یک کارشناس خودرو گفت:اعلام تغییر روش قیمت گذاری 17 خودرو از سوی رییس شورای رقابت، بیشاز آنکه امیدبخش یا راهگشا باشد به ابهامات حول وضعیت خودروسازی دامن زده است و همچنین موجب تحریک بازار و افزایش قیمت خودرو در هفته گذشته شده است.
آرش رازانی در گفتگو با خبرنگار
نسیم اقتصاد با بیان مطلب بالا گفت: اگر به جزییات طرح توجه کنیم،متوجه خواهیم شد که این تغییر روش قیمتگذاری عملا متوجه خودروهایی است که با توجه به بالا بودن میانگین قیمت و پایینتر بودن نسبی میزان قطعات داخلی مورد استفاده، عملا سهم بزرگی از سبد تولید خودروسازان را به خود اختصاص نمیدهند.
وی در تشریح نقص های این روش به تعهد گرفته شده از خودروسازان در ازای تغییر روش قیمت گذاری اشاره کرد و افزود: طبق این تعهد، «مطابق برنامهریزی خودروسازان 55 درصد ظرفیت تولید به خودروهای اقتصادی و تیراژ بالا که قیمت پایینتری دارند، اختصاص داده می شود که از دستورالعمل گذشته شورای رقابت یعنی«سقف قیمتی» تبعیت میکنند و خودروهای جدید و ویژهتر که 45 درصد تیراژ را تشکیل میدهند، از دستورالعمل جدید تبعیت خواهند کرد.»
رازانی تصریح کرد: توافق مذکور بناست به افزایش پنجاه درصدی تولید خودرو منجر شود اما دقیقاً معلوم نیست چه ارتباطی به تغییر روش قیمت گذاری خودروهای گرانقیمت و کم تیراژ دارد.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه با گذشت سه چهارم از سال جاری تنها حدود پنجاه درصد از تعهد تولید خودروسازان انجام شده است ، گفت: با این شرایط امکان رسیدن به تولید یک میلیون و سیصد هزار خودرو در سال جاری امری بعید است.
وی در طرح این سوال که چه ارتباطی میان افزایش پنجاه درصدی تولید و تغییر روش قیمت گذاری و گران شدن خودروهای پرتیراژ وجود دارد ؟ اظهار کرد: اگر هدف تقویت مالی خودروسازان و تزریق پول بیشتر به بدنهی زیانده و کم بازده خودروسازی است، چرا از راههای دیگری غیر از فشار روی بازار اقدام به تامین منابع نمیشود؟
وی با تاکید بر شرایط بسیار ناپایدار بازار خودرو، گفت: صرف اعلام توافق روی کاغذ تنها منجر به گران شدن همهی انواع خودرو در بازار می شود و افزود: حتی اگر برای چنین تصمیم پرابهامی بتوان تاثیر مفیدی متصور بود، شوک ناشی از اعلام آن به تنهایی قادر به بیاثر کردن آن اثر مثبت احتمالی است.
رازانی بیماری ریشهای خودروسازی کشور را بهرهوری پایین و پرهزینه بودن آن عنوان کرد و افزود: این بیماری با چنین تمهیداتی قابل درمان و حتی قابل کنترل نیست.
وی در پایان یاداور شد: تغییرات متعدد روش قیمتگذاری و فروش در سالهای اخیر نه کمکی به افزایش تولید و کاهش التهاب بازار از طریق افزایش عرضه خودرو کردهاند و نه کنترل قیمتها از راههای مالی و تاثیر بر سازوکارهای بازار خرید و فروش برای نهادهای مسئول ممکن بوده است.تصمیم اخیر شورای رقابت نیز در چارچوب همین سلسله تصمیمها ارزیابی میگردد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
در فصل بهار امسال، بالغ بر 6926 دستگاه خودرو سواری به ارزش 137 میلیون دلار وارد کشور شده است. 3 تیر 1403
کارشناس بازار سرمایه در خصوص سبدهای سرمایهگذاری در بازار بورس گفت: نباید تمام... 2 تیر 1403
نرخ گوشت قرمز دولتی در فروشگاههای زنجیرهای و میادین تره بار تغییری نداشته و گوشت مرغ... 31 خرداد 1403
بازار خودرو در دومین روز کاری هفته، با نوسان افزایشی قیمت همراه بود. 21 خرداد 1403
مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه نیاز عراق حدود 3 میلیون... 18 خرداد 1403
بازار خودرو در فروردین امسال، بهخصوص نیمه دوم، تحتتاثیر مسائل مختلف، بهویژه رشد... 17 خرداد 1403
بازار خودرو آنقدر بیتحرک است که به اعتقاد نمایشگاداران، انگار بازار به کما رفته است. 15 خرداد 1403
قرار است طی هفته جاری وزارت راه و شهرسازی مطابق قانون سقف افزایش نرخ اجارهبها در... 12 خرداد 1403
نظرات شما