در پی پیشرفت مذاکرات وین بین ایران و کشورهای 1+4 و اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان هوانوردی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایرلاینها، شرکتهای هواپیمایی منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریمها هستند تا بتوانند هواپیماهای نو خریداری کرده و ناوگان خود را نوسازی کنند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در پی از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای 1+4 در وین برای احیای برجام و پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ایرلاین ها مکلف به نوسازی ناوگان هستند و آماده ایم نسبت به تهیه تسهیلات صندوق توسعه ملی برای کمک به نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی اقدام کنیم.
وی خاطر نشان کرد: تحریم ها باعث شده بود شرکت های سازنده مواردی چون قطعات را از ایرلاین های ایرانی دریغ کنند و تهیه هواپیما نیز بسیار دشوار شده بود اما امروز با توجه به تغییراتی که در حال رخ دادن است و شرایط جدیدی که حاصل می شود همه شرکت های هواپیمایی کشور مکلف هستند از این فرصت استفاده کرده و ضمن رفع مشکلات کنونی نسبت به تهیه هواپیما و توسعه ناوگان خود اقدام کنند.
در این راستا، مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی - در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نوسازی ناوگان هوانوردی بسته به نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها است و همه شرکت های هواپیمایی مترصد این هستند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.
وی افزود: در حال حاضر 150 فروند هواپیما در کشور داریم که نیاز به تعمیر و بهسازی دارند و بعضی از آن ها باید از رده خارج شوند و براساس مطالعاتی که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده کشور به 550 فروند هواپیما نیاز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه امیرکبیر این نیاز را 360 فروند اعلام کرده است که امیدواریم در هر صورت مذاکرات وین به نتیجه برسد و شرکت های هواپیمایی بتوانند نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با تجربه ای که از برجام گذشته و قرارداد خرید هواپیما داریم در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بتوانیم با برنامه ریزی و تدبیر مناسب هواپیماهای خوبی بخریم و از این طریق ناوگان هوانوردی خودمان را نوسازی و بهسازی کنیم.
اسعدی سامانی گفت: گرچه ساخت و تولید هواپیما در دنیا براساس سفارش انجام می شود و ممکن است ایران پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در نوبت کارخانه های بزرگ ساخت هواپیماهای مسافری قرار گرفته و چندین سال خرید و واردات آن ها طول بکشد اما می توانیم در مقطع فعلی و برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه از هواپیماهای دست دوم و با سن پایین خریداری کنیم چرا که هم اکنون سن ناوگان ما بالاست و برخی از هواپیماهای مسافری کشور باید از رده خارج شوند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن دعوت دولت کویت به میز مذاکرات فنی و کارشناشی برای حل مسئله... 25 اردیبهشت 1403
رئیس اداره کنترل بیماریهای منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بروز... 5 اردیبهشت 1403
معاون اول رئیسجمهوری گفت: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخشهای صنعتی، انرژی،... 16 اسفند 1402
در روز دوم رویداد بینالمللی ایران پتروکم قرارداد ساخت مبدل حلزونی پتروشیمی اروند،... 27 بهمن 1402
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در ترکیه منابع ارزی خوبی داریم، از توافق با مقامات... 5 بهمن 1402
وزیر کشاورزی کوبا و هیات همراه با وزیر جهاد کشاورزی دیدار و پیرامون همکاری دوجانبه... 13 آذر 1402
کارشناس حوزه انرژی گفت: تعلیق 6 ماهه تحریم نفتی ونزوئلا ثمره اجرای راهبرد بیاثر کردن... 29 مهر 1402
محورهای همکاری در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند میان ژاپن و ایران طی دیدار مشترکی در... 24 مهر 1402
نظرات شما