بررسی ها نشان می دهد که تولیدکنندگان لوازم خانگی همچون سال گذشته، برنامه افزایش تولید را در دستور کار قرار داده اند و روند شتابان تولید لوازم خانگی در ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، صنعت لوازم خانگی ایران طی ادوار گذشته نقش چندانی در بازار داخلی نداشت، به شکلی که سالانه میانگین 7 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید می‌شد و سهم عمده بازار در اختیار برندهای خارجی بود؛ به عنوان نمونه می‌توان به اواسط به دهه 90 اشاره کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته در سالهای 95 و 96 تا 60 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود و 40 درصد به تولید داخل اختصاص داشت که این محصولات نیز از عمق ساخت داخل بسیار پایینی برخوردار بودند.
 
اما طی سه سال گذشته مجموعه‌ای از اتفاقات موجب شده تیراژ و کیفیت تولید و عمق ساخت داخل لوازم خانگی افزایش چشمگیری پیدا کند که از جمله مهمترین این عوامل می‌توان به خروج تولیدکنندگان کره‌ای از بازار لوازم خانگی ایران و افزایش نرخ ارز اشاره کرد؛ این عوامل موجب شد تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی مجال پیدا کنند تا با افزایش تولید داخلی، ضمن اشتغال‌زایی، سهم خود را از بازار داخلی نیز افزایش دهند.
 
آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر این صنعت 300 هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم دارد و 500 بنگاه فعال در حوزه صنعت لوازم خانگی فعال هستند.
 
در سال 99 در اقلام اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم

 
در همین رابطه کیوان گردان مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: تا حدود پنج سال پیش بخش زیادی از نیاز بازار با واردات کالاهای کامل خارجی تأمین می‌شد، اما امروز شاهد عرض اندام تولیدات داخلی در بازار هستیم؛ به عنوان مثال در حالی که سال گذشته برای تولید 12 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما توانستیم 14 میلیون دستگاه تولید کنیم که بیانگر افزایش 71 درصدی نسبت به سال 98 بود.
 
وی با بیان اینکه در سال 99 در اقلام اصلی لوازم خانگی خودکفا شدیم، افزود: برای امسال نیز افزایش تولید نسبت به سال 99 را در نظر گرفتیم تا وضعیت حضورمان در بازارهای صادراتی را نیز بهبود ببخشیم که در این زمینه در حال بررسی بازارهای هدف هستیم.
 
گردان گفت: از سویی دیگر به دنبال راه‌اندازی شرکت‌های مختلف برای ایجاد رقابت سالم درون‌بنگاهی هستیم تا از این طریق رقابت بیشتری را بین بنگاه‌ها در بازار ایجاد کنیم چراکه با افزایش رقابت پذیری، کیفیت محصولات بالاتر می‌رود. وقتی سهم بازار محدود است و همه در آن بازار با هم رقابت می‌کنند، این موضوع صد در صد به پایین آمدن قیمت تمام شده منجر می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، بررسی آمارهای وزارت صمت از وضعیت تولیدات صنعتی طی سال جاری نشان می‌دهد که تولیدکنندگان همچون سال گذشته، برنامه افزایش تولید را در دستور کار قرار داده اند و روند شتابان افزایش تولید لوازم خانگی در داخل کشور در ماه نخست امسال نیز ادامه یافته است به طوری که بر اساس آمار تجمیعی، تولید انواع لوازم خانگی در فروردین امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
 
رشد 115.2 درصدی تولید یخچال و فریزر
 
بر همین مبنا، طی فروردین سال جاری 102 هزار و 400 دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در فروردین ماه سال گذشته 47 هزار و 600 دستگاه از این محصول تولید شده بود.
 
بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل رشد 115.2 درصدی یافته است.
 
رشد 68.9 درصدی تولید ماشین لباسشویی
 
همچنین در فروردین ماه امسال 68 هزار و 700 دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل 40 هزار و 700 دستگاه تولید شده بود.
 
بنابراین تولید ماشین لباسشویی در ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 68.9 درصدی یافته است.
 
تولید 64.7 درصدی کولر آبی
 
همچنین در فروردین ماه امسال 111 هزار و 800 دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 67 هزار و 900 دستگاه بوده است.
 
بدین ترتیب تولید انواع تلویزیون در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 64.7 درصدی داشته است.
 
طبق اعلام گردان، سال گذشته 200 میلیون دلار لوازم خانگی صادر شده و پیش‌بینی امسال صادرات 600 میلیون دلاری لوازم خانگی است.

لینک کوتاه
روند شتابان تولید لوازم خانگی تولید یخچال

اخبار مرتبط

نظرات شما