توقف کاهش نرخ مسکن همراه با با رشد ناچیز معاملات مسکن این امید را در بازار ایجاد کرد که احتمالا دوران رکود تمام شده اما سوال این است که تا زمانی که قدرت خرید تا این حد پایین است آیا می‌توان به عبور زودهنگام از رکود امیدوار بود؟

به گزارش نسیم اقتصاد، گزارش چند روز پیش بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نشان داد که افت نرخ مسکن متوقف شده و معاملات مسکن به میزان بسیار ناچیز رشد داشته است اما فعالان بازار و کارشناسان بر این باور هستند که این توقف افت نرخ و رشد اندک معاملات مسکن را نباید به منزله خروج از رکود دانست.

کارشناسان مسکن متفق القول بر این موضوع تاکید دارند که کاهش قدرت خرید مسکن که در یک و نیم سال گذشته به دلیل جهش قیمت‌ها رخ داد تا مدتها نخواهد گذاشت که بازار مسکن روال عادی به خود بگیرد.

کارشناسان می‌گویند: متقاضیان مسکن برای ترمیم فاصله‌ای که به دلیل جهش نرخ مسکن در قدرت خرید ایجاد کرده باید ماه‌ها منتظر بمانند آن هم به شرطی که قیمت‌ها افزایش نیابد. البته فعالان بازار مسکن نیز می‌گویند که نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا کند چرا که نرخ نهاده‌های تولید مسکن و به خصوص انشعابات و عوارض شهرداری چند برابر رشد کرده است.

موضوعی که امروز در بازار مسکن مطرح است و متقاضیان مسکن انتظار دارند دولت به آن اهمیت دهد این است که با اجرای طرح‌های مناسب کوتاه مدت و میان مدت قدرت خرید مسکن را ارتقا دهد.

*قدرت خرید مسکن هنوز پایین است

فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه وقتی کیک اقتصاد در حال کوچک شدن است دولت نمی‌تواند اقدامی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن در کوتاه مدت انجام دهد گفت: دولت در کوتاه مدت نمی‌تواند قدرت خرید را بالا ببرد چرا که امسال شاهد رشد منفی 9 درصدی در اقتصاد هستیم.

وی افزود: پس وقتی رشد منفی 9 درصد را در اقتصاد داریم در کوتاه مدت نمی‌توان برای بالا بردن قدرت خرید مسکن اقدامی کرد مگر اینکه پول بدون پشتوانه چاپ شود که آن هم موجب رشد نرخ و تورم می‌شود.

* بالا بردن تسهیلات خرید مسکن منجر به رشد نرخ می‌شود

یزدانی با تاکید بر اینکه اعطای تسهیلات خرید نیز موجب افزایش نرخ می‌شود تاکید کرد: دولت می‌تواند برنامه‌ای میان مدت و بلند مدت با هدف کاهش نرخ تمام شده تولید را اجرا کند و بسته‌های تولید مسکن را به‌صورت هوشمند و با اعطای زمین وضعیت ساخت‌وساز را رونق دهد و این ساخت‌وساز را به گونه‌ای هدایت شده به سمت عرضه مناسب سوق دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تحلیلی می‌توان بر آمارهای بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی که اخیرا منتشر شده و نشان می‌دهد کاهش قیمت‌ها متوقف و معاملات مسکن تا حدودی افزایش یافته است داشت گفت: افزایش میزان معاملات مسکن در آمارهای منتشر شده بسیار ناچیز بوده است چرا که به هر حال معاملات مسکن به کف رسیده بود و حال تا حدودی روند معاملات صعودی شده است.

وی خاطر نشان کرد: اما همانطور که گفته شد هنوز قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و نمی‌توان انتظار داشت که خریداران مسکن به راحتی وارد بازار شوند.

منبع: فارس

لینک کوتاه
رابطه توقف کاهش قیمت مسکن جیب خالی متقاضیان

اخبار مرتبط

نظرات شما