با وجود آنکه آمارها در ماههای گذشته نشان میداد تولید محصولات رنو در ایران خودرو و پارسخودرو متوقف شده، گزارش اخیر خودروسازان به بورس نشان از سرگیری تولید تندر-90 و ساندرو دارد. طبق گزارش خودروسازان به بورس، تولید محصولات رنو در پارسخودرو طی دی ماه امسال 225 دستگاه بوده است. ایرانخودروییها نیز در دی امسال 139 دستگاه از محصولات رنو را تولید کردهاند تا مجموع رنوهای تولیدی در نخستین ماه زمستان امسال به 364 دستگاه برسد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، با توجه به اطلاعیهای که پارس خودروییها صادر کردهاند، ظاهرا امکان تولید 3 هزار دستگاه از محصولات رنو در این شرکت فراهم شده و این موضوع ریشه در ترخیص باقیمانده قطعات مربوط به این خودروها از گمرک دارد. طبق این اطلاعیه، رنوهای تولیدی در اختیار برخی ثبت نامکنندگان این محصولات قرار خواهد گرفت. هرچند ایران خودرو در مورد ازسرگیری تولید رنو توضیحی نداده، اما به نظر میرسد این شرکت نیز با توجه به ترخیص قطعات از گمرک، موفق به تولید دوباره محصولات رنو شده است. ازسرگیری تولید محصولات رنو در کشور اما چند پرسش و ابهام را در خود جای داده است. ابهام اصلی به ترخیص قطعات از گمرک مربوط میشود؛ رنو تقریبا از پاییز سال گذشته ارسال قطعات به ایران را به دلیل تحریم، متوقف کرده و با این حساب، امکان واردات جدید از این شرکت وجود نداشته است. بنابراین قطعات ترخیصی مدتها در گمرک ماندهاند، آن هم در حالی که چند هزار نفر از ثبت نامکنندگان چشم انتظار دریافت رنوهای خود بودند. در این مدت، خودروسازان توانستند تعدادی از ثبتنامکنندگان را با حربه سود انصراف و ارائه محصولات جایگزین، به اصطلاح از سر باز کنند. حال این پرسش پیش میآید که وقتی قطعات در گمرک موجود بوده، چرا خودروسازان نسبت به ترخیص آنها اقدام نکرده اند؟ آیا صبر کردهاند تا کسری قطعات داخلی محصولات رنو نیز تامین و آنگاه با ترخیص وارداتیها، تولید را از سر بگیرند؟
یا اینکه فروش به نرخ آزاد و حاشیه بازار را در دستور کار قرار داده اند؟ پاسخ به این پرسش زمانی مشخص خواهد شد که ایران خودرو و سایپا برای ثبتنامکنندگان انصراف نداده تندر-90 و ساندرو، دعوتنامه ارسال و رقم لازم برای تکمیل وجه را مشخص کنند. طبعا اگر محصولات رنو با نرخ قدیم تحویل شوند، سود مالی خودروسازان از این ماجرا منتفی است، اما اگر نرخ نهایی خودرو به نرخ بازار نزدیک (یا به هر حال از نرخ قدیم فاصله داشته باشد)، مشخص میشود حبس چند ماهه قطعات در گمرک، در راستای فروش این محصولات با نرخ حاشیه بازار بوده است. گفته میشود این اقدام پیشتر در مورد یکی از خودروهای مونتاژی چینی در کشور صورت گرفت، به نحوی که خودروساز موردنظر پک قطعات را با تاخیر ترخیص و محصولات تولیدی را با نرخ جدید عرضه کرد. طی امسال، مشابه اتفاق رخ داده برای رنو، برای برخی دیگر از خودروها نیز افتاد، از جمله دانگ فنگ، آریو و برلیانس. در مورد این خودروها نیز گفته میشد تولیدشان متوقف شده، اما ناگهان در آمارها مشخص میشد به خطوط تولید بازگشتهاند. باید منتظر ماند و دید شگفتی بعدی خودروسازان در این ماجرا کدام محصول خواهد بود.
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: از آغاز اجرای طرح عدم تخصیص... 21 اسفند 1402
رئیس هیات عامل ایمیدرو از دو طرح تولید تایر کشور در استان خراسان جنوبی رونمایی کرد. 16 بهمن 1402
نخستین خط تولید اینورتر با مقیاس بزرگ نیروگاهی کشور با توان 250 کیلووات در شرکت مهندسی و... 11 بهمن 1402
مراسم افتتاح خط تولید آجر شرکت فرآورده های نسوز ایران در کارگاه نسوز ذوب آهن اصفهان... 6 شهریور 1402
مهلت شش روزه برای تغییر اولویتهای خودرویی 10 اردیبهشت به پایان رسید؛ بدین ترتیب... 11 اردیبهشت 1402
نظرات شما