مشاور اتحادیه پوشاک، گفت: درخصوص تبلیغ پوشاک بانوان در صداوسیما با محدودیت‌هایی روبرو هستیم و این موضوع باعث شده است که آن‌ها از برندهای داخلی شناخت کافی نداشته باشند و روی به خرید برندهای خارجی بیاورند.

به گزارش نسیم اقتصاد، صنعت پوشاک کشور همانند دیگر صنعت‌ها با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبرو است؛ تجهیزات، گمرک، کرایه‌های سرسام‌آور مکان‌های تولیدی و ... نمونه‌هایی از این مشکلات هستند. برای آشنایی بیشتر با مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور با مشاور اتحادیه پوشاک گفتگویی را انجام داده‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"مهدی محمودی" در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه تولیدکنندگان صنعت پوشاک با شیوع بیماری کرونا با چه مشکلاتی روبرو هستند، اظهار داشت: بیماری کرونا بر تمام حوزه‌های صنعت و سایر حوزه‌ها تأثیر منفی گذاشته و تولیدگنندگان را با مشکلاتی روبرو کرده است؛ یکی از این مشکلات، مربوط به حوزه واردات مواد اولیه صنعت پوشاک است.

وی افزود: قبل از شیوع بیماری کرونا و به دلیل وجود تحریم‌های کشورمان، در زمینه واردات مواد اولیه با مشکلاتی روبرو بودیم ولی با شیوع بیماری کرونا که محدودیت‌هایی برای تمام کشورهای جهان بوجود آورده است؛ مشکلات ما در زمینه واردات مواد اولیه صنعت پوشاک بیشتر شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: متأسفانه بیماری کرونا اقتصاد صنعت را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است و با توجه به اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت پوشاک با کسادی بازار، به دلیل عدم خرید مردم روبرو بودند ولی می‌توان گفت که این بیماری، باعث رونق کسب‌و‌کار تولیدکنندگان این صنعت شده است.

محمودی بیان کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، با توجه به اینکه به دلیل تعطیلی بازار و کسب‌و‌کارهای مردم و پایین آمدن قدرت خرید مردم، پوشاک با کسادی قابل توجه‌ای روبرو شد ولی تولیدکنندگان این صنعت به تولید ماسک، گن‌های کادر درمانی و ... روی آوردند.

قاچاق، کمر صنعت را خم می‌کند

مشاور اتحادیه پوشاک در پاسخ به این پرسش که قاچاق پوشاک چه تأثیری بر روند کار تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور می‌گذارد، گفت: پدیده قاچاق برای صنعت، کمرشکن است و ضربه سنگینی بر پیکره صنعت می‌زند و این مسأله موجب اختلالاتی در کار تولیدکنندگان می‌شود.

محمودی در ادامه، افزود: قاچاقچیان به دلیل اینکه کالایی را که به کشور وارد می‌کنند قیمت تمام شده آن‌، برایشان ارزان‌ تمام می‌شود؛ بنابراین کالای خود را با قیمت پایینی وارد بازار می‌کنند و مغازه‌داران و مصرف‌کنندگان هم از جنس ارزان‌تر استقبال می‌کنند و این موضوع بر میزان فروش تولیدکنندگان تأثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: دلال‌ها هم باعث افزایش قیمت در صنعت پوشاک می‌شوند چون‌که واسطه بین تولیدکننده و فروشنده هستند و درصد سودی که دلال در این بین برای خود در نظر می‌گیرد بر روی قیمت تمام شده پوشاک تمام می‌شود و بنابراین پوشاک با قیمت بیشتری به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید و این افزایش قیمت با عدم استقبال مصرف‌کننده روبرو می‌شود در نتیجه میزان فروش تولیدی‌ها پایین می‌آید. بنابراین، با حذف دست دلال‌ها و قاچاقچیان در صنعت پوشاک، رونق به کسب‌وکار تولیدکنندگان این صنعت بر خواهد گشت.

صنعت پوشاک از طراحان خوبی برخوردار است

مشاور اتحادیه پوشاک در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه صنعت پوشاک کشور در زمینه طراحی لباس در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: خوشبختانه، صنعت پوشاک کشور در زمینه طراحی لباس، پیشرفت‌های خوبی داشته است و در این صنعت از طراحان بسیار خوبی برخوردار هستیم که می‌توانند باعث نوآوری، شکوفایی و تنوع در تولید پوشاک شوند. هرچه تنوع پوشاک بیشتر باشد می‌تواند خریدار بیشتری را به سمت خود بکشاند و در نتیجه موجب رونق بازار شود.

محمودی افزود: در سال‌های اخیر میزان گرایش جوانان به تحصیل در زمینه طراحی لباس قابل توجه بوده است و طراحان لباس در صنعت پوشاک از دانش و مهارت کافی برخوردار هستند.

مردم فرهنگ بالایی در برندشناسی دارند

مشاور اتحادیه پوشاک در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه علت گرایش مردم به خرید پوشاک خارجی چیست، گفت: فرهنگ برندشناسی مردم، بالا رفته است و برندشناس شده‌اند. تولیدکنندگان پوشاک، چون توانایی تبلیغ در صداوسیما را ندارند بنابراین مردم، کمتر برندهای داخلی را می شناسند. چون مردم، تبلیغ انواع برندهای مطرح جهان را در شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌بینند بنابراین از شناخت کافی در مورد برندهای مطرح جهانی در این حوزه برخوردار هستند؛ بنابراین، تمایل دارند لباس‌هایی را خریداری کنند که از برندهای معروف این صنعت در جهان هستند.

محمودی افزود: گرایش مردم و بخصوص جوانان برای خرید لباس‌های برند، نیاز بازار را به لباس‌های خارجی بیشتر کرده است و میزان واردات پوشاک به کشور را افزایش داده است. البته تمایل مردم به خرید پوشاک خارجی، این انگیزه را در تولیدکنندگان داخلی بوجود آورده است که کیفیت محصولات خود را بالا ببرند.

وی افزود: بیشتر بانوان هستند که از خرید پوشاک خارجی استقبال می‌کنند و دلیل این موضوع، برای این است که در صداوسیما برای تبلیغ پوشاک بانوان با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.
مشاور اتحادیه پوشاک درخصوص چالش‌های پیش‌روی صنعت پوشاک، گفت: چالش‌های صنعت پوشاک، چالش‌های عمومی پیش‌روی تولید است. تجهیزات، گمرک، بیمه و هزینه‌های سرسام‌آور مکان‌های تولیدی از چالش‌های پیش‌روی این صنعت است.

محمودی در پایان درخصوص صادرات پوشاک، بیان کرد: صنعت پوشاک کشور، در زمینه صادرات به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است و صادرات این صنعت، مربوط به لباس کودکان است. بیشتر بازارهای صادراتی صنعت پوشاک، کشورهای منطقه هستند و توانسته‌ایم به بعضی از کشورهای اروپایی هم صادرات داشته باشیم.

لینک کوتاه
متهمان افزایش قیمت پوشاک کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما