت های دولت در رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران بورس  را بی تاثیر می داند، گفت : انتظارات فعالین و سرمایه گذاران در بورس جهت حرکت شاخص را مشخص می کند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی خبر داد و افزود:  در سال گذشته بیش از 680 میلیارد تومان تجهیز  و تامین مالی کل اقتصاد توسط بورس انجام شد. متن کامل گفتگوی نسیم اقتصاد با  رییس سازمان بورس را در ادامه می خوانید :
 
نرخ سود بین بانکی حدود 9 درصد بوده اما هفته های گذشته به حدود 18 درصد افزایش یافته است . این رشد چه تاثیری روی بازار سرمایه می گذارد؟

کنترل و کاهش نرخ بهره بین بانکی در بلند مدت تاثیر مثبتی روی بورس خواهد داشت و افزایش آن هم می تواند نتیجه عکس داشته باشد .
 
با وجود همه وعده هایی که داده شده ، همچنان عمده تامین مالی  در اقتصاد ایران توسط نظام پولی و مالی صورت می گیرد. حتی رشد شاخص و هجوم نقدینگی سرمایه گذاران به این بازار در سال گذشته هم نتوانست رفتار بورس در تامین مالی را تغییر دهد. بالاخره بازار سرمایه قرار است که کی به کمک نظام بانکی در این حوزه بیاید ؟
سهم بازار سرمایه از تامین مالی نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و این روند روبه رشد همچنان ادامه دارد .  در سال گذشته بیش از 680 میلیارد تومان تجهیز  و تامین مالی توسط بورس انجام شد. آمارهای موجود نشان می دهد که سهم بازار سرمایه از تامین مالی به 30 تا 35 درصد رسیده در حالیکه این سهم  در گذشته بین 4 تا 5 درصد بوده است . امیدوارم این سهم امسال بیشتر هم شود .
 
شاخص بورس در روزهای گذشته تقرییا مثبت بوده و شاهد رشد آن هر چند کم رمق هستیم . با  توجه به ریزش هایی که درسال گذشته شاهد بودیم، می توان رشد های اخیر را حبابی و ناشی از امیدواری ها نسبت به احیای برجام دانست؟.

از زمانی که شاخص حدود 300 هزار تا بود، حبابی بودن آن مطرح می شد. بنابر این این ادعای تازه ای  در بورس نیست . نباید فراموش کرد که حباب تعریف خودش را دارد و نمی توان هر رشدی را حباب دانست.  این ادعایی که در اینباره  مطرح می شود، اشتباه است.
انتظارات یکی از عوامل تاثیر گذار روی قیمت هاست. بازار سرمایه تجربه هایی  متعددی را داشته  و در دروه های مختلف  شاهد اصلاحات متعددی در بورس بودیم  هرچند که  شدتش به اندازه ریزش سال گذشته نبوده است . اما بعد مدتی رکودهای قبلی هم شکسته شده است. به عبارت دیگر در بلند مدت حضور در بازار سرمایه همواره سودآور  بوده است. بر اساس بررسی های صورت گرفته سودآوری  بورس در مقایسه با سایر بازارها  حتی بیشتر بوده است. بر همین اساس  سرمایه گذاران همواره می توانند به بورس به عنوان یک بازار قابل اتکا نگاه کنند .البته فعالین بازار با خرید و فروش های آگاهانه از متوسط سودآوری بالایی در که در این بازار وجود دارد، بهره بردای کنند. کسانی که دانش و آگاهی کافی دارند می توانند خودشان مستقیما خرید و فروش می کنند. البته  کسانی که فاقد دانش هستند باید از روش های غیر مستقیم مثل صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبد گردان در این بازار فعالیت داشته باشند تا دچار زیان نشود.
 
شما هم همانند وزیر اقتصاد مدام مطرح می کند که باید بلند به مدت به بازار سرمایه نگاه کرد. منظور از بلند مدت چیست ؟

اگر دوره های زمانی 10 ساله را در نظر بگیرید، خواهیم دید که بازدهی  بورس بالاتر و بیشتر از سایر بازارها بوده است. در دوره های زمانی 5 ساله هم همین وضعیت حاکم است. همیشه بورس بالاتر است . بلند مدت فکر کردن مهم ترین فاکتور حضور در بازار سرمایه و دست یافت به سود مناسب است .
 
دلیل اصلی ریزش بازار در سال گذشته چه عاملی بوده است ؟

انتظارات فعالین اقتصادی در این تاثیر گذار است. عوامل متعددی هم در افت شاخص نقش داشتند اما صعود و نزول خاصیت بازار سرمایه است و در دوره های قبلی هم  اتفاق می افتاده است . اما به دنبال اصلاح ساختارهای بازار سرمایه هستیم به گونه ای که از شدت نوسانات بازار کم شود .
 
رفتارهایی که این روزها در بازار سرمایه شاهد آن هستیم رفتار منطقی است یا اینکه رشد های اخیر دلایل غیر اقتصادی دیگری دارد؟

انتظارات فعالین اقتصاد و معامله گران وقتی به سمت بالا شکل گیرد، شاخص را به سمت بالا هدایت می کند. حالا اگر انتظارات به سمت پایین باشد، شاخص هم به این سمت حرکت خواهد کرد.  به عبارت دیگر انتظارات را وضعیت بازار را تعیین می کند. 
 
اما بسیاری از کارشناسان دولت را در شکل دهی انتظارات دخیل می دانند و مدعی اند که تبلیغات دولت موجب هجوم نقدینگی به بازار سرمایه در سال گذشته بودند؟
دعوت دولت برای حضور در بازار سرمایه امر مطلوبی است چراکه حضور مردم در بورس به بهبود وضعیت اقتصاد کمک می کند   . لوازم این کار باید فراهم شود. هرچه این لوازم بیشتر فراهم شود سرمایه گذاران آسیب کمتری را می بینند .
 
چقدر از مصوبات عالی شورای هماهنگی اقتصادی درباره بورس اجرایی شده است ؟

هنوز نتیجه مصوبات  به ما ابلاغ نشده و روال اداری آن در حال طی شدن است.

لینک کوتاه
بازار سرمایه تامین مالی انتظارات فعالین اقتصادی شاخص

اخبار مرتبط

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما