تولید لوازم خانگی در سال جاری به تبعیت از سال 99 همچنان بر مدار صعودی قرار دارد، به شکلی که شاهد رشد 41 درصدی در تولید ماشین لباسشویی و 30 درصدی در تولید یخچال بوده ایم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، طی سه سال گذشته مجموعه‌ای از اتفاقات از جمله خروج تولیدکنندگان کره‌ای از بازار لوازم خانگی ایران و افزایش نرخ ارز موجب شد تیراژ و کیفیت تولید و عمق ساخت داخل لوازم خانگی افزایش چشمگیری پیدا کند؛ به شکلی که سال گذشته نزدیک به 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شد که سهم لوازم خانگی بزرگ (یخچال، لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) 5 میلیون و 969 هزار دستگاه بوده است.
 
بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که روند شتابان افزایش تولید لوازم خانگی در داخل کشور همچون سال گذشته، طی سال جاری نیز ادامه یافته به طوری که بر اساس آمار تجمیعی، تولید انواع لوازم خانگی در 2 ماهه امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
 
رشد 29.6 درصدی تولید یخچال و فریزر
 
بر همین مبنا، طی 2 ماهه سال جاری 215 هزار و 800 دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در 2 ماه سال گذشته 279 هزار و 600 دستگاه از این محصول تولید شده بود.
 
بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در 2 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 29.6 درصدی یافته است.
 
رشد 40.9 درصدی تولید ماشین لباسشویی
 
همچنین در 2 ماه امسال 179 هزار و 600 دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل 127 هزار و 500 دستگاه تولید شده بود.
 
بنابراین تولید ماشین لباسشویی در 2 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 40.9 درصدی یافته است.
 
رشد 25 درصدی تولید تلویزیون
 
در 2 ماه امسال 149 هزار و 600 دستگاه انواع تلویزیون توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است که در مدت مشابه پارسال 119 هزار و 700 دستگاه تولید شده بود.
 
بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در 2 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 25 درصدی داشته است.
 
رشد 6.3 درصدی تولید کولر آبی
 
همچنین در 2 ماه امسال 368 هزار و 100 دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 346 هزار و 200 دستگاه بوده است و از رشد 6.3 درصدی تولید این وسیله سرمایشی حکایت دارد.
 
ورود مشروط سرمایه گذاران خارجی
 
به گزارش مهر، در این بین یک نکته قابل توجهی وجود دارد و آن اینکه مذاکرات وین در جریان است و برخی معتقدند ممکن است با برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها، زمینه برای بازگشت شرکت‌هایی همچون سامسونگ، ال جی به کشور فراهم شود؛ شرکت‌هایی که در سال 97 به تبعیت از تحریم‌های آمریکا از کشور خارج شده‌اند.
 
اما فعالان حوزه لوازم خانگی تاکید دارند که ورود سرمایه گذاری خارجی نباید همچون سنوات گذشته باشد بلکه باید با طرح‌ریزی های جدیدی همچون الزام به ورود تکنولوژی و استفاده از نیروهای ایرانی، فرایند ورود سرمایه گذار را به شکل دیگری طراحی کنیم تا این سرمایه گذاری منجر به از دست رفتن سهم بازار تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته طی سه سال اخیر نشود.
 
در همین رابطه حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: از ورود سرمایه گذار خارجی مشروط به انتقال تکنولوژی و فناوری به روز به کشور و استفاده از نیروهای داخلی استقبال می‌کنیم. ورود سرمایه گذار خارجی باید منجر به جلوگیری از خروج ارز و یا منتج به ارزآوری شود.
 
وی با بیان اینکه متأسفانه جذب سرمایه گذار در کشور جنبه مالی دارد و به موضوع تکنولوژی توجهی نمی‌شود، معتقد است: به دلیل عدم صیانت از سرمایه گذاری‌های قبلی در حال حاضر خالص سرمایه گذاری در کشور منفی شده است.
 
غزنوی تاکید دارد: استراتژی درست این است که به جای واردات محصولات کامل یک برند بین‌المللی، سرمایه گذار خارجی به بخش قطعه سازی وارد شود. در این صورت هم موجب انتقال دانش فنی می‌شوند و هم به دلیل کاهش وابستگی صنعتی کشور، ریسک تحریم کاهش می‌یابد. همچنین نیروهای فنی و مهندسی ایرانی نیز در صنایع به کار گرفته می‌شوند؛ از سوی دیگر صادرات قطعه راحت تر از صادرات محصول کامل است.

لینک کوتاه
تولید لوازم خانگی مدار صعود سرمایه گذار خارجی

اخبار مرتبط

نظرات شما